24H Le Mans - Toyota zet belangrijke stappen; Nyck de Vries werd gehinderd door gele vlag: "We hadden de potentie om..."
Uitgegeven door Peter Vader • 12 juni 2025 05:53
Toyota Gazoo Racing heeft belangrijke stappen gezet in de voorbereidingen op de 93e 24 uur van Le Mans met productieve sessies in Le Mans. De actie begon deze week op Circuit de la Sarthe, de locatie van de vierde ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) van 2025. Na de snelste ronde te hebben neergezet tijdens de test van zondag, hervatten de regerend wereldkampioenen de strijd om een zesde overwinning in La Sarthe, op de 40e verjaardag van Toyota's eerste deelname. Aan beide kanten van de twee trainingssessies vochten de GR010 HYBRID's ook om een plek in de Hyperpole-wedstrijd van donderdag.

Brendon Hartley eindigde als tiende in de kwalificatie en verzekerde zich daarmee van een plek in de Hyperpole voor de #8 GR010 HYBRID die hij deelt met Sébastien Buemi en Ryo Hirakawa. Een slecht getimede gele vlag zorgde er echter voor dat ex-F1-coureur Nyck de Vries als zestiende eindigde in de #7 GR010 HYBRID die hij naast Mike Conway en Kamui Kobayashi bestuurt.
Nadat er sinds de test van zondag geen actie op de baan meer had plaatsgevonden, hebben de monteurs eerder deze week beide auto's gereviseerd en deelgenomen aan de Pit Stop Challenge op dinsdag. Tijdens deze challenge strijden teams van elk team tegen de klok om de snelste bandenwissel. Het team met nummer 8 won de onderlinge wedstrijd, maar miste net het podium.

De eerste training begon woensdagmiddag vroeg, bij warmer weer dan op zondag, met een buitentemperatuur van bijna 30 °C. Het team gebruikte de drie uur durende sessie om de balans van de auto te controleren tijdens de kwalificatie- en raceomstandigheden, en om verschillende mechanische afstellingen en controle-instellingen te vergelijken. Twee korte rode vlaggen onderbraken het programma, evenals een lekke band voor nummer 8 aan het einde van de sessie, maar beide auto's maakten een bemoedigende start en noteerden elk 44 ronden.
De kwalificatie volgde 's avonds, met 21 hypercars die streden om een van de 15 plaatsen in de Hyperpole. Met een zwaardere brandstoftank aan het begin waren de snelste tijden waarschijnlijk in de laatste minuten. Zowel Nyck de Vries als Brendon Hartley zetten solide rondetijden neer tijdens hun eerste, vliegende ronde, maar moesten die verbeteren toen anderen naar voren schoven. Nieuwe banden hielpen Hartley om sneller te gaan tijdens zijn laatste, vliegende ronde, en Nyck de Vries lag op koers om hetzelfde te doen. Een incident met een andere auto veroorzaakte echter gele vlaggen en dwong De Vries om die ronde te verlaten. Een laatste poging, op banden die niet meer optimaal presteerden, leverde geen verbetering op, waardoor de #7 voorlopig de 16e plaats op de startgrid bezet. Ondanks die teleurstelling put het team moed uit de ervaringen van vorig jaar, toen de #7 vocht voor de overwinning en een nipte tweede plaats behaalde, ondanks de 23e startpositie.

Nyck de Vries (#7 Toyota GR010 HYBRID ): "Het was natuurlijk teleurstellend om buiten de top 15 te eindigen in de kwalificatie, terwijl we de potentie hadden om door te groeien. Ik kreeg de gele vlag in mijn snelste ronde, wat erg jammer was, want dat was snel genoeg geweest om erdoor te komen, denk ik. Ik moest nog een ronde proberen, maar ik verloor de piekprestaties van de banden, waardoor alles moeilijker werd. Het zou nog steeds een goede rondetijd worden, waarschijnlijk genoeg voor Hyperpole, maar ik haalde een andere auto in in de laatste chicane en dat was het dan."
De tweede training vond plaats na zonsondergang, waardoor de coureurs dit jaar voor het eerst het circuit in het donker konden ervaren. Coureurs moeten vijf ronden 's nachts afleggen en alle zes voltooiden deze formaliteit, naast een programma van afstellingsaanpassingen voor de koelere nachtelijke omstandigheden, en een vergelijking van de zachte en medium banden. Puin zorgde net na de helft van de race voor een rode vlag van 13 minuten, en het team leek een probleemloze sessie te kunnen voltooien tot een incident in de laatste seconden. Bij het inhalen van een langzamere GT-auto werd Ryo Hirakawa aan de rechterkant van de #8 geraakt, waarbij de velg brak en er lichte schade aan de carrosserie ontstond.
De race wordt donderdag om 14:45 uur CEST hervat met een drie uur durende derde training voorafgaand aan Hyperpole 1 om 21:05 uur. De 10 snelste hypercars strijden vervolgens om de eerste startposities in de 15 minuten durende Hyperpole 2, die om 21:40 uur begint, gevolgd door een nachttraining tot middernacht. De race begint op zaterdag 14 juni om 16:00 uur.
24 uur van Le Mans – Vrije training 1
1e #38 Cadillac Team JOTA (Bamber/Bourdais/Button) 3 minuten 25,148 seconden 31 ronden
2e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Nielsen/Molina) +0,154 seconden 41 ronden
3e #6 Porsche Penske (Estre/Vanthoor/Campbell) +0,420 seconden 41 ronden
4e #8 TOYOTA GAZOO Racing +0,554 seconden 44 ronden
5e #5 Porsche Penske (Andlauer/Christensen/Jaminet) +0,596 seconden 26 ronden
6e #12 Cadillac Team JOTA (Stevens/Nato/Lynn) +0,784 seconden 40 ronden
11e #7 TOYOTA GAZOO Racing +1,123 seconden 44 ronden
24 uur van Le Mans – Kwalificatie Hyperpole
1e #12 Cadillac Team JOTA (Stevens/Nato/Lynn) 3 minuten 22,847 seconden
2e #15 BMW M Team WRT (Vanthoor/Magnussen/Marciello) +0,040 sec.
3e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +0,316 sec.
4e #38 Cadillac Team JOTA (Bamber/Bourdais/Button) +0,620 sec.
5e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Nielsen/Molina) +0,667 sec.
6e #5 Porsche Penske (Andlauer/Christensen/Jaminet) +0,697 sec.
10e #8 TOYOTA GAZOO Racing +1,141 sec
16e #7 TOYOTA GAZOO Racing +2,215 sec
24 uur van Le Mans – Vrije training 2
1e #8 TOYOTA GAZOO Racing 3 minuten 26,156 seconden 28 ronden
2e #12 Cadillac Team JOTA (Stevens/Nato/Lynn) +0,451 sec. 28 ronden
3e #83 AF Corse (Kubica/Ye/Hanson) +0,524 seconden 25 ronden
4e #4 Porsche Penske (Nasr/Tandy/Wehrlein) +0,592 seconden 23 ronden
5e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Nielsen/Molina) +0,653 seconden 28 ronden
6e #15 BMW M Team WRT (Vanthoor/Magnussen/Marciello) +1.037 sec. 27 ronden
14e #7 TOYOTA GAZOO Racing +1.634 sec. 28 ronden


Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




