Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

FOTO'S - Een-tweetje voor Akkodis ASP op de Nurburgring betekent sprong naar de top van de GT Europe Cup + UITSLAG

Uitgegeven door Peter Vader • 1 augustus 2023 12:01

Na een pauze van een jaar keerde de Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS afgelopen weekend terug naar de Nürburgring voor een drie uur durende Endurance Cup-race. Dat betekende dat 's werelds grootste GT-serie met een gemêleerd, internationaal startveld naar de Eifel kwam. Acht fabrikanten waren vertegenwoordigd in het fraaie deelnemersveld van meer dan 50 auto's, waaronder de Duitse zwaargewichten Audi, BMW, Mercedes-AMG en Porsche. De bekendste deelnemer was negenvoudig wereldkampioen motorracen Valentino Rossi, die voor het Belgische Team WRT in een BMW M4 GT3 (zescilinder-turbo in lijn met 3 liter cilinderinhoud en tot 590 pk) deelnam. Maar het was niet Rossi die de hoogste eer behaalde op het deels door regen geplaagde circuit in de Eifel. Akkodis ASP met zijn Mercedes-AMG vertrok zondagavond met een één-twee naar huis van de Nürburgring. Het was een bewogen race met vele spannende momneten. Hierna volgt een opsomming van de hoogtepunten van de Nürburgring 2023-editie van het Fanatec GT Europe Endurance Cup-kampioenschap.

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023 Fotocompilatie 1

De #88-crew bestaande uit Raffaele Marciello, Jules Gounon en Timur Boguslavskiy leidde het overgrote deel van de drie uur durende race en overleefde de aanzienlijke druk tijdens de laatste etappes, om daarmee een cruciale overwinning te behalen in de Eifel.

* * *

De #88 Mercedes-AMG leidde effectief van start tot finish en leverde zijn voordeel alleen in tijdens pitstops. Marciello reed goed en foutloos tijdens het openingsuur, maar de auto zat vastgepind in het verkeer tijdens de middelste stint van Boguslavskiy. Gounon moest vervolgens weerstand bieden aan de aanzienlijke druk van de #777 Mercedes-AMG Team AlManar-machine om de overwinning veilig te stellen.

* * *

Het resultaat brengt het Akkodis ASP-trio voor het eerst dit seizoen naar de top van het Endurance Cup-rijdersklassement en met nog maar één ronde te gaan op Circuit de Barcelona Catalunya. Marciello/Gounon/Boguslavskiy hebben een voorsprong van 18 punten op weg naar de finale.

* * *

Dit was een bijzonder belangrijke overwinning voor Gounon, die het langdurige record van zes Endurance Cup-overwinningen van Maxime Martin nu heeft geëvenaard. Het brengt Akkodis ASP naar vijf algemene Endurance-overwinningen, terwijl Mercedes-AMG er negen heeft.

* * *

De #777 Mercedes-AMG maakte er een een-twee van voor het Duitse merk. Maro Engel, Fabian Schiller en Luca Stolz waren het hele weekend snel, al werden hun kansen op de overwinning kleiner toen Engel bij de start de nodige posities verloor.

* * *

De #40 Tresor Orange1 Audi vervolledigde het overall podium na een laatste uur pass op de #96 Rutronik Racing Porsche. Ricardo Feller maakte de overstap naar een Top-3 finish, terwijl Mattia Drudi de start voor zijn rekening nam met de Audi, voordat hij het stokje overgaf aan Dennis Marschall.

* * *

De #96 Porsche werd vervolgens gepasseerd door de #25 Saintéloc Junior Team Audi, die een solide race reed en vierde werd bij de zwart-wit geblokte vlag. De #157 Winward Racing Mercedes-AMG werd zesde, gevolgd door de #32 Team WRT BMW en de #11 Comtoyou Racing Audi. De #6 K-PAX Racing Lamborghini en de #54 Dinamic GT Porsche completeerden de Top-10.

* * *

De #98 ROWE Racing BMW verloor kostbare punten van zijn voorsprong op de Nürburgring. De race begon redelijk goed, maar hun prestaties vervaagden en werden zelfs slecht tijdens de tweede helft. De bemanning van Philipp Eng, Nick Yelloly en Marco Wittmann kon slechts als 15e eindigen en zal een groot aantal punten moeten verzamelen in Spanje om Akkodis ASP de titel te ontnemen.

* * *

Winward Racing leverde een geslaagde prestatie en won de Gold Cup met zijn #157 Mercedes-AMG. De jonge bemanning van David Schumacher, Miklas Born en Marius Zug eindigde als zesde algemeen en behaalde daarmee hun eerste overwinning in de klasse.

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023 Fotocompilatie 2

* * *

Het podium in de klasse werd vervolledigd door de #19 Iron Lynx Lamborghini, die zijn beste resultaat van het seizoen behaalde gevolgd door de #30 Team WRT BMW. De toonaangevende #21 Comtoyou Racing Audi werd vijfde en hoeft tijdens de seizoensfinale slechts drie punten te scoren om zeker te zijn van de titel.

* * *

Grasser Racing klom naar de top van het Silver Cup-klassement met een overwinning voor de #85 Lamborghini van Benjamin Hites, Clemens Schmid en onze eigen Glen Van Berlo. Dezelfde crew behaalde de overwinning bij de CrowdStrike 24 Hours of Spa en zal met vijf punten voorsprong naar de finale gaan.

* * *

De #85 Lamborghini kwam thuis met 3,5 seconden voorsprong op de #99 Tresor Orange1 Audi, terwijl de #12 Comtoyou Racing Audi het podium completeerde nadat de #90 Madpanda Motorsport Mercedes-AMG door een laat drama, van de derde plek was geëlimineerd.

* * *

De #91 Herberth Motorsport Porsche won de Bronze Cup, wat de meest competitieve strijd om de klasseoverwinning van die dag bleek te zijn. De bemanning van Ralf Bohn, Tim Heinemann en Robert Renauer greep de voorsprong tijdens de tweede helft van de race en wisten weg te rijden van de tegenstander om als winnaar de zwart-wit geblokte vlag te passeren.

* * *

Dit is de tweede race op rij dat Heinemann te laat is opgeroepen en de overwinning heeft behaald. Hetzelfde gebeurde tijdens de CrowdStrike 24 Hours of Spa, waar de Duitser deel uitmaakte van de winnende line-up van Huber Motorsport. Bij deze gelegenheid was Heinemann een late invaller voor de geblesseerde Alfred Renauer.

* * *

Sky Tempesta Racing (#93 McLaren) won een felle strijd om de tweede plaats en versloeg HRT (#79 Mercedes-AMG). Als zodanig behoudt het team van Chris Froggatt, Jonathan Hui en Eddie Cheever III het kampioenschapsvoordeel, terwijl ze ook hun aantal podia uitbreiden van drie naar vier.

* * *

De #78 Barwell Motorsport Lamborghini was onaantastbaar in Pro-Am. Rob Collard nam de eerste twee stints voor zijn rekening en had een aanzienlijk voordeel tegen de tijd dat hij het stuur overgaf aan Dennis Lind. De Deen voltooide de klus met een voorsprong van één ronde op zijn naaste rivaal.

* * *

Terwijl het team van Barwell de overwinning vierde, heeft Car Collection Motorsport voorlopig de titel van de coureurs in de klasse binnengehaald. De #24 Porsche hoefde alleen maar te finishen om de titel veilig te stellen met een ronde voorsprong en deed meer dan genoeg door als tweede in de klasse te eindigen, ondanks een actie die de teamleden deed schrikken toen Alex Fontana in het grind belandde. ST Racing by Rinaldi voltooide het podium met zijn #38 Ferrari.

* * *

Fontana, Ivan Jacoma en Niki Leutwiler reisden met een flink puntenvoordeel naar de Nürburgring dankzij de overwinning op Circuit Paul Ricard en een tweede plaats in de CrowdStrike 24 Hours of Spa. Ze kunnen niet meer worden ingehaald, hoewel de titel van de teams wiskundig gezien nog steeds voor het grijpen ligt.

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023 Fotocompilatie 3

* * *

Misschien wel het meest opmerkelijke aspect van de race van afgelopen zondag was dat er geen enkele volledige gele of safety car-periode was. De laatste keer dat een Endurance Cup-ronde volledig groen verliep, was in 2018 op Silverstone. Het percentage uitvallers was ook laag, met slechts zeven niet-finishers van de 54 die aan de wedstrijd begonnen.

* * *

Tijdens de race van zondag passeerde het GT World YouTube-kanaal waarop alle Fanatec GT Europe-races worden gestreamd de 500.000 abonnees. Fans kunnen wereldwijd gratis alle races bekijken, evenals oefen- en kwalificatiesessies, met commentaar in het Engels, Frans, Duits en Italiaans.

* * *

De race van afgelopen zondag was de laatste voor de traditionele pauze van het kampioenschap in augustus. Het seizoen wordt hervat met een Sprint Cup-ronde op Hockenheim op 2 en 3 september, terwijl de resterende Endurance-titels worden beslist op Circuit de Barcelona Catalunya op 29 september - 1 oktober.

Klik hier voor de uitslag van de Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS van afgelopen zondag 30 juli op de Nürburgring.



Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023-4

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023-5

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023-6

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023-8

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023-7

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023-10

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023-9

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023-12

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023-13

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023-14

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023-15

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Nürburgring 2023-16



Fanatac_GT_Nurburgring_event_poster

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS