Formule 1

Mercedes zakt verder terug in de rangorde in strategische race: "We weten dat we niet snel genoeg zijn"

Uitgegeven door Raoul Pasveer • 10 april 2024 07:00

Andrew Shovlin, de trackside engineering director van Mercedes, beleefde geen eenvoudige middag tijdens de vierde Formule 1 race van het seizoen. Strategische keuzes droegen bij aan de fascinerende, maar uiteindelijk frustrerende Grand Prix op Suzuka voor het team van Mercedes.

George Russell

George Russell eindigde zondag op P7 en Lewis Hamilton op P9 tijdens de Japanse Grand Prix. Lewis startte als zevende met George als negende op de grid. Ze behielden deze posities tot in de openingsronde voordat de rode vlag uitkwam na de crash van Daniel Ricciardo en Alex Albon. Vanaf de herstart koos het team ervoor om zichzelf de meeste flexibiliteit te geven tussen de één- en twee-stopstrategieën, waarbij Lewis en George overstapten op de harde band. Terwijl anderen op de medium en de zachte compound begonnen, zakte Lewis bij de herstart naar P8 en George naar P10.

Lewis Hamilton

Nadat ze tijdens een lange eerste stint hun posities hadden omgewisseld, verloren George en Lewis tijd doordat ze werden ingehaald door degenen die waren gestopt op verser rubber en er geen goed moment kwam om de pitstop te maken. Omdat de slijtage van de banden groter leek dan verwacht, begon de twee-stop-strategie de meer haalbare optie te lijken. George en Lewis kwamen respectievelijk in ronde 22 en 23 binnen voor de harde band, voordat ze in ronde 37 en 39 opnieuw stopten voor de medium compound.

Met een sterker tempo in de laatste twee stints kon George de McLaren van Oscar Piastri en de Aston Martin van Fernando Alonso naderen. Na een hevig gevecht baande hij zich een weg langs de McLaren, maar moest hij genoegen nemen met P7 en Lewis met P9.

Andrew Shovlin reageert: "Het was geen gemakkelijke race. We waren niet snel genoeg in de kwalificatie, dus we begonnen te ver terug om voor het podium te strijden. In het begin van de race was ons tempo ook gewoon niet goed genoeg. We hadden besloten om bij de rode vlag naar de harde band te gaan, omdat we het gevoel hadden dat er niet veel dreiging van achteren was, en het was onze beste manier om dit te compenseren en iets anders te proberen. Tegen het einde van die stint hadden we echt last van weinig grip. We konden niet vroeg stoppen omdat we dan in te veel verkeer terecht zouden komen. Dus we bleven buiten totdat we in een goed 'window' kwamen. Helaas hadden we toen al een stuk tijd verloren. De tweede en derde stint waren bemoedigender, maar we hadden op dat moment te veel tijd verloren om weer in de race te komen. We weten dat we op dit moment niet snel genoeg zijn, dus we zullen hard blijven werken om dat te verbeteren. Ondanks het uitdagende resultaat was het een nuttig weekend om meer over onze auto te leren en ons begrip van de W15 te ontwikkelen."

De volgende race voor het team is over een kleine twee weken, wanneer we voor het eerst in vijf jaar terugkeren naar Shanghai en de Grand Prix van China.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS