FOTO'S: 24H Le Mans - De twee Alpine A424's zitten er goed bij - Mick Schumacher: "Positief verrast door onze prestaties"
Uitgegeven door Peter Vader • 13 juni 2025 08:55
Na twee dagen de tijdens de testdag verzamelde data te hebben geanalyseerd, keerde het Alpine Endurance Team terug naar het Circuit de la Sarthe voor de eerste vrije trainingen voor de 24 Uur van Le Mans 2025. Ferdinand Habsburg en Frédéric Makowiecki begonnen aan een intensief programma gericht op de afstelling van de A424, voordat hun teamgenoten het overnamen. Tweeënhalf uur later liep de spanning op tijdens de kwalificatie, die was toevertrouwd aan Paul-Loup Chatin in de #35 en Mick Schumacher in de #36. Beiden startten op medium banden in zeer warme omstandigheden en behaalden een eerste tijd voordat ze opnieuw op jacht gingen naar de snelste ronde. Mick Schumacher, zoon van de legendarische Michael Schumacher, verbeterde zijn laatste poging naar 3:23.945, terwijl Paul-Loup Chatins eerste poging voldoende was om een plek in de Hyperpole veilig te stellen, ondanks een moment van grote schrik op hoge snelheid in de laatste minuten.
In de schemering begon het Franse team aan de tweede vrije training voor hun eerste nachtelijke uitje. De zes coureurs maakten zich klaar voor de duisternis en zetten hun intensieve training voort, die donderdag werd voortgezet na een Alpenglow Hy6-demo met de burgemeester van Le Mans, de heer Stéphane Le Foll, op de passagiersstoel. FP3 volgde om lange stints en de evolutie van de Michelin-banden te bestuderen. De twee teams verzamelden zoveel mogelijk informatie voordat ze naar de Hyperpole vertrokken.
Paul-Loup Chatin en Mick Schumacher kropen weer achter het stuur voor Hyperpole 1. Mick Schumacher reed zijn eerste vliegende ronde in een tijd van 3:24.183. Hij pitte vervolgens voor een tweede set medium banden en nam voorlopig de leiding over met een tijd van 3:23.452. De Duitse coureur eindigde uiteindelijk als vijfde en verzekerde zich daarmee van een plek voor de #36 Alpine A424 in Hyperpole 2. Paul-Loup Chatin eindigde als twaalfde en miste de top tien met slechts 92/1000e van een seconde.
Volgens de nieuwe reglementen die dit jaar werden ingevoerd, kroop een 15 minuten later een andere coureur uit de #36-crew achter het stuur voor Hyperpole 2. Frédéric Makowiecki voltooide zijn eerste twee pogingen in 3:30.771 en 3:24.398, voordat hij zijn laatste pushronde afrondde in 3:24.488, waarmee hij genoegen nam met de negende startplaats. De dag werd afgesloten met de laatste vrije training, waarin Charles Milesi, Ferdinand Habsburg en Paul-Loup Chatin hun laatste aanpassingen in de #35-auto bevestigden, net als Frédéric Makowiecki, Jules Gounon en Mick Schumacher in de #36-auto.
Op vrijdag nemen beide teams deel aan de traditionele parade door het centrum van Le Mans. Op zaterdag om 12:00 uur neemt het Alpine Endurance Team deel aan de warming-up voor de start van de 24 uur van Le Mans om 16:00 uur.
Mick Schumacher: "De kwalificatie was lastiger dan verwacht door de constant veranderende omstandigheden, maar het gaf voldoening om door te gaan naar Hyperpole"
Mick Schumacher: "De kwalificatie was lastiger dan verwacht door de constant veranderende omstandigheden, maar het gaf voldoening om door te gaan naar Hyperpole. We hebben de trainingen goed benut om onze race-setup te verfijnen. Het team heeft alles goed klaargezet en we waren positief verrast door onze prestaties in Hyperpole 1. De auto zat er vanaf de eerste snelle ronde goed op en het was geweldig om ons te kwalificeren voor Hyperpole 2. We starten in de top tien, wat goed is, ook al moet het zwaarste deel nog komen. We zullen ons zo goed mogelijk voorbereiden en ik denk dat we allemaal erg uitkijken naar de race."
Klasseringen van de Alpine A424 tijdens de kwalificaties voor de 24 uur van Le Mans 2025:
Vrije training 1
9. Alpine Endurance Team #35 3:26.120 (40 ronden)
14. Alpine Endurance Team #36 3:26.772 (39 ronden)
Kwalificatie
9. Alpine Endurance Team #36 3:23.945 (8 ronden)
14. Alpine Endurance Team #35 3:24.667 (6 ronden)
Vrije training 2
12. Alpine Endurance Team #35 3:27.635 (26 ronden)
18. Alpine Endurance Team #36 3:28.451 (27 ronden)
Vrije training 3
15. Alpine Endurance Team #36 3:28.702 (42 ronden)
20. Alpine Endurance Team #35 3m30.035s (36 ronden)
Hyperpole 1
5. Alpine Endurance Team #36 3m23.462s (6 ronden)
12. Alpine Endurance Team #35 3m24.153s (6 ronden)
Hyperpole 2
9. Alpine Endurance Team #36 3m24.398s (4 ronden)
Vrije training 4
10. Alpine Endurance Team #35 3m28.346s (14 ronden)
14. Alpine Endurance Team #36 3m29.231s (13 ronden)
TIJDSCHEMA (CEST):
Vrijdag 13 juni
16:00-19:00 uur: Coureursparade
Zaterdag 14 juni
12:00-12:15 uur: Warming-up
12:30 uur: Waterstofdemonstratie met Alpenglow Hy6
16:00 uur: Start van de 93e editie van de 24 uur van Le Mans
Zondag 15 juni
16:00 uur: Finish van de 93e editie van de 24 uur van Le Mans
Foto's: media.alpinecars
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!