Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Proton trekt stekker uit WEC-Hypercar programma: - geen Porsche 963 in 2026: "We betreuren het"

Uitgegeven door Wim Boekel • 5 december 2025 13:23

Na weken van intensieve onderhandelingen heeft Proton Competition bevestigd dat het in 2026 géén Porsche 963 zal inschrijven voor het FIA World Endurance Championship (WEC). In een officiële persverklaring stelt het team van Christian en Michael Ried dat, ondanks alle inspanningen, een privé-programma met twee 963’s niet mogelijk bleek, mede vanwege het gebrek aan instemming van de constructeur.

Proton

Foto: FIA WEC/DPPI

“We hebben alles gegeven, maar helaas was het niet mogelijk om samen met Porsche een oplossing te vinden,” aldus Ried. “We betreuren het met name voor de Porsche-fans, die een 963 niet terug zullen zien op de WEC-grid of in Le Mans.” De kern van het probleem ligt in het reglement. Sinds het vertrek van fabrieksteam Porsche Penske Motorsport aan het einde van 2025 is de eis van kracht dat een fabrikant, of diens klantenteams, minstens twee Hypercars moet inschrijven om te mogen deelnemen aan de Hypercar-klasse.

Proton, dat sinds 2023 één 963 inzet in de WEC, had toegang tot een tweede chassis. Maar volgens teamleiding ontbreekt het aan de nodige financiële en materiële middelen om deze tweede auto operationeel in te zetten. “Ik heb niet de mensen, ik heb niet de infrastructuur,” liet Christian Ried optekenen. Daarnaast wezen bronnen erop dat, zelfs indien een tweede car chassis beschikbaar is, de interne afspraken met Porsche geen toereikende basis boden voor een privé-programma in de Hypercar-klasse.

Met dit besluit verdwijnt — mogelijk definitief — de Porsche 963 uit het WEC-Hypercarveld. Voor 2026 is de WEC-grid opnieuw verzwakt door het vertrek van zowel Porsche als concurrent Lamborghini, wat de toekomst van de klasse onder een vergrootglas plaatst. Voor Proton betekent dit dat het team zich voorlopig weer zal focussen op andere programma’s, denk aan hun inzet met de Ford Mustang in de LMGT3-klasse, waarin al een evolutie-pakket gepland staat voor 2026.

In hun verklaring bedankt Proton uitdrukkelijk al hun partners en supporters die “zo hard hebben gevochten” om het 963-project mogelijk te maken. Tegelijkertijd benadrukken de Ried-broers dat dit besluit géén invloed heeft op lopende of toekomstige andere programma’s met Porsche-materiaal. Of de 963, ooit een van de blikvangers van de WEC, terugkeert, is op dit moment onzeker. Zoals Proton het zelf verwoordt: “Wanneer het gebeurt, gebeurt het. Zo niet, dan niet.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS