Twee Porsches en één 911 GT3 R kwalificeren zich voor de Hyperpole op Le Mans
Uitgegeven door Peter Vader • 13 juni 2024 08:09
Twee Porsches 963 zijn doorgedrongen tot de zogenaamde ‘Hyperpole’ tijdens de kwalificatie voor de 24 uur van Le Mans. In deze sessie van 30 minuten doen de acht snelste coureurs uit elke categorie donderdag om 20:00 uur een poging om de pole position te veroveren. Kévin Estre kwalificeerde de #6 Porsche 963 voor het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport als snelste Porsche. Als achtste snelste zal het Hertz Team Jota-team ook een van de hybride prototypes uit Weissach naar de Hyperpole-sessie sturen. In de LMGT3-klasse ging de Oostenrijker Klaus Bachler door naar de kritische shootout aan het stuur van Manthey PureRxcing's Porsche 911 GT3 R.
Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6
Onder ideale weersomstandigheden met verspreide bewolking en een luchttemperatuur van bijna 20 graden Celsius, ging de kwalificatie van start met een elkaar verdringende menigte bij de pituitgang. De reden: wie als eerste op het circuit staat, heeft in de beginfase de meest cleane run en daarmee de kans om donderdag door te stoten naar de Hyperpole. Vanaf het begin zetten veel concurrenten indrukwekkende rondetijden neer. Voor deze sessie werden de drie Porsche Penske Motorsport 963 bestuurd door de fabrieksrijders Nick Tandy uit Groot-Brittannië (#4), de Australiër Matt Campbell (#5) en Kévin Estre. Aan het stuur van auto #6 kwalificeerde de Fransman zich voor de Hyperpole met een rondetijd van 3:25.501 minuten. Zijn Porsche 963 staat momenteel op de eerste plaats in het FIA World Endurance Championship WEC. De zusterauto's, die eveneens 511 kW (695 pk) leveren, zullen naar verwachting zaterdag om 16:00 uur aan de 24 uursrace beginnen vanaf positie 10 en 19.
“Dat was een spannende kwalificatiesessie met een dicht opeengepakt deelnemersveld in de Hypercarklasse”, aldus Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. “We hadden liever gezien dat meer fabrieks-Porsche 963 de Hyperpole bereikten, dus we zijn teleurgesteld. We moeten nu naar de resultaten kijken en de juiste conclusies trekken met het oog op de race op zaterdag. In tegenstelling tot eerdere trainingen denk ik dat we in de kwalificatie een beter idee hebben gekregen van hoe we het doen ten opzichte van de concurrentie en we hebben wat dit betreft enige oriëntatie nodig.”
“Uiteindelijk waren de top acht slechts zevende tienden van een seconde van elkaar verwijderd – dat geeft een duidelijke indicatie van hoe dicht bij elkaar de rondetijden van de kwalificatie waren op dit 13 kilometer lange parcours”, legt Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport, uit. Onze auto met nummer 6 haalde de top 8, de andere twee fabrieksauto's konden simpelweg geen foutloze rit rijden. Vooral Nick Tandy had pech in autonummer 4, net als Matt Campbell tijdens zijn tweede vliegende ronde. We krijgen goede feedback van de coureurs over de prestaties van onze auto’s, dus we zijn optimistisch als we de komende race tegemoet gaan.”
Ilott/Stevens/Nato (VK/VK/F), Porsche 963 #12
De #12 Porsche van Hertz Team Jota bereikte ook de Hyperpole dankzij Callum Ilott (UK). Omdat vervolgens alle rondetijden van een andere concurrent werden geschrapt, schoof het klantenteam op naar de achtste plaats. Met een teleurstellende P17 miste het tweede hybride prototype van het Britse team de volgende heat, net als de identieke racewagen van Proton Competition, waarin voormalig Porsche Junior Julien Andlauer uit Frankrijk zich als 14e kwalificeerde.
In de LMGT3-klasse streden de twee Porsche 911 GT3 R van Manthey EMA en Manthey PureRxcing voor een top-acht resultaat in de kwalificatie. Klaus Bachler gaf het doorgewinterde klantenbestand uit de Duitse Eifel goede reden tot feest: de Oostenrijker plantte de Porsche 911 met nummer 92 op de vijfde plaats! De zusterauto zal naar verwachting de uithoudingsklassieker vanaf de 16e plaats op de grid aankunnen.
Bachler/Malykhin/Sturm (A/VK/D), Porsche 911 GT3 R #92
Opmerkingen van coureurs over de kwalificatie:
Kévin Estre (Porsche 963 #6): “We hadden een uur om de snelst mogelijke ronde te draaien. Er gebeurde veel op het circuit – met 62 auto's werd er duidelijk veel ingehaald. Ik heb mijn best gedaan en uiteindelijk is het gelukt. Een halve tiende seconde gaf de doorslag in ons voordeel. We moeten nu kijken waar we aanpassingen kunnen maken om vóór de race te verbeteren. Maar op dit moment ben ik enthousiast over de deelname aan de Hyperpole op donderdag."
Matt Campbell (Porsche 963 #5): “Ik ben heel blij voor onze collega's in de nummer 6, maar persoonlijk ben ik een beetje teleurgesteld. Ik had ook liever de Hyperpole willen bereiken, maar het geluk stond niet aan mijn kant. kant vandaag. Auto's bleven mij in de weg staan, dus ik moest langzamer rijden. Het is een schande. Nu starten we vanaf P10 op de grid, wat niet zo ideaal is.”
Callum Ilott (Porsche 963 #12): “Dat was dichtbij, maar onze achtste plaats is helemaal niet slecht als je bedenkt dat we slechts een tiende van een seconde achter staan op de snelste Porsche 963 van het Porsche-fabrieksteam. Ik denk dat ik er het maximale uit heb gehaald, hoewel het met 62 auto's op de baan erg moeilijk was om een foutloze ronde te rijden. Eén ding is zeker: het is wat er tijdens de race gebeurt dat telt.”
Julien Andlauer (Porsche 963 #99): “We reden niet foutloos, maar we waren niet de enigen. Ik heb de indruk dat onze Porsche redelijk goed rijdt in de bochten, maar we verliezen duidelijk tijd op de lange rechte stukken. We moeten onze afstelling aanpassen zodat we een betere topsnelheid bereiken en de tractie verbeteren. Ik had me graag verder op de grid willen kwalificeren, maar nu zullen we ons een weg naar boven in de race moeten vechten.”
Klaus Bachler (Porsche 911 GT3 R #92): “Wat een intense sessie – mijn team stuurde me twee keer met nieuwe banden de baan op. De eerste keer had ik pech omdat ik gehinderd werd door langzamere auto's. Toen ik voor de tweede keer uitging, ging het beter. Ik bereikte de Hyperpole met een vijfde plaats. Ik ben blij en tevreden met het resultaat. Hopelijk kunnen we donderdag voor de poleposition in de LMGT3-klasse strijden.”
Richard Lietz, die de #91-Porsche 911 GT3 R onder andere deelt met Morris Schuring: “Ik heb het ook twee keer geprobeerd. Tussen de twee pogingen door hebben we de afstelling aangepast – helaas resulteerde dit plotseling in meer onderstuur en toen kwamen we tijd tekort. Daar moeten wij nu mee leven. Mijn startpositie is niet geweldig, maar we hebben zaterdag en zondag 24 uur de tijd om ons omhoog te werken.”
Resultaat kwalificatie:
Hypercar-klasse:
1. D. Vanthoor/Marciello/Wittmann (B/CH/D), BMW #15, 3:24.465 minuten
2. Bourdais/van der Zande/Dixon (F/NL/NZ), Cadillac #3, -0,177 seconden
3. Fuoco/Molina/Nielsen (I/E/DK), Ferrari #50, -0,266 seconden
7. Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6, -0,586 seconden
8. Ilott/Stevens/Nato (VK/VK/F), Porsche 963 #12, -0,680 seconden
10. Campbell/Christensen/Makowiecki (AUS/DK/F), Porsche 963 #5, -0,842 seconden
14. Andlauer/Jani/Tincknell (F/CH/VK), Porsche 963 #99, -1,527 seconden
17. Hanson/Button/Rasmussen (VK/VK/DK), Porsche 963 #38, -1,825 seconden
19 Tandy/Nasr/Jaminet (VK/BR/F), Porsche 963 #4, -1,897 seconden
LMGT3-klasse:
1. Barker/Hardwick/Robichon (VK/VS/CDN), Ford #77, 3:55.263 minuten
2. Schandorff/Iribe/Millroy (DK/VS/VK), McLaren #70, -0,143 seconden
3. Juncadella/Koizumi/Baud (E/JP/F), Corvette #82, -0,842 seconden
5. Bachler/Malykhin/Sturm (A/VK/D), Porsche 911 GT3 R #92, -0,926 seconden
16. Lietz/Shahin/Schuring (A/AUS/NL), Porsche 911 GT3 R #91, -1,763 seconden
Lietz/Shahin/Morris Schuring (A/AUS/NL), Porsche 911 GT3 R #91
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!