Van de handrem af? Na pijnlijk 2025 kiest Ferrari voor radicale koerswijziging richting allesbeslissend F1-jaar 2026
Uitgegeven door Peter Vader • 16 december 2025 05:00
Ferrari heeft na het mislukte seizoen 2025 besloten rigoureus van koers te veranderen richting 2026. De verwachtingen waren hooggespannen na de feestelijke presentatie op Piazza Castello in Milaan en de tweede plek bij de constructeurs een jaar eerder. Maar op de baan bleek de realiteit hard: ondanks de komst van Lewis Hamilton eindigde de Scuderia slechts als vierde, zelfs achter Mercedes en Red Bull. Voor de achterban voelde dat als een pijnlijke afgang.
Fred Vasseur en John Elkann (l-r)
Alles anders
De hoop is nu volledig gevestigd op de nieuwe reglementen van 2026. Die brengen ingrijpende veranderingen met zich mee, vooral op motorisch vlak. De FIA heeft de architectuur van de krachtbron flink omgegooid, waarbij de elektrische component een veel grotere rol krijgt. Binnen Ferrari klinken volgens de laatste geruchten voorzichtige positieve geluiden over de prestaties, al blijft betrouwbaarheid een heikel punt.
Pijnlijk vertrek
Daarbovenop kreeg Ferrari te maken met het vertrek van twee belangrijke figuren uit de motorafdeling. Onder hen Wolf Zimmermann, een van de managers van het motorproject, die zonder overgangsperiode is vertrokken naar Audi. Een gevoelige klap, juist nu stabiliteit en kennis cruciaal zijn in aanloop naar het nieuwe tijdperk.
Rust bewaren
Teambaas Fred Vasseur heeft volgens The Race inmiddels interne bijeenkomsten georganiseerd om de motorafdeling te herstructureren. Tegelijk wil hij bewust een meer ontspannen koers varen dan vorig jaar, om torenhoge verwachtingen te temperen. Die nieuwe filosofie vertaalt zich ook naar de auto: de bolide voor 2026 zal, na alle problemen van 2025, nog maar weinig gemeen hebben met de SF-25.
Lewis Hamilton en Charles Leclerc (l-r)
‘Morgen-zal-het-beter-worden’
Mooie voornemens voor het nieuwe jaar 2026 en opnieuw een verhaal in de trant van ‘morgen.zal-het-beter-worden’. Hoe vaak hebben we dat al gehoord. De komst van Fred Vasseur en Lewis Hamilton heeft duidelijk geen verbetering gebracht, maar je kunt je ècht afvragen of hen dat is aan te rekenen. Beiden zijn kundig genoeg en hebben de ervaring. Demotivatie bij beide heren? Evenals dat het een beetje te simpel is om CEO John Elkann de schuld te geven van het uitblijven van een F1-wereldtitel. De prestatie zal geleverd moeten worden door de teamleden en op de fabriek. Er moet gewoon een uitstekende auto worden afgeleverd. Da's alles...
Van de handrem af?!
Het doel is duidelijk, wat weerhoudt de Ferraristi ervan om hun doel te bereiken??? Dat is de cruciale vraag die in Maranello nu beantwoord moet worden. Waar zit de handrem? Het is te hopen dat de goden Ferrari goed gezind zijn want het wordt hoog tijd dat er gepresteerd wordt en dat de twee Ferrari-coureurs continu op het podium staan. Het was al een tijdje vijf-voor-twaalf, je kunt je afvragen hoe laat het nu is…

Bron foto’s: media.ferrari
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




