VIDEO: Formule 1 legt nieuwe reglementen voor 2026 uit
Uitgegeven door Bart • 17 december 2025 17:01
De Formule 1 staat voor een nieuw tijdperk. In deze video van de F1 worden de nieuwe reglementen voor 2026 en de jaren daarna uitgelegd. Zowel de chassis als de power units worden ingrijpend vernieuwd, in wat de grootste herziening van de technische reglementen in de geschiedenis van de sport wordt genoemd. De F1-auto’s van 2026 worden kleiner, lichter en dynamischer. De wielbasis wordt met 200 millimeter verkort tot 3.400 mm, terwijl de totale breedte afneemt met 100 mm naar 1.900 mm. Ook de vloer wordt smaller en het minimumgewicht daalt met 30 kilogram naar 770 kg. Al deze aanpassingen zijn bedoeld om de auto’s wendbaarder en responsiever te maken.
Daarnaast wordt de downforce met ongeveer 15 tot 30 procent verminderd, doordat de huidige groundeffect tunnels in de vloer verdwijnen. De luchtweerstand neemt juist sterk af: tot wel 40 procent minder drag. Een belangrijke innovatie is de introductie van actieve aerodynamica. Beweegbare voor- en achtervleugels vervangen het huidige DRS-systeem en maken het mogelijk om te schakelen tussen configuraties met hoge en lage downforce, afhankelijk van de situatie op de baan. De 18-inch wielen blijven behouden, maar de banden worden smaller: voorbanden 25 mm en achterbanden 30 mm smaller. Dit helpt om zowel het gewicht als de luchtweerstand te verminderen.
Ook onder het bodywork verandert er veel. De motor krijgt een bijna gelijke verdeling tussen verbrandingsmotor en elektrische aandrijving: ongeveer 50 procent verbrandingsmotor en 50 procent elektrisch. De complexe MGU-H verdwijnt, terwijl de MGU-K juist een grote upgrade krijgt. Het vermogen daarvan stijgt van 120 kW naar maar liefst 350 kW, wat moet zorgen voor meer inhaalacties en hogere snelheden op de rechte stukken. Daarnaast gaan alle auto’s rijden op geavanceerde duurzame brandstoffen, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties.

In het nieuwe reglement krijgt de coureur een nog grotere rol. De F1 legt de volgende termen uit:
Overtake Mode: Als vervanging van de DRS komt er een Overtake Mode die een coureur extra vermogen geeft om een inhaalactie te forceren, in één keer of verspreid over een ronde.
Boost Mode: Een door de coureur bediende functie waarmee maximaal vermogen uit motor en batterij wordt vrijgegeven, offensief of defensief, ongeacht de positie op de baan.
Active Aero: Dynamisch verstelbare voor- en achtervleugels die in snelle bochten en op rechte stukken kunnen schakelen tussen verschillende standen, voor meer grip en een efficiënter gebruik van het vermogen.
Recharge: Het herladen van de batterij via teruggewonnen energie tijdens het remmen, het liften aan het einde van rechte stukken en zelfs in bochten waar slechts deels gas wordt gegeven.




