Dakar

FOTO'S: Porsche bewaart de geschiedenis van de 959 Paris-Dakar

Uitgegeven door Deni Volkers • 6 februari 2023 17:02

Een auto die 14.000 kilometer in de woestijnen en savannen van Afrika kan overleven, kan overal ter wereld terecht. De Porsche 959 Paris-Dakar beheerste in 1986 de slopende rally van Frankrijk naar West-Afrika. De 959, waarin Jacky Ickx en Claude Brasseur in een identieke auto als tweede eindigden achter het winnende Franse team van René Metge en Dominique Lemoyne, is nu klaar om opnieuw te worden bestuurd. De herinbedrijfname is de afgelopen maanden uitgevoerd door het Porsche heritage- en museumteam samen met hun collega's van Porsche Classic. De meerdelige documentaire "959 Paris-Dakar" op het YouTube-kanaal van Porsche biedt een spannende kijk op het herinbedrijfnameproces.

Porsche 959 Paris-Dakar

De startopstelling van de Rally Parijs-Dakar in 1986 werd gedomineerd door vrachtwagens en terreinwagens. De drie Porsche 959's uit Zuffenhausen vielen op - de derde, een servicewagen bestuurd door projectleider Roland Kussmaul en Wolf-Hendrik Unger, behaalde de zesde plaats. Tot op heden heeft het Porsche Museum het complete trio bewaard als onderdeel van zijn collectie. "De winnende auto blijft onaangeroerd en we bewaren hem als het ware in een soort tijdscapsule, waarbij alle fysieke sporen van de rally zo lang mogelijk bewaard blijven", legt Kuno Werner, hoofd van de museumwerkplaats, uit.

In de jaren 80 besteedde het team twee jaar aan het ombouwen van de 959 tot een rallyauto. De ingenieurs versterkten de ophanging met dubbele schokdempers op de vooras en monteerden terreinbanden. Als de ondergrond geen vierwielaandrijving vereiste, verdeelde het elektrohydraulisch geregelde middendifferentieel het vermogen variabel over de voor- en achteras. Daardoor kan de Porsche snelheden bereiken tot 210 km/u. racing director Peter Falk herinnert zich de eerste drie rally's: 1984 met de Porsche 953 en de volgende twee jaar met de 959 Paris-Dakar: "Het was echt geweldig dat we alle auto's over de finish kregen en de race bij onze eerste poging wonnen. Toen zei de heer Bott: "We moeten nog een keer, één keer is niet genoeg. Toen, in 1985, vielen alle drie onze auto's uit de race. Dat was verschrikkelijk. Daarna waren we vastbesloten om weer te racen. Ook al waren we er allemaal een beetje ziek van, nadat we alles hadden verloren. In 1986 deden we het weer. Alle drie de auto's finishten en we behaalden een 1-2 overwinning."

Porsche 959

Revisie: het verhaal van de auto authentiek vertellen

"We willen de originele staat behouden en de auto slechts licht reviseren en tegelijkertijd alle technische mankementen wegwerken", zegt Werner. Omdat de als tweede geplaatste auto uit 1986 nog in zeer goede staat verkeerde, slaagden de verantwoordelijken voor de revisie erin om zo weinig mogelijk te vervangen en toch zoveel mogelijk originele onderdelen te behouden. De 959 Parijs-Dakar had ongeveer 18.000 kilometer op de teller staan - de lengte van de rally plus een paar duizend kilometer daarbovenop. Net als zijn serieproductie tegenhanger werd ook de rallyauto aangedreven door een lucht-/watergekoelde flat-six motor met compound turbo. Vanwege de lage kwaliteit brandstof werd het vermogen van de zescilindermotor teruggebracht tot 294 kW (400 pk). "De 959 Paris-Dakar is een prototype, een van de redenen waarom de herinbedrijfname ervan zo'n emotioneel geladen aangelegenheid is," zegt Uwe Makrutzki, hoofd van de Porsche Classic fabrieksrestauratie. "In 1986 stond de auto voor een uitdaging, en nu staan we voor een nieuwe." De teams van Makrutzki en Werner werkten hand in hand en bespraken alles tot in detail. Porsche Classic demonteerde, reviseerde en monteerde de motor, versnellingsbak en aandrijflijn voor het project. Alle onderdelen vertoonden weinig of geen schade. "De auto was in zeer goede staat, zonder grote gebreken of corrosie. Zoals bij elke restauratie met de specifieke opdracht om zoveel mogelijk substantie te behouden, bekeek het team elk onderdeel afzonderlijk en voerde het gedeeltelijke reparaties uit waar dat onvermijdelijk was. Veel van de originele onderdelen hadden bijna de status van serieproductieprototype," besluit Werner.

Voor deze slopende lange-afstands endurance rally optimaliseerde de sportwagenfabrikant in de jaren tachtig vele onderdelen, waaronder de installatie van de motorbesturingseenheden (ECU's). Deze werden hoog in de auto geplaatst, zodat de auto rivieren kon oversteken zonder dat de ECU's werden beschadigd. Porsche prepareerde ook de oliekoeler en olieleidingen onder de achtervleugels voor de rally en bracht autosportgenen in de auto door de aluminium steun te perforeren. Om het gewicht nog verder te verminderen, prikte de sportwagenfabrikant gaten in de remschijven en koos hij voor een carrosserie, deuren en motorkappen van Kevlar. De experts in Stuttgart bereikten zo een relatief laag drooggewicht voor de auto van 1.260 kilogram.

Tijdens de demontage van de 959 ontdekte het team zand en vuil uit de Afrikaanse woestijn. Sinds de terugkeer van de auto uit de rally waren de carrosserie en de mechanische onderdelen nooit meer van elkaar gescheiden. "Aangezien dit voor ons geen alledaagse zaak was, was het fascinerend. Modderig vuil toonde ons vandaag dat de 959 Paris-Dakar door rivieren ging en water in zijn interieur had meegemaakt," zegt Werner. Kleine corrosieplekken waar de Kevlar-carrosseriedelen tegen het metalen frame schuurden als gevolg van de fysieke druk van het rijden op hoge snelheid in de rally, werden geconserveerd in plaats van gerepareerd om de geschiedenis van de auto te bewaren. "We hebben zelfs de kabelbinders precies laten zitten waar ze zaten na het testen en reviseren van alle onderdelen. Het uiterlijk van de auto kan immers niet worden nagemaakt." Versnellingsbakdeskundige Klaus Kariegus is ook fan van het Afrikaanse stof op de auto en de authenticiteit die het vertegenwoordigt. "De auto heeft zijn kwaliteit en duurzaamheid bewezen. Zelfs zand en stof van hard racinggebruik konden de techniek niet schaden. Ook toen werden hoogwaardige materialen gebruikt", aldus Kariegus. Makrutzki's team, dat bestaat uit vier 959-specialisten, zorgde voor de functionaliteit van de techniek en het behoud van de historische sporen uit de rally's. "Alleen door de schade van toen te bewaren, kunnen we het verhaal authentiek vertellen en bewaren", besluit Werner.

Porsche 959

Porsche 959

Porsche 959

Porsche 959

Porsche 959

Porsche 959

Porsche 959

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS