FOTO'S - Alpine presenteert de Alpenglow Hy6 voor het eerst op het circuit en is klaar voor de strijd in Spa
Uitgegeven door Peter Vader • 8 mei 2025 08:45
Na de eerste podiumplaats van het seizoen is het Alpine Endurance Team dit weekend in België voor de TotalEnergies 6 Uur van Spa-Francorchamps. De derde ronde van het FIA World Endurance Championship stelt het team in staat de voorbereidingen voor de 24 uur van Le Mans te verfijnen. Tijdens het evenement zal Alpine ook de Alpenglow Hy6 voor het eerst op het circuit presenteren. De Alpenglow is het waterstofprototype van Alpine met een nieuwe 3,5-liter V6-motor, ontwikkeld door het merk A-arrow.
De mooiste en meest veeleidende
De TotalEnergies 6 Uur van Spa-Francorchamps, een vaste waarde op de kalender van het FIA World Endurance Championship sinds de oprichting in 2012, is een van de meest verwachte races voor zowel deelnemers als toeschouwers. Het Belgische F1-circuit in de Ardennen, dat vaak wordt genoemd als een van de mooiste circuits ter wereld, behoort ook tot de meest veeleisende, met zijn hoogteverschillen en technische bochten die een nauwkeurige afstelling en rijvaardigheid vereisen. De uitdaging is nog groter wanneer onvoorspelbare en wisselende weersomstandigheden een rol spelen. Toch kan het Alpine Endurance Team putten uit zijn ervaring in de Belgische Ardennen om de gevaren te vermijden.
Mijlpalen in Spa
Sinds de eerste deelname aan dit autosportmonument heeft Alpine verschillende belangrijke mijlpalen bereikt op Spa-Francorchamps. Voor een recordaantal van 88.180 toeschouwers verzekerde de A424 zich vorig jaar van zijn eerste Hyperpole-positie in de handen van Charles Milesi. Na een uitdagende seizoensstart dit jaar in Qatar, herstelde het Franse team zich in Imola, met name dankzij een inspirerende strategie. Gesterkt door de podiumplaats van auto #36 reist het Alpine Endurance Team af naar de Belgische Ardennen om voort te bouwen op de vooruitgang die het heeft geboekt in wat vaak wordt beschouwd als de laatste race (en oefening) voor de 24 uur van Le Mans.
A-arrow op zoek naar verbeterpunten
Het merk A-arrow gaat op zoek naar nieuwe verbeterpunten in de competitieve hypercarcategorie. Met hun eerdere ervaring op dit circuit zullen beide teams hun expertise inzetten. In de #35-auto willen Charles Milesi, Ferdinand Habsburg en Paul-Loup Chatin graag in de punten eindigen. Ondertussen zal het #36-trio, bestaande uit Frédéric Makowiecki, Jules Gounon en Mick Schumacher, proberen het momentum dat in Imola is opgebouwd voort te zetten. Alle coureurs en teamleden zullen streven naar een vlekkeloze prestatie, nadat ze hebben gezien hoe cruciaal elk operationeel en strategisch detail is.
Na de eerste podiumplaats van het seizoen 2025 van #36 Frédéric Makowiecki, Jules Gounon en Mick Schumacher in Imola, reist het Alpine Endurance Team dit weekend af naar België naar het historische circuit van Spa-Francorchamps
Actie
De actie begint op donderdag met twee vrije trainingen van 90 minuten. Op vrijdag volgt een afsluitende training van een uur voorafgaand aan de kwalificatie en de hyperpole. De 14e editie van de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps begint zaterdag om 14:00 uur.
Presentatie Alpenglow Hy6
Alpine presenteert ook de Alpenglow Hy6 in België. Het prototype, dat werd onthuld op de Autosalon van Parijs in 2024, is nu voorzien van een gloednieuwe V6-verbrandingsmotor, speciaal ontworpen door Alpine. Aangedreven door waterstof en met een vermogen van 740 pk, combineert hij innovatie en koolstofvrije sportiviteit, waarden die Alpine na aan het hart liggen, met een waterstofcategorie tijdens de 24 uur van Le Mans, gepland voor 2028. Lees onderstaand na het tijdschema verder en krijg meer achtergrondinformatie over dit unieke waterstof raceauto project! Volg de TotalEnergies 6 uur van Spa-Francorchamps live op www.fiawec.com.
Philippe Sinault, Team Principal Alpine Endurance Team: “De meeting in Spa-Francorchamps is altijd een hoogtepunt van het seizoen. Het is een iconisch circuit, doordrenkt van geschiedenis, en een onmisbaar evenement op de kalender. Na onze podiumplaats in Imola is het hele team door dit resultaat versterkt, maar we houden onze ogen gericht op de prijs: we weten dat er nog veel werk aan de winkel is om onze doelen te bereiken. Spa is een waardevolle kans om ons opwaartse momentum voort te zetten en onze uitvoering te perfectioneren. Dit snelle en veeleisende circuit stelt ons ook in staat om onze vooruitgang te beoordelen onder omstandigheden die vergelijkbaar zijn met die van volgende maand in Le Mans. Het is ook een zeer veeleisend circuit voor de banden, wat het een uitstekende test maakt voor ons bandenmanagement. Elke ronde telt om ons pakket te verfijnen en ons voorbereidingsniveau te verbeteren, zowel technisch als operationeel. Daarom benaderen we deze race met nederigheid en oprechte motivatie. Het team heeft hard gewerkt en dit evenement zou ons in staat moeten stellen onze voorbereiding op alle vlakken af te ronden vóór de grote uitdaging in Le Mans."
Tijdschema TotalEnergies 6 Uur van Spa-Francorchamps 2025 (CEST):
Donderdag 8 mei
11:30-13:00: Vrije training 1
16:30-18:00: Vrije training 2
Vrijdag 9 mei
11:00-12:00: Vrije training 3
15:25-15:40: Hypercar-kwalificatie
15:48-16:00: Hypercar Hyperpole
Zaterdag 10 mei
14:00-20:00: TotalEnergies 6 uur van Spa-Francorchamps
Meer over de unieke Alpine Hy6 V6 die door een krachtbron op waterstof wordt aangedreven en die komend FIA WEC-weekend wordt gepresenteerd tijdens de 6 Hours of Spa-Francorchamps:
Bedacht vanaf een blanco vel papier
Het op waterstof rijdende prototype van de Alpine Alpenglow Hy6 is ontworpen als een echte raceauto op basis van een LMP3-carbonchassis. Het chassis is vanaf het begin ontworpen om de prestaties van de gloednieuwe Hy6 V6-motor te evenaren, die het vermogen meer dan verdubbelt ten opzichte van de viercilindermotor die in het eerste demolab werd gebruikt. De Hy6 V6, bedacht vanaf een blanco vel papier, is een ongekende motor die speciaal door de Alpine-teams in Viry-Châtillon is ontwikkeld voor gebruik met waterstof. De ontwikkeling ervan heeft twee jaar geduurd. Het was een aanzienlijke technische uitdaging met betrekking tot de specifieke kenmerken van waterstofverbranding, wat heeft geleid tot een uitzonderlijke toename van de expertise. Oreca is de technische partner die het mogelijk heeft gemaakt om deze savoir-faire in het ontwerp van de motor te implementeren.
Ingenieuze techniek
De motor is een 3,5-liter V6 met een open hoek van 100°, gevoed door twee turbo's. Het bestaat uit een solide aluminium motorblok met een droogcarter. Een krukas met 20° verplaatste krukpennen zorgt voor een soepele ontsteking. De cilinderkoppen zijn gemaakt van gegoten aluminium met een geoptimaliseerd koelcircuit. Tegelijkertijd wordt de kleptiming verzorgd door 4 ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder, aangestuurd door vingertandwielen. Het is een 'supervierkante' motor met een boring van 95 mm en een slag van 82,3 mm, een zeer voordelig formaat bij hoge toerentallen. Het geluid dat uit het Inconel-uitlaatsysteem komt, is speciaal afgesteld om tot een maximumtoerental van 9.000 tpm te zingen! Het maximale motorvermogen bedraagt 740 pk bij 7.600 tpm, wat overeenkomt met een indrukwekkend specifiek vermogen van 211 pk/l voor een topsnelheid van meer dan 330 km/u. Een centrifugaalkoppeling en een sequentiële Xtrac-versnellingsbak ondersteunen deze Hy6-motor. De ontwikkelingsfilosofie is in eerste instantie gericht op een raceversie, maar zou ook in serieproductie kunnen worden genomen.
Formule 1-techniek
Ontwikkelingsmethoden voor Formule 1-motoren zijn gebruikt om de elementen te definiëren en te verfijnen die de kern vormen van de prestaties van deze motor. De verbrandingskamer is ontworpen om waterstof (preciezer: diwaterstof H₂) te gebruiken, waarbij turbulente bewegingen worden bevorderd om ervoor te zorgen dat het mengsel homogeen is vóór de vonk. Dit is een cruciaal punt, aangezien waterstof over een breed spectrum van concentraties ontbrandt, waardoor het vatbaar is voor abnormale verbrandingen: voorontsteking (spontane zelfontbranding voordat de bougie vonkt, waardoor extreme drukniveaus ontstaan) of kloppen, wat zelfontbranding en schokgolven veroorzaakt. Bijzondere zorg is vereist bij het voorbereiden en injecteren van het mengsel, aangevuld met indirecte waterinjectie, wat de NOx-uitstoot vermindert en deze verschijnselen voorkomt.
Drie Alpenglow Hy6-tanks
De drie Alpenglow Hy6-tanks slaan waterstof op in gasvorm (elk 2,1 kg) onder hoge druk: 700 bar. Ze bevinden zich in de sidepods en achter de cockpit, in geventileerde compartimenten en afgesloten van het passagierscompartiment. Een drukregelaar verlaagt de druk van 700 naar 200 bar en daalt vervolgens naar de druk die nodig is voor directe injectie in de verbrandingskamer.
Veiligheid gegarandeerd
Er zijn talloze maatregelen genomen om absolute veiligheid te garanderen. De 700 bar composietcilinders zijn gecertificeerd volgens Verordening 134*, er zijn kleppen ingebouwd voor snelle brandstofafvoer in geval van brand, waterstofsensoren zijn constant alert, er is een strenge startprocedure met talrijke controles ingevoerd en tot slot waarschuwt een kleurcodesysteem de bestuurder en hulpdiensten op basis van de urgentie van elk type incident.
*Reglement 134: Europese norm voor de veiligheid van waterstofvoertuigen.
Waterstof in de competitie, een technologie van de toekomst met een groot potentieel
De twee belangrijkste oplossingen voor waterstofaandrijving zijn de brandstofcel (die elektriciteit produceert om een elektromotor aan te drijven) en de verbrandingsmotor die rechtstreeks op waterstof wordt aangedreven. Alpine heeft voor de laatste optie gekozen, omdat deze verschillende voordelen van een raceauto combineert, met name het zeer vergelijkbare motorgevoel voor de coureur en een geluid dat volledig past bij Alpine’s racefilosofie. Deze voordelen omvatten een hoger vermogen, uitstekende efficiëntie bij zware belasting en een lagere koelingsbehoefte, omdat een groot deel van de warmte via het uitlaatsysteem wordt afgevoerd.
Waterstof: baanbrekende state-of-the-art
Deze argumenten pleiten voor voortzetting van deze ingeslagen weg, die het onderwerp is van Alpine’s onderzoek en ontwikkeling om dit veelbelovende type aandrijflijn verder te optimaliseren. Wat betreft waterstofopslagoplossingen is Alpine een van de toonaangevende fabrikanten die overstappen op vloeibare waterstof, een baanbrekende state-of-the-art die beter in de auto kan worden geïntegreerd en snel kan worden bijgetankt.
Alpine Racing volgt de veranderingen in de wedstrijdreglementen nauwlettend en neemt kennis van het plan van de ACO en de FIA om de deelname van waterstofauto's vanaf de 24 uur van Le Mans in 2028 toe te staan.
Specificaties Alpine Alpenglow Hy6:
- Breedte 2,10 m, lengte 5,20 m, hoogte 1,14 m
- Brandstofcellen: 3 x 2,1 kg bij 700 bar
- Architectuur: 6-cilinder 100° V-twin turbomotor
- Cilinderinhoud: 3500 cc
- Boring x slag: 95 mm x 82,3 mm
- Timing: 4 ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen
per cilinder aangestuurd door vingertandwielen
- Brandstoftoevoer: directe waterstofinjectie + indirecte
waterinjectie
- Maximumvermogen: 740 pk (544 kW) bij 7600 tpm (211 pk/l)
- Maximumkoppel: 770 Nm bij 5000 tpm (220 Nm/l)
- Maximum toerental: 9000
- Versnellingsbak: 6 versnellingen Sequentieel
- Transmissie: achterwielaandrijving
- Maximumsnelheid: meer dan 330 km/u



Foto's: media.alpinecars


Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!