SPECIAL: de successen van Team WRT en uitbreiding met tweede vestiging in Kannapolis, North Carolina
Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 december 2025 10:00
Weer een jaar is bijna voorbij! In hoog tempo en met een rijke oogst aan prestaties en emoties beleefde W Racing Team een intens 2025. Dat jaar werd gekenmerkt door de verhuizing naar een nieuwe, ultramoderne faciliteiten in Bierset en de opening van een tweede vestiging in Kannapolis, North Carolina, in aanloop naar een nieuw raceprogramma in Noord-Amerika, dat officieel van start gaat begin 2026.

Deze ontwikkelingen, samen met de verdere uitbreiding van de productieactiviteiten, vormen belangrijke mijlpalen voor ons bedrijf, dat wereldwijd op de circuits bijzonder succesvol bleef.
Zes nieuwe titels in door SRO georganiseerde competities werden toegevoegd aan de prijzenkast van het team. Daarbij springen vooral de dubbele algemene titels (Teams en Rijders) in de GT World Challenge Europe powered by AWS en de rijderstitel in de Intercontinental GT Challenge in het oog.
In het FIA World Endurance Championship bleef BMW M Team WRT gestaag vooruitgang boeken in de Hypercar-klasse en werden ook podiumplaatsen behaald in de LMGT3-klasse.

RACEACTIVITEITEN
Hypercar-racing
In zijn tweede volledige seizoen in het uiterst competitieve FIA World Endurance Championship wist BMW M Team WRT verdere vooruitgang te boeken en de BMW M Hybrid V8 consistent bij de toppers te plaatsen, ook al kwam dat niet altijd volledig tot uiting in de resultaten. Hoogtepunten waren het podium voor wagen #20 van Robin Frijns, René Rast en Sheldon van der Linde met een tweede plaats in Imola, en de vierde plaats voor wagen #15 bij de seizoensopener in Qatar met Kevin Magnussen, Raffaele Marciello en Dries Vanthoor.
Met nog meer vastberadenheid kijkt het team uit naar het seizoen 2026, waarin een geüpdatete BMW M Hybrid V8 wordt geïntroduceerd met aerodynamische verbeteringen. In 2026 start ook het parallelle Hypercar-programma van Team WRT in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship in de Verenigde Staten.

GT3-racing
Team WRT was in het FIA WEC ook actief in de zeer competitieve LMGT3-klasse met twee BMW M4 GT3 EVO’s, die opnieuw te maken kregen met beperkingen door de reglementaire topsnelheid. Dankzij perfecte race-uitvoering en sterke strategieën konden toch podiumplaatsen worden behaald: tweemaal tweede (Imola en Austin) met Ahmad Al Harthy, Valentino Rossi en Kelvin van der Linde, en eenmaal derde (Fuji) met Timur Boguslavskiy, Augusto Farfus en Yasser Shahin.
In de GT World Challenge Europe powered by AWS bewees Team WRT opnieuw tot de meest consistente topteams te behoren. Het team veroverde zowel de algemene Team- als Rijderstitel, waarbij de rijderstitel naar Kelvin van der Linde en Charles Weerts ging. Dit duo en Team WRT verdubbelden hun succes met de Sprint Cup-titels, aangevuld met de Teamstitel in de Gold Cup, waar Al Faisal Al Zubair en Jens Klingmann vicekampioen werden.
In de Endurance Cup behaalde WRT de tweede plaats in het Teamklassement (zowel Overall als Gold), evenals in het Gold Cup-rijdersklassement voor Al Zubair, Klingmann en Ben Tuck. Daarnaast eindigden Ugo de Wilde, Kelvin van der Linde en Charles Weerts als derde in de Endurance Cup en wonnen zij de seizoensopener op Paul Ricard. Opnieuw wonnen de mecaniciens van Team WRT de Pitstop Challenge.

Ook de Intercontinental GT Challenge leverde successen op: Kelvin van der Linde volgde Charles Weerts op als kampioen, dankzij vier overwinningen, waarvan drie met Team WRT. Hij won de Bathurst 12 Hour met zijn broer Sheldon en Augusto Farfus, de Suzuka 1000 km met Raffaele Marciello en Charles Weerts, en de Indianapolis 8 Hour met Weerts en Valentino Rossi. De vierde overwinning kwam bij de Nürburgring 24H met ROWE Racing.
Eerder in het jaar won Team WRT ook de Abu Dhabi 6 Hours met Timur Boguslavskiy, Yasser Shahin en Charles Weerts, en de Dubai 24 Hours met Al Faisal Al Zubair, Dan Harper, Max Hesse, Darren Leung en Ben Tuck.

PRODUCTIEACTIVITEITEN
De productie- en chassisafdeling, met meer dan 40 medewerkers, kreeg te maken met de grootste logistieke uitdaging door de verhuis naar de nieuwe faciliteiten in Bierset. Dit belemmerde de verdere groei niet: de omzet steeg tot 12 miljoen euro.
Opnieuw werden iets meer dan honderd rolkooien en chassis gebouwd, waarvan 80 in-house werden gespoten. De productie omvatte WRC2-wagens voor Hyundai en Citroën, TCR-wagens voor Hyundai, 25 GT4-wagens voor Toyota en 12 Fun Cup-wagens. WRT bleef de technische opvolging van Fun Cup verzorgen, met de start van een vruchtbare samenwerking met ORECA voor de motoren en voorbereidend werk voor de overgang naar de EVO 4-productie.
Nieuwe ontwikkelingen omvatten ook de start van het Minotor-project, een hybride T3U-voertuig ontworpen voor rally-raidcompetities, waaronder de Dakar Rally. Dit jaar werden de eerste vier chassis gebouwd, met een grotere productie gepland voor volgend jaar.

ESG-ACTIVITEITEN
ESG (Environment, Social & Governance) blijft een topprioriteit voor W Racing Team en komt perfect tot uiting in het nieuwe hoofdkantoor in Bierset bij Luik. Het nieuwe gebouw van 20.475 m², waarin alle race- en productieactiviteiten die voorheen over vijf locaties verspreid waren, zijn samengebracht, voldoet aan de hoogste duurzaamheidsnormen.
49% van de energiebehoefte wordt gedekt door windenergie, intern opgewekt door de Weerts Group. Daarnaast kan het gebouw tot 60.000 m³ regenwater opslaan en voorziet het afvalbeheer in een recyclagegraad van 95%. Andere kenmerken zijn hoogwaardige isolatie, slimme LED-verlichting en het gebruik van materialen met een lage milieu-impact. Ook het welzijn van medewerkers stond centraal, met ergonomische werkplekken, een fitnesscentrum, laadpunten voor elektrische voertuigen en gezonde catering door TOC. De aanvraag voor de prestigieuze BREEAM-certificering loopt, en plannen voor zonnepanelen moeten ervoor zorgen dat de site in 2026 voor 75% op groene energie draait.
Team WRT zette ook zijn engagement voor het Drive Fast, Act Faster-initiatief voort, waarmee dit jaar 8.431 ton CO₂ werd gecompenseerd en 76,48 hectare regenwoud in Zuid-Amerika werd beschermd.
Binnen het “We aRe uniTed”-concept ondersteunde Team WRT tweemaal het FIA Girls on Track-initiatief met activiteiten op het circuit. Ook werd de jonge kartingrijder Gabin Léger uitgenodigd op de 24 Uur van Le Mans en kreeg hij een gepersonaliseerde helm, ter plaatse beschilderd door de Belgische kunstenaar PIROEH. Daarnaast haalde het Belgische team samen met rijders Augusto Farfus en Timur Boguslavskiy 15.000 euro op voor Braziliaanse gemeenschappen.

Vincent VOSSE, co-CEO van W Racing Team:
“Ons 16e seizoen is ten einde, en wat voor een seizoen! Opnieuw uitzonderlijk, met zes titels en meerdere grote overwinningen op legendarische races zoals Bathurst, Suzuka en Indianapolis. Naast de uitdagingen op het circuit en in de productie kregen we te maken met twee extra grote uitdagingen. De eerste was de bouw van ons nieuwe gebouw in Bierset, een transformatief project dat ons nu in staat stelt al onze activiteiten onder één dak te brengen. Dit belangrijke moment ging hand in hand met de indrukwekkende groei van onze productieafdeling en toont aan dat excellentie bij WRT verder gaat dan racen. De tweede uitdaging was de lancering van een volledig nieuw IMSA-programma en de oprichting van een nieuw team in de VS, een groots project dat in een bijzonder kort tijdsbestek werd gerealiseerd. Mijn dank gaat uit naar iedereen die hierbij betrokken was. Hun inzet en toewijding waren van onschatbare waarde. Ik kijk enorm uit naar het nieuwe seizoen, dat druk en veeleisend zal zijn, maar vooral bijzonder spannend!”
Kathleen SCHURMANS, co-CEO van W Racing Team:
“Wat we in 2025 hebben bereikt is uitzonderlijk, gezien de schaal van de uitdagingen én hoe we ze hebben aangepakt. We hebben vijf werklocaties samengebracht tot één, vlot en efficiënt. We hebben WRT USA in enkele maanden opgericht en 30 nieuwe collega’s verwelkomd. We hebben meer dan ooit betekend voor onze filantropische projecten, niet alleen financieel, maar ook met hart, aanwezigheid en persoonlijke inzet. Daarnaast deden we wat we altijd doen: we wonnen, we groeiden en we gingen samen vooruit, van 140 naar bijna 180 medewerkers. Dit moment van terugblikken is uniek: iedereen heeft bijgedragen. Iedereen mag trots zijn, want dit succes is van ons allemaal. We aRe a Team!”

2025 RACING ACHIEVEMENTS
CHAMPION of the Intercontinental GT Challenge (IGTC) - Drivers' overall ranking (Kelvin van der Linde)
WINNER of the Indianapolis 8 hour (K. vdLinde / Ch. Weerts / V. Rossi)
CHAMPION of the GT World Challenge Europe - Drivers' overall ranking (K. vdLinde / Ch. Weerts)
CHAMPION of the GT World Challenge Europe - Teams' overall ranking
2nd in the GT World Challenge Europe - Endurance Cup Teams' ranking
2nd in the GT World Challenge Europe - Gold drivers' overall ranking (F. Al Zubair / J. Klingmann)
2nd in the GT World Challenge Europe - Endurance Cup Gold Teams' ranking
2nd in the GT World Challenge Europe - Endurance Cup Gold Drivers' ranking (F. Al Zubair /J. Klingmann / B. Tuck)
3rd in the GT World Challenge Europe - Endurance Cup Drivers' ranking (U. de Wilde / K. vdLinde / Ch. Weerts)
CHAMPION of the GT World Challenge Europe - Teams' overall Gold ranking
CHAMPION of the GT World Challenge Europe - Sprint Cup Drivers' ranking (K. vdLinde / Ch. Weerts)
CHAMPION of the GT World Challenge Europe - Sprint Cup Teams' ranking
WINNER of the GT World Challenge Europe Pitstop Challenge
WINNER of the Suzuka 1000 Km (R. Marciello / K. vdLinde / Ch. Weerts)
WINNER of the Bathurst 12H (A. Farfus / K. van der Linde / S. van der Linde)
2nd in the Bathurst 12H (R. Marciello / V. Rossi / C. Weerts)
WINNER of the Abu Dhabi 6H (T. Boguslavskiy / Y. Shahin / C. Weerts)
WINNER of the Dubai 24H (F. Al Zubair / D. Harper / M. Hesse / D. Leung / B. Tuck)








