FOTO'S - De meest radicale Ferrari is de nieuwe Purosangue + technische gegevens
Uitgegeven door Peter Vader • 15 september 2022 08:01
De eerste vierdeurs Ferrari met vier zitplaatsen verslaat de Lamborghini Urus met zijn 715 pk. De Ferrari Purosangue is de meest radicale Ferrari tot nu toe, als het eerste vierdeurs model met vier zitplaatsen dat deze week wordt geïntroduceerd door het steigerende paard. Hoewel zijn proporties en functionaliteit ongekend zijn voor Ferrari, heeft de nieuwe auto een aantal van de fundamentele kenmerken van het merk behouden, met een voorin het midden gemonteerde V12 en daarom wordt er glashard beweerd dat het "een echte sportwagen" is. Enrico Galliera, marketing- en commercieel hoofd van Ferrari, zei: "We geloven dat het een gamechanger is. Hij heeft de prestaties van een sportwagen met het comfort en de veelzijdigheid van een minder extreme auto. Voor ons was de strategie om een sportwagen in een ander segment te ontwikkelen.”
Hoewel Ferrari een lange geschiedenis heeft met 2+2-auto's, meest recentelijk met de Roma, is dit de eerste keer dat een vierdeurs model met vier volwaardige stoelen in productie wordt genomen. De enige vorige vierdeurs ‘badged’ als een Ferrari was een door Pininfarina ontworpen concept car uit 1980, de Pinin genaamd, die de oprichter van het bedrijf, Enzo Ferrari, weliswaar leuk vond, maar hij nooit zijn akkoord voor het ontwerp gaf. Ferrari weigert de Purosangue te omschrijven als een SUV, maar de proporties en functionaliteit van de auto zijn maar al te zeer bedoeld voor dit segment. Een marktsegment waarin Ferrari tot nu toe opvallend afwezig was, terwijl rivalen als Aston Martin, Lamborghini en Porsche hen ruimschoots vooruit zijn gegaan om te profiteren van de steeds groeiende wereldwijde populariteit van SUV's.
De Purosangue is 4973 mm lang, 2028 mm breed en 1589 mm hoog (vergeleken met 5112 mm, 2016 mm en 1638 mm voor de Lamborghini Urus). Samen met zijn 185 mm bodemvrijheid, plaatst dat hem helemaal in het SUV-territorium. De auto heeft ook nog een vierwielaandrijving. Ferrari is trouw gebleven aan zijn erfgoed en gebruikt zijn gerespecteerde V12 in de Purosangue. De atmosferische 12-cilindermotor is een sterk herwerkte versie van die in de 812 Superfast, met een hoek van 65 graden tussen de cilinderbanken, een inhoud van 6,5 liter, een dry-sump en directe brandstofinjectie onder hoge druk. Het is allemaal ontwikkeld voor de Purosangue, om ervoor te zorgen dat het maximale koppel beschikbaar is bij lagere toerentallen om zodoende het extra gewicht van een SUV op te vangen, zonder het lineaire vermogen te verliezen dat typisch is voor Ferrari's V12's.
De motor is achter de vooras gemonteerd, terwijl de achttrapsautomaat met dubbele koppeling aan de achterzijde zit, waardoor een sportieve transaxle-lay-out ontstaat. Dit draagt bij aan de 49:51 gewichtsverdeling van voor naar achter die de ingenieurs van Ferrari optimaal achten voor een sportwagen met middenmotor voorin. De Purosangue wordt de krachtigste SUV die te koop is, met een maximumvermogen van 715 pk dat uitkomt op 7.750 tpm en een koppel van 528 Nm bij 6.250 tpm. In lijn met Ferrari's bewering dat de Purosangue een ‘echte sportwagen’ is, bereikt hij de benchmarksprint van 0-100 km/h in slechts 3,3 seconden en van 0-100 km/u in 10,6 seconden. Galliera zei dat er veel discussies waren over welke aandrijflijn moest worden gebruikt, maar hij geloofde dat de V12 de juiste was: "Het is de meest iconische motor in het bedrijf. We zijn op zoek naar extreme prestaties gecombineerd met comfort. En zolang klanten om deze auto vragen, hebben ze ons gevraagd om de geschiedenis van Ferrari te behouden, en dat is de V12."
Bij de onthulling van de Purosangue in Italië weigerde Ferrari te praten over andere aandrijflijnopties, maar er wordt ook verwacht dat het de V6 plug-in hybride aandrijflijn van de 296 GTB of het V8-equivalent van de SF90 Stradale zal gebruiken in toekomstige geëlektrificeerde gedaanten. Het nieuwe platform van de Purosangue, waarvan Ferrari zei dat het helemaal opnieuw is gemaakt, is ontworpen om in de eerste plaats te voorzien in een V12, maar het aanpassen ervan voor andere aandrijflijnen zou “niet erg moeilijk zijn", aldus productbaas Gianmaria Fulgenzi. Het platform bestaat in de onderste structuur uit een aluminiumlegering, terwijl de auto standaard een dak van koolstofvezel heeft om het gewicht te verminderen en het zwaartepunt te verlagen. Het resultaat is een platform dat lichter is dan de vorige Ferrari's met vier zitplaatsen, ondanks dat het groter is.
De afwijkende vorm van de Purosangue creëerde "een compleet nieuwe uitdaging" voor het aerodynamica-team van Ferrari. Er is nog geen luchtweerstandscoëfficiënt vrijgegeven, maar de Purosangue is ontworpen om een soepele luchtstroom over de voorkant te creëren, heeft lamellen geïntegreerd in de 'zwevende' wielkastlijsten en aan de achterkant maakt hij gebruik van een hangende spoiler. De SUV krijgt dezelfde dynamische controlesystemen als veel van Ferrari's sportwagens, inclusief onafhankelijke vierwielbesturing en 'ABS Evo', met een zeswegs dynamische chassissensor.
Ferrari's nieuwe actieve veersysteem, ontwikkeld met Multimatic, maakt zijn debuut op de Purosangue. Het is bedoeld om het rollen van de carrosserie in bochten en de contactvlakken over hobbels te beheersen om dezelfde prestaties en handling te leveren als Ferrari-sportwagens. Binnenin de Purosangue is de lay-out bedoeld om een "sportieve lounge" te weerspiegelen. De cockpit lijkt sterk op die in de SF90 Stradale, met behulp van een 10,2 inch-display, terwijl de zitpositie nog steeds laag is, bedoeld om een sportwagengevoel voor de bestuurder over te brengen. De toegang tot de achterdeuren en de verstelbare achterstoelen zijn op deze wijze voor het eerst toegepast in de geschiedenis van Ferrari en zijn bereikbaar via achteruit scharnierende deuren. De bagageruimte van 487 liter is natuurlijk de grootste die de onderneming uit Modena tot nu toe op de markt heeft aangeboden, een schril contrast vergeleken met 320 liter in de 812 Superfast.
Ferrari heeft het ingebouwde navigatiesysteem helemaal verlaten en vertrouwt in plaats daarvan op compatibiliteit met Android Auto en Apple CarPlay om die leegte op te vullen. Galliera legde hierover uit: "Welk navigatiesysteem we ook in onze auto plaatsen, het zal nooit meer bijgewerkt of geavanceerder zijn dan een op een telefoon."
De ongeëvenaarde behaalde kwaliteitsnormen en de grote aandacht voor de klant vormen de basis van Ferrari's zevenjarige uitgebreide assistentieprogramma, ook aangeboden op de Ferrari Purosangue. Dit programma, geldig voor het hele assortiment, dekt alle routine-onderhoud gedurende de eerste 7 jaar van de levensduur van de auto. Het routine-onderhoudsplan vertegenwoordigt een exclusieve service voor klanten, die er zeker van zullen zijn dat het prestatieniveau en de veiligheid van hun auto door de jaren heen behouden blijven. Deze speciale service is ook voorbehouden aan degenen die een niet-eerst geregistreerde Ferrari kopen.
Een van de belangrijkste voordelen van het Genuine Maintenance-programma zijn geplande controles (met intervallen van 20.000 km of eenmaal per jaar zonder kilometerlimiet), originele reserveonderdelen en nauwkeurige inspecties door middel van de modernste diagnosetools door gekwalificeerd personeel dat rechtstreeks is opgeleid in het Ferrari Training Center in Maranello. De service is beschikbaar in alle markten en betreft alle verkooppunten van het officiële netwerk.
Dankzij het Genuine Maintenance-programma wordt het brede scala aan aftersalesservices van Ferrari verder uitgebreid om klanten tevreden te stellen die de prestaties en uitmuntendheid willen behouden die de auto's die in Maranello zijn geproduceerd, onveranderd willen behouden.
Hoewel SUV's nu een groot deel uitmaken van de verkoopvolumes van veel rivaliserende bedrijven, is Ferrari onvermurwbaar dat de Purosangue zijn exclusiviteit zal behouden en nooit meer dan 20% van de totale verkoop van het merk voor zijn rekening zal nemen. Dit jaar ligt Ferrari al op schema om meer auto's te verkopen dan ooit tevoren, gemakkelijk meer dan 12.000. Dus zodra de verkoop van de Purosangue op volle toeren draait, verwacht dan dat het niet om meer dan 2500 eenheden per jaar zal gaan.
Technische gegevens:
MOTOR
V12 - 65°
Totale inhoud 6496 cm3
Boring en slag 94 mm x 78 mm
Maximale kracht* 725 pk @ 7750 tpm.
Maximaal koppel 716 Nm bij 6250 tpm.
Maximum snelheid 8250 tpm
Compressieverhouding 13.6: 1
Specifiek vermogen: 111 pk / l
AFMETINGEN EN GEWICHTEN
Lengte 4973 mm
Lengte 2028 mm
Hoogte 1589 mm
Stap 3018 mm
Vooras 1737 mm
Achteras1720 mm
Ledig gewicht 2033 kg**
Gewicht/vermogen verhouding 2,80 kg / pk
Gewichtsverdeling 49% voorkant / 51% bericht.
Tankinhoud 100 liter
Kofferbakvolume 473 liter
BANDEN EN VELGEN
Voorkant 255/35 R22 J9.0
Achterkant 315/30 R23 J11.0
REMMEN
Voorkant 398 x 38 mm
Achterkant 380 x 34 mm
TRANSMISSIE
F1 versnellingsbak met dubbele koppeling en 8-versnellingen
ELEKTRONISCHE BEDIENINGEN
SSC 8.0: 4RM-S evo, Ferrari actief veersysteem, F1-Trac, ABS 'EVO' met Grip Estimation 2.0, ECS
PRESTATIES
Top snelheid > 310 km/u
0-100 km/u 3,3 seconden
0-200 km/u 10,6 s
100-0 km/u 32,8 m
200-0 km/u 129,0 m
VERBRUIK EN CO 2 -UITSTOOT
In afwachting van goedkeuring
* Met 98 octaan benzine, inclusief 5 pk dynamisch overtanken
** Opstelling met optionele verlichtingsinhoud
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




