Karun Chandhok vindt dat Red Bull filosofische keuze moet maken over tweede coureur
Uitgegeven door Bas Kaligis • 21 december 2025 06:00
Red Bull moet volgens Karun Chandhok een fundamentele beslissing nemen over de rol van de tweede coureur naast Max Verstappen. Met Isack Hadjar als nieuwe teamgenoot voor volgend seizoen blijft de vraag: wil het team alleen het coureurskampioenschap, of ook de constructeurstitel?

Sinds het vertrek van Daniel Ricciardo na 2018 worstelt Red Bull met het tweede zitje. Pierre Gasly hield het twaalf races vol, Alex Albon anderhalf seizoen en Sergio Perez vier jaar. Wat begon met Verstappen die Perez een "legende" noemde na diens hulp in Abu Dhabi 2021, eindigde met een scheiding na vorig seizoen. Dit jaar volgden Liam Lawson, die na twee raceweekenden werd gedegradeerd, en Yuki Tsunoda, die met slechts 30 punten in 22 Grands Prix ook zijn stoeltje verloor.
Chandhok ziet een fundamenteel probleem. "Jagen ze op het constructeurskampioenschap? Dan moeten ze een auto ontwikkelen waarmee twee coureurs kunnen scoren", aldus de oud-coureur bij Sky Sports F1. "Max eindigde op twee punten van de titel, maar in het constructeurskampioenschap stonden ze mijlenver achter."
De analist wijst op gemiste kansen dit seizoen. Als Tsunoda bij de overwinningen van Verstappen tweede was geworden, had dat Lando Norris en Oscar Piastri verder naar achteren geduwd. Dat had het verschil kunnen maken in de titelstrijd. Chandhok benadrukt dat Red Bull minstens een coureur nodig heeft die regelmatig het podium haalt, zoals Perez deed in 2021.
Voor Hadjar komt de promotie op een gunstig moment. Door de nieuwe reglementen voor volgend seizoen begint iedereen vanaf nul. "Max kent de auto ook niet; we starten allemaal opnieuw", zei Hadjar in Abu Dhabi. "Dit is veruit de beste timing. Ik voel me heel gelukkig met hoe ik bij Red Bull binnenkom."
"Het komt neer op een filosofische beslissing die het management moet nemen", stelt Chandhok. "Hoeveel willen ze dat de tweede auto meevecht? Ze moeten iets doen om die tweede coureur comfortabeler te maken in de auto. Hij hoeft Max niet te verslaan, maar moet wel regelmatig op het podium eindigen."




