Iron Lynx presenteert sterke en veelzijdige rijdersbezetting; Lin Hodenius en Maxime Martin ook in 2026 voor Mercedes
Uitgegeven door Wim Boekel • 8 december 2025 16:07
Iron Lynx begint vol vertrouwen aan het FIA World Endurance Championship 2026 en heeft zijn complete rijdersbezetting voor het nieuwe seizoen bekendgemaakt. Na een indrukwekkende seizoensfinale in 2025 en een duidelijke progressie gedurende het jaar met de nieuwe Mercedes-AMG LMGT3, kijkt het team met grote ambities vooruit naar het tweede F1A WEC-seizoen met het Duitse GT3-programma.

De Italiaanse formatie sloot 2025 af met een spectaculaire race op het Bahrain International Circuit, waar Iron Lynx na een sterk optreden als tweede finishte. De daaropvolgende post-season test in Bahrein verliep bijzonder positief en vormde direct het startpunt van de voorbereidingen op 2026. Ondanks de uitdagingen die bij een nieuw merk en een nieuwe auto horen, boekte het team gedurende het seizoen constante progressie.
Dat stemt ook Maxime Martin optimistisch: “Ik kijk enorm uit naar 2026. Het seizoen 2025 was uitdagend, met een nieuwe auto en een nieuwe fabrikant voor zowel het team als mijzelf. Het was zwaar, maar alles kwam samen met een sterk einde en P2 in Bahrein. We zijn het hele seizoen blijven verbeteren en ik kijk ernaar uit om het werk dat we zijn begonnen verder voort te zetten en te strijden voor podiumplaatsen en het kampioenschap.”
#61: Berry, Martin en Andrade
De #61 Mercedes-AMG LMGT3 wordt opnieuw bemand door Martin Berry, die zijn tweede seizoen bij Iron Lynx ingaat. De Australiër was in 2025 één van de uitblinkers met vier polepositions en twee podiumplaatsen in de European Le Mans Series, gevolgd door een tweede plaats in de 8-uurs FIA WEC-finale. Daarmee heeft hij zich stevig gevestigd als een van de sterkste Bronze-rated rijders in de internationale GT-racerij.
Maxime Martin blijft eveneens aan boord als Mercedes-AMG Performance Driver. De Belg speelde een cruciale rol in zowel de ontwikkeling van de auto als de sportieve groei van het team. Teameigenaar en CEO Andrea Piccini benadrukt zijn waarde: “Maxime is in 2025 van cruciaal belang geweest voor onze operatie en we verwachten dat hij dat ook volgend jaar zal zijn. Ik hoef niet te benadrukken hoeveel waardering ik voor hem heb. Ik kijk ernaar uit om opnieuw samen te werken.”
Nieuw in de line-up is Rui Andrade. De 26-jarige Silver-rated rijder uit Angola maakt in 2026 zijn debuut met de Mercedes-AMG LMGT3. Andrade won het FIA WEC-kampioenschap in LMP2 in 2023 en schreef in 2025 de European Le Mans Series-titel in LMGT3 op zijn naam. Piccini hierover: “Martin keert terug voor zijn tweede jaar, en dat is uitstekend nieuws gezien hoe snel hij een toonaangevende rijder in de serie is geworden en een vaste waarde voor het team. Daarnaast zijn we erg blij met Rui. Hij heeft al enorm veel bereikt in zijn carrière en we kijken ernaar uit om samen te werken en onze erelijst verder uit te breiden.”
#79: Zelger, Cressoni en Hodenius
De #79 Mercedes-AMG LMGT3 krijgt met Johannes Zelger een nieuwe Bronze-rated rijder. De Italiaan uit Verona, met een achtergrond in onder meer de Carrera Cup Italia en de Asian Le Mans Series, maakte indruk tijdens zijn eerste testen met de Mercedes-AMG LMGT3 in Bahrein.
“We zijn blij Johannes te mogen verwelkomen,” aldus Piccini. “Zijn optreden tijdens de rookie test in Bahrein was indrukwekkend. Ondanks zijn beperkte ervaring met de auto liet hij direct groot potentie zien.”
Matteo Cressoni keert terug in het FIA WEC en brengt een schat aan ervaring mee. De voormalig Formule 3-kampioen debuteerde al in 2014 in het wereldkampioenschap endurance en geldt als een belangrijk steunpunt binnen het team.
“De terugkeer van Matteo zal een groot verschil maken,” vervolgt Piccini. “Zijn snelheid en professionaliteit spreken voor zich, en we weten wat voor echte teamspeler hij is.”
Ook de Nederlander Lin Hodenius, wiens vader Roger Hodenius in de Rallysport actief is, blijft Iron Lynx trouw. Na zijn eerste seizoen in de GT-racerij krijgt hij in 2026 een grotere rol binnen het team. Hodenius kijkt zelf met vertrouwen vooruit: “Ik ben blij dat ik in 2026 opnieuw met Iron Lynx kan racen. 2025 was een interessant jaar met mooie momenten en een team waarmee het geweldig samenwerken is. Het was zwaar, maar het was ook het eerste jaar van de Mercedes-AMG LMGT3 in FIA WEC. Ik denk dat we in 2026 echt op snelheid zullen zijn. Ik ben benieuwd wat we samen kunnen bereiken.”
Piccini ziet in Hodenius een belangrijke pijler voor de toekomst: “We blijven vertrouwen op Lin. We geloven al vanaf het begin in hem en zijn ervan overtuigd dat hij ons in 2026 kan helpen een volgende stap te zetten, nu hij steeds meer een leidersrol op zich neemt. Het wordt een uitdaging, maar hij kan rekenen op de steun van Matteo en Maxime.”




