24H Le Mans - Ferrari bezet de top drie, ondanks de angst vanwege een probleem van de Nr51
Uitgegeven door Peter Vader • 15 juni 2025 10:20
Drama voor de #51, toen de raceleiders spinden bij het binnenkomen van de pits, was bijna hun race beëindigd. Op dit moment racen de fabrieks #50 en #51 Ferrari AF Corse 499's in formatie en gaan ze voluit in de aanval om de overwinning te behalen. Hun plan: de satelliet #83 AF Corse Ferrari vooraan inhalen met nog maar vier uur te gaan. We hebben het tot lunchtijd weten te halen, na 12:00 uur lokale tijd is er begonnen aan het laatste deel van de race. Het ligt voor de hand dat Ferrari de race zal winnen - tenzij er catastrofale gebeurtenissen plaatsvinden…
Hypercar
Robert Kubica was vanochtend in zijn #82 AF Corse 499P de man met een missie, want hij klampte zich vast aan de achterkant van de fabrieks #51 Ferrari AF Corse 499P. Kubica beleefde een hartverscheurend moment toen de Poolse coureur een LMP2-auto tegenkwam die midden in de bocht een moeilijk momentje had. Kubica viel terug tot meer dan zeven seconden achter de leider, maar verkleinde de achterstand al snel tot een seconde. De #51 ziet er ongelooflijk sterk uit en schakelde rond 10:00u vanmorgen nog een versnelling hoger, waarmee hij een voorsprong van bijna 30 seconden uitbouwde. Echter, bij het binnenkomen van een geplande pitstop reed Alessandro Pier Guidi de toegangsweg op, op weg naar de pits, reed hij veel te hard, waardoor de scharlakenrode auto spinde en bijna strandde in het grind. Door heen en weer te slingeren kwam Pier Guidi terug in de pits, maar viel hij terug naar de derde plaats terwijl de tijd hem ontglipte.
Kubica heeft laten zien dat de #83 flitsen van hoge snelheid heeft - hij zette op een gegeven moment een snelste ronde neer, maar de #50 en #51 jagen nu als een tandem en zetten koers op weg naar het gele exemplaar van de 499P. Kan het kleinere AF Corse-team het volhouden terwijl ze over hun schouder meekijken?
De #6 Porsche Penske Motorsport rijdt in het kielzog van de twee fabrieks-Ferrari's. De Porsche blijft langer doorrijden in de stint - maar is de afgelopen uren ingehaald - waardoor de steigerende paarden nu een clean sweep aan de top hebben. Porsche lijkt geen antwoord te hebben op de Italiaanse machines en wil contact houden en hopen dat er iets gebeurt om kans te maken op een plek in de top drie.
De #8 Toyota Gazoo Racing GR010 - Hybrid maakte een ritje door het grind op weg naar Dunlop Bridge. Een wielmoer brak linksvoor af en vloog in het grind. De zwarte auto moest met een lekke band terug naar de pits. Hierdoor vielen ze uit de top vijf en kon de #12 Cadillac Hertz Team JOTA zich verbeteren in de rangschikking.
Verder sloeg rondom 08:00 uur vanmorgen de vermoeidheid toe in Jules Gounons stint. In de #36 Alpine A424 schatte de Fransman zijn rempunt onderaan de Mulsanne verkeerd in, waardoor zijn blauwe Alpine Endurance Team-auto in de grindbak belandde. Gelukkig kon het bergingsteam de getroffen auto bergen en hem weer op de baan zetten onder een Full Course Yellow (FCY).
De #15 BMW had iets meer geluk en ging in dezelfde bocht van de baan, maar gelukkig kon de BMW M Hybrid V8 zich een weg banen door de losse bochten, de vangrail passeren en zonder al te veel tijdverlies weer het circuit op komen.
Verder verdween ook de andere Cadillac uit de wedstrijd, de #311 Whelan - die gisteravond het Amerikaanse bolwerk nog de hoop op een podiumplaats gaf. De rode auto is aan de kant gezet omdat hij knarsend tot stilstand kwam - geparkeerd aan de buitenkant van bocht één. De Britse Hertz Team JOTA Cadillacs zijn nog steeds in de race, met de poleposition voor #12 op de vijfde plaats en de #38 net aan de rand van de top tien.
De Britse interesse is dit jaar toegenomen met de terugkeer van Aston Martin naar de top. De #007 en #009 Valkyries hebben tot nu toe foutloos gepresteerd - een geweldige erkenning voor elke nieuwe auto. De #009 ligt voor de #007 en rijdt op de 16e plaats.
Wat betreft dezelfde auto's in de leidende ronde: er zijn na 20 uur racen nog steeds acht hypercars binnen twee minuten en 45 seconden van elkaar!
Top 5 na 20 uur racen:
1. #83 Ferrari 499P - AF Corse – Robert Kubica / Yifei Ye / Philip Hanson - 321 ronden
2. #50 Ferrari 499P - Ferrari-AF Corse – Antonio Fuoco / Nicklas Nielsen / Miguel Molina +32.915
3. #51 Ferrari 499P - Ferrari-AF Corse – Alessandro Pier Guidi / James Calado / Antonio Giovinazzi +45.664
4. #6 Porsche 963 - Porsche Penske Motorsport – Kévin Estre / Laurens Vanthoor / Matt Campbell +56.407
5. #12 Cadillac V-Series.R - Cadillac Hertz Team JOTA – Will Stevens / Norman Nato / Alex Lynn
De leiders in de andere categorieën:
LMP2: #43 Oreca 07-Gibson #43 Inter Europol-competitie – Jakub Smiechowski/Tom Dillmann/Nick Yelloly
LMGT3: #92 Porsche 911 GT3 R LMGT3 van Manthey 1e Phorm – Ryan Hardwick / Riccardo Pera / Richard Lietz
Uitvallers:
#311 Cadillac V-Series.R - Cadillac Whelan - Jack Aitken / Felipe Drugovich / Frederik Vesti - Mechanisch
#18 Oreca 07-Gibson - IDEC Sport – Jamie Chadwick / Mathys Jaubert / André Lotterer - Een wiel verloren
#54 Ferrari 296 LMGT3 - Vista AF Corse – Thomas Flohr / Francesco Castellacci / Davide Rigon - Mechanisch
#101 Cadillac V-Series.R - Cadillac WTR – Ricky Taylor / Jordan Taylor / Filipe Albuquerque - Motor
#24 ORECA 07-Gibson van Nielsen Racing – Naveen Rao / Cem Bolukbasi / Colin Braun (LMP2 Pro/Am) – Incident
#46 BMW M4 LMGT3 van Team WRT – Ahmad Al Harthy / Valentino Rossi / Kelvin van der Linde – Mechanisch probleem
#60 Mercedes-AMG LMGT3 van Iron Lynx – Andrew Gilbert / Fran Rueda / Lorcan Hanafin – 22:24 – Motorpech
#95 McLaren 720S LMGT3 Evo van United Autosports – Darren Leung / Sean Gelael / Marino Sato – 22:23 – Aandrijflijnstoring
#88 Ford Mustang LMGT3 van Proton Competition – Stefano Gattuso / Giammarco Levorato / Dennis Olsen – 19:53 – Incident en verlies van een wielmoer
Snelste ronde
#38 Sébastien Bourdais, Cadillac V Series - Cadillac Hertz Team JOTA. 03:26.063 (ronde 310)
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!