Colin Kolles wil terug naar FIA WEC met sterk verbeterde Vanwall LMH
Uitgegeven door Wim Boekel • 15 december 2025 13:50
Na een afwezigheid van twee jaar bereidt Vanwall zich voor op een terugkeer in het FIA World Endurance Championship (WEC) met een sterk verbeterde versie van zijn hypercar. De Britse sportwagenconstructeur, bijgestaan door het Oostenrijkse ByKolles-team, heeft een intensief ontwikkelingsprogramma doorlopen om het prototype technisch te upgraden en opnieuw competitief te maken, zo meldt het Amerikaanse Motorsport. Oud-F1-teambaas Colin Kolles is ambitieus om het project te laten slagen.

Vanwall debuteerde in 2023 in de Hypercar-klasse met de Vandervell 680 LMH, maar kampte vanaf het begin met technische problemen. De combinatie van mechanische uitdagingen en beperkte prestaties zorgde ervoor dat de Britten geen blijvende indruk konden maken in het kampioenschap. Het team wist als beste resultaat de achtste plaats in de Hypercar-klasse tijdens de seizoensopener in Sebring te behalen, maar eindigde uiteindelijk buiten de punten in de algehele stand.
Het technische team heeft de afgelopen twee jaar gebruikt om het hypercar-project ingrijpend te herzien, zo meldt de Amerikaanse website. Een van de belangrijkste wijzigingen betreft de motor: de oorspronkelijke 4,5 liter natuurlijk-geaspireerde Gibson V8 is vervangen door een 3,5 liter twin-turbo V8 van Pipo Moteurs, dezelfde krachtbron die eerder in de Glickenhaus SCG 007 werd gebruikt. Deze motorwissel moet zorgen voor betrouwbaardere en meer competitieve prestaties.
Naast de motor zijn ook aerodynamische en mechanische componenten grondig herzien. De wijzigingen omvatten geoptimaliseerde luchtinlaten, verbeterde luchtstroombeheer, efficiëntere radiatoren en intercoolers en een verbeterde afvoer van uitlaatgassen. Deze aanpassingen zijn gericht op het maximaliseren van de prestaties van het herziene aandrijfsysteem en het verbeteren van de algehele chassisbalans. Motorsport
Een belangrijke katalysator voor de terugkeer van Vanwall is de recente beslissing van de Automobile Club de l’Ouest (ACO) om de Asian Le Mans Series (ALMS) open te stellen voor zowel Le Mans Hypercar (LMH) als LMDh prototypes. Dat biedt teams die momenteel niet actief zijn in het WEC de mogelijkheid om onder wedstrijdomstandigheden te testen en zich te meten met concurrenten.
In een officiële verklaring heeft Vanwall bevestigd dat het van plan is om deel te nemen aan het seizoen 2026–2027 van de Asian Le Mans Series, wat dient als een praktisch podium om het verbeterde hypercar-concept te valideren en verdere data te verzamelen.
Naast de deelname aan de ALMS maakt Vanwall geen geheim van zijn ambitie om in 2027 terug te keren naar het WEC. Dat staat echter nog wel onder voorbehoud van goedkeuring door de ACO en de FIA. Vanwall-baas Colin Kolles verklaarde dat het team “zeer constructieve gesprekken” heeft gehad met de WEC-organisatoren over een mogelijke herintroductie in het wereldkampioenschap.
Kolles benadrukte dat de grondige technische evaluatie van de initiële WEC-campagne en de daaropvolgende revisies de basis vormen voor de hernieuwde inzet van Vanwall en dat het team erop vertrouwt dat deze verbeteringen “significante on-track vooruitgang” zullen opleveren.




