Hightech viertakt motoren op een kart? Waar moet dat heen?
Uitgegeven door Bas Kaligis • 14 januari 2008 13:12
Hightech viertakt kartingmotoren op een kart? Waar moet dat heen? Als het aan STEGMOTO en vele anderen ligt, zal de viertaktmotor een steeds belangrijkere positie innemen in de kartsport. STEGMOTO houdt zich sinds jaar en dag bezig met de nieuwe, speciaal voor de kart gebouwde hightech viertaktmotoren met MOTO GP-knowhow als basis.

Het grote voordeel van een viertaktmotor versus de tweetakt motor is het hoge rendement met als gevolg een laag brandstof verbruik en veel schonere emissies. Voeg daarbij dat geen smeerolie in de brandstof behoeft te worden bijgemengd en verbrand, de veel langere levensduur en daarmee de lagere onderhoudskosten, dan zijn de voordelen wel duidelijk. Het spreekt voor zich dat de veel lagere CO-uitstoot van de viertaktmotor zeker in deze tijd bijzonder actueel is, en zeker niet alleen bij de karters!
Eén-cilinder viertakt motoren met een inhoud van 250cc, vier kleppen van het TAG type vinden onder andere hun roots in de wereldwijd geaccepteerde Duitse ADAC VT250 homologatie.
Omdat het door tweetakt producenten gedomineerde CIK de viertakt motor na aanvankelijke introductie en promotie plotseling en volkomen onverwacht weer in de ban deed, heeft de DMSB in samenwerking met de ADAC met vooruitziende blik een VT250 wedstrijdconcept opgezet. Dit uitgekiende concept functioneert al jaren uitstekend middels de Duitse VT250 Meisterschaften en heeft een zodanige internationale uitstraling dat het zich wereldwijd heeft geprofileerd.
Het Duitse VT250 motoren homologatie reglement dient wereldwijd als leiband voor nieuw te ontwikkelen VT250 kart motoren.
Enkele belangrijke criteria zijn:
1 of 2 cilinder viertakt motor met maximaal 250CC en 4 kleppen
30MM carburator
13000RPM maximaal

In 2006 is het VT250 BENELUX kampioenschap geïntroduceerd door STEGMOTO in samenwerking met CHRONO Karting. De eerste kampioen in 2007 van de BENELUX in de VT250 is Rik van Beek met een Suter VAMPIRE VT250 motor.
Op 30 september 2007 werd op Kart Parc Emsbüren in Duitsland het eerste Noord-Europese kampioenschap in de VT250 door STEGMOTO en Chrono Karting gehouden, met deelname uit onder andere Duitsland, België, Nederland, Zwitserland met als winnaar de Nederlander Thijs aan de Stegge met een VAMPIRE/BRM.
Monaco stond in oktober 2007 in het teken van een mondiale VT250-wedstrijd gehouden met wereldwijde deelname. De winst kwam op naam van de Duitser Christian Vos met een VAMPIRE. De stormachtige ontwikkelingen rond de VT250-motor zetten zich in 2008 voort, er zijn alweer serieuze, door STEGMOTO geïnitieerde onderhandelingen gaande, voor de organisatie van een volwassen VT250 Europees kampioenschap in 2008. In Italië wordt door BRM racing een nationaal VT250-endurokampioenschap georganiseerd in 2008 met de VAMPIRE VT250-motor als krachtbron.
Op 10 december 2007 werd in Zwitserland het K.W.S.[Kart World Series] opgericht door VT250 kartmotorproducenten zoals Technique, G.M., Oral, Mecachrome, L.C.M.C, Swissauto en Suterracing.
Het doel van dit orgaan is om wereldwijd de VT250 viertakt kartmotor te promoten middels het initiëren van onder andere een WK VT250. Een van de doelstellingen is ook het onderzoeken van niet fossiele brandstoffen geschikt voor de VT250-motor. Hierbij moet gedacht worden aan waterstof, maar vooral ook aan pure alcohol, methanol en ethanol. STEGMOTO zou STEGMOTO niet zijn, als zij daar al niet jaren mee bezig is. Hierover later meer.

STEGMOTO is behalve importeur van de Italiaanse BRM karts voor BENELUX en Duitsland, ook importeur van de Zwitserse SUTER VAMPIRE kart viertaktmotoren voor de BENELUX.
Suterracing A.G. is opgericht door Eskil Suter bekend uit de MOTO GP. Suterracing bouwde de eerste MOTO GP-motor voor Kawasaki. In 2007 was er een samenwerkingsverband tussen Ilmore (bekend als F1-motorbouwer) en Suterracing inzake de bouw van een MOTO GP-machine.
De VAMPIRE VT250 senior weegt slechts 17,8kg, levert in VT250 trim 34PK met een fantastisch koppel van 26N/M en een maximum toerental van 13000 RPM. Brandstof: benzine RON95
Het complete motorpakket bestaat uit: motor met vaste startmotor inclusief Suter centrifugaal meervoudige platenkoppeling, carburateur 30MM Dellorto, luchtfilter, benzinepomp, startmotor, accu, accubox met elektronica, Acrapovic titanium uitlaat. Alle VAMPIRES zijn uitgevoerd met Cocosan-raceontsteking met geïntegreerde wisselstroom dynamo. Dit betekent dat de accu door de motor volledig wordt opgeladen.
Een kart met een VT250 senior high-tech VAMPIRE is indrukwekkend snel met een geluid productie van 92DB
Prijs: 3400 euro exclusief BTW.
Leverbaar is de junior VT250 VAMPIRE met 22pk, 22N/M en max toerental 10000RPM, 20MM Dellorto, de brandstof is benzine RON95, geschikt voor de nieuwe internationaal gehomologeerde VT250 juniorklasse voor kinderen van dertien tot zestien jaar oud met rijervaring. De junior-motor is gemakkelijk om te zetten naar een seniorvariant. De geluidproductie bedraagt 91 decibel.
Prijs: 3350 euro exclusief BTW
Leverbaar is de VAMPIRE –R- 38PK , 27N/M en 13500 RPM.38MM Dellorto, brandstof benzine RON95. Deze niet gehomologeerde VAMPIRE is werkelijk een kanon en wordt veel verkocht aan liefhebbers met een voorkeur voor techniek en snelheid. De geluidproductie bedraagt 93 decibel.
Prijs: 4200 euro exclusief BTW.
Binnenkort op aanvraag leverbaar: VAMPIRE –M- 42PK 31N/M maximum toeren 13000RPM,30MM Dellorto compressie verhouding 1:16,3. De brandstof is methanol [99,7% alcohol].
Prijs: op aanvraag.
Deze niet gehomologeerde VAMPIRE is door STEGMOTO ontwikkeld en heeft een tweeledig voordeel:
1. Het is een ultieme kart racemotor met een geweldig koppel over het gehele toerengebied.
2. De uitstoot van milieubelastende stoffen en gassen worden gemarginaliseerd door het gebruik van honderd procent methanol en dat bij een geluidproductie van slechts 92 decibel. Methanol is een niet fossiele brandstof die biologisch, chemisch of uit diverse recyclingprocessen kan worden gewonnen en is vrij in de markt verkrijgbaar, wordt niet met accijns belast en kost circa 1 euro per liter.
Nieuwsgierig geworden omtrent de VT 250. Kijk voor alle informatie op www.stegmoto.nl


















