Next year will be our year? Charles Leclerc onthult waarom de Ferrari SF-25 niet meer werd doorontwikkeld
Uitgegeven door Frank Korsel • 20 december 2025 11:00
Charles Leclerc heeft bevestigd dat Ferrari bewust al vroeg in 2025 de focus op het volgende seizoen heeft gelegd. Een pijnlijke keuze, maar volgens de Monegask de enige logische gezien de omstandigheden.

Ferrari beleefde zijn zwakste jaar sinds 2020. Een vierde plaats in het constructeurskampioenschap, achter McLaren, Mercedes en Red Bull. Voor het eerst sinds 2021 slaagde de Italiaanse formatie er niet in om een Grand Prix te winnen.
Zowel Leclerc als teambaas Frederic Vasseur zag al snel dat Ferrari niet kon meekomen met de koplopers. Lange tijd stonden ze tweede in de tussenstand van het constructeurskampioenschap, maar verloren deze positie uiteindelijk aan zowel Red Bull als Mercedes. De conclusie: middelen verschuiven richting 2026, wanneer nieuwe reglementen en een compleet nieuw ontwerp de verhoudingen mogelijk op de kop kunnen zetten?
Leclerc erkent dat hij na de eerste seizoenshelft reed met een auto waar niets aan gebeurde in technisch opzicht. De aerodynamische ontwikkeling lag nagenoeg stil, terwijl de teams om Ferrari heen wel bleven ontwikkelen.
"Niet echt, omdat we vanaf de eerste race al een technisch nadeel hadden”, zegt hij op F1.com over de psychologische impact. "Onze aanpak veranderde daardoor niet fundamenteel. We zagen al snel dat we niet voor de wereldtitel zouden vechten, vooral omdat McLaren te sterk was. Red Bull zette bovendien grote stappen."
Het had volgens Leclerc weinig zin om alles te verbranden voor een mogelijk tweede of derde plaats. "Dat zou alleen maar ten koste zijn gegaan van volgend jaar, wat die prijs ook was geweest. Natuurlijk wil je dat nooit. Ik had liever het hele seizoen gevochten voor de titel, absoluut. Maar gezien onze uitgangspositie was dit de logische keuze. Ik heb er geen spijt van."
Leclerc benadrukt dat de problemen aan de SF-25 complex waren. "Er speelden meerdere factoren op verschillende momenten. Deze generatie auto's was gewoon extreem lastig te begrijpen. Wat in de fabriek werkte, pakte op de baan soms heel anders uit dan verwacht."




