Gloednieuwe Mercedes-AMG LMGT3 met een veelbelovende prestatie
Uitgegeven door Bas Kaligis • 17 juni 2025 09:00
Iron Lynx sloot de 103e editie van de beroemde 24 Uur van Le Mans af met drie auto's aan de finish in twee klassen, met een vierde plaats in de LMP2-categorie in samenwerking met Proton Competition, en twee LMGT3-auto’s op P12 en P15. De gloednieuwe Mercedes-AMG LMGT3 voor 2025 liet een veelbelovende prestatie zien. Het merk kreeg op woensdag zijn eerste toegang tot de hyperpole dankzij Bronze-coureur Martin Berry, en behaalde op donderdag een indrukwekkende vierde startplaats dankzij de gecombineerde inspanningen van Lin Hodenius en Maxime Martin.

Toen de Franse vlag op zaterdag het sein gaf voor de start, begon de race veelbelovend, maar al snel kwamen gemengde tegenslagen om de hoek kijken. De #60-crew had het zwaarst te verduren, met een probleem aan de dynamoriem dat leidde tot een gescheurde olieleiding. De daaropvolgende schade betekende dat de auto, hoewel hij kortstondig terugkeerde op het circuit, uiteindelijk vroeg in de nacht uitviel. Lorcan Hanafin reed een indrukwekkende openingsstint, terwijl Andrew Gilbert een veilige rit leverde om aansluiting met het veld te houden. De Spanjaard Fran Rueda kon slechts enkele ronden afleggen voordat hij terug naar de garage moest. Het gloednieuwe trio van Le Mans-debutanten zal op zoek gaan naar revanche in Brazilië.
De #61-crew reed een solide race, al konden ze op de lange termijn het tempo uit de kwalificatie niet vasthouden. Met een tijdstraf vanwege gele vlaggen en enkele mechanische problemen, haalden Berry, Hodenius en Martin het maximale uit de intense nachtstints, onvoorspelbare situaties en uitval van andere teams. Terwijl Berry een veilig en constant tempo aanhield, reed Hodenius – eveneens een rookie en met 18 jaar de jongste deelnemer in het veld – als een veteraan onder alle omstandigheden. Maxime Martin, die zijn tiende deelname aan Le Mans maakte als Mercedes-AMG Performance Driver, was een steunpilaar voor het hele team dankzij zijn inzicht en pure prestaties. Uiteindelijk eindigden ze op de 12e plaats, wat het team 8 kampioenschapspunten opleverde, rekening houdend met eenmalige inschrijvingen.
Na een moeilijke start van de week met een zware crash tijdens de training, kreeg het trio Stephen Grove, Brenton Grove en Luca Stolz beperkte rijtijd in de #63-auto. Ondanks dat het herwinnen van vertrouwen op een van 's werelds zwaarste circuits extra moeilijk is voor rookies, reed Stephen Grove een foutloze stint en voltooide zo zijn eerste Le Mans. Zijn zoon Brenton, samen met Mercedes-AMG Performance Driver Luca Stolz, toonde een sterk snelheidspotentieel. Het Australische duo, aangevuld met Stolz, beëindigde uiteindelijk hun eerste Le Mans met een 15e plaats in de klasse.
Iron Lynx kwam opnieuw in actie in samenwerking met Proton Competition, en bracht de #9 ORECA 07 LMP2-racewagen op de baan onder de Proton Iron Lynx-vlag. Jonas Ried, Maceo Capietto en Reshad De Gerus streden gedurende de volledige 24 uur vooraan mee en maakten zelfs kans op de leiding, totdat een drive-through-penalty kostbare tijd kostte. Toch bleef het tempo competitief. Ried, die de start nam, en de Franse rijders Capietto en De Gerus (een trotse inwoner van Le Mans) pakten uiteindelijk de vierde plaats en onderstreepten daarmee de inzet van het team.
Van het zien van de nieuwe Mercedes-AMG LMGT3 en de Sauber Mercedes C9 samen op de baan, tot het bezoek van sportlegende Roger Federer dat de terugkeer van de Silver Arrows naar Le Mans extra emotioneel maakte – het evenement zat vol betekenis. Toch kijkt het team alweer vooruit, en bereidt zich voor op de 6 Uur van Interlagos in São Paulo, Brazilië.
Andrea Piccini - Team Principal & CEO
"Wij verlaten Le Mans met veel positieve punten. We begonnen aan een volledig nieuw project en wisten vanaf het begin dat het een uitdaging zou zijn om binnen zes maanden Le Mans te halen. Het was een ambitieus idee met veel nieuwe rijders, wat resulteerde in zeven Le Mans-debutanten op negen. Dat we twee auto's aan de finish hebben is zeker positief. We zaten eigenlijk niet ver van de kopgroep en lieten pieken in prestaties zien, vooral in de kwalificatie waar we ons potentieel maximaal benut hebben. We leverden sterke uitvoering, zelfs in moeilijke omstandigheden zoals na de vroege crash, en iedereen in het team heeft zich ongelooflijk ingezet. Het was geweldig – een unieke kans om de Silver Arrows naar Le Mans te brengen. We hebben genoten van deze reis. Nu gaan we werken aan het versterken van onze sterkste punten en het verbreden van het prestatieniveau om consistenter te worden."
Maxime Martin - Coureur, auto #61
"De start was goed, we kwamen na de eerste stint als derde binnen. Daarna hadden we wat kleine problemen tijdens de race, maar uiteindelijk mogen we blij zijn dat we met twee auto's de finish hebben gehaald. We hebben veel geleerd, zoals we het hele jaar al doen. We moeten blijven werken. Elke keer gaat het beter dan de vorige. Nu gaan we naar São Paulo en hopen we op betere resultaten."
Lin Hodenius - Coureur, auto #61
"Het was een geweldige ervaring. Het bleef maar doorgaan, ik ben 24 uur lang doorgereden, heb misschien twee uur geslapen en ik ben uitgeput. Vannacht zal ik heerlijk slapen."
Luca Stolz - Coureur, auto #63
"Het was een zware week. Ik ben echt blij dat we de race hebben uitgereden na de moeilijkheden, vooral na de crash op woensdag. Alle lof voor de monteurs. Ze hebben praktisch alles aan de auto vervangen en werkten dag en nacht om hem weer op te bouwen. Ondanks de moeilijke race reden we vrijwel foutloos en de finish halen op Le Mans is iets bijzonders. Gefeliciteerd aan Stephen en Brenton. Samen Le Mans finishen, vader en zoon – dat is echt speciaal."
Stephen Grove - Coureur, auto #63
"Ongelooflijk, het grootste hoogtepunt dat ik in de autosport heb meegemaakt. Ik heb al veel mogen doen in mijn carrière, maar dit staat absoluut op nummer één. Om naar de grootste race ter wereld te gaan en als 15e in de klasse te eindigen is gewoon fantastisch. Ik kan het team, mijn familie en mijn mede-coureurs niet genoeg bedanken. Dit was een droom die uitkwam."




