Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota en Nyck de Vries redden seizoen in Bahrein; Belgisch-Nederlands podium in LMGT3 + UITSLAG

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 november 2025 20:22

Toyota heeft het FIA World Endurance Championship (WEC) afgesloten met een klinkende overwinning in de 8 uur van Bahrein. Voormalig F1-coureur Nyck de Vries, Mike Conway en Kamui Kobayashi reden in de #7 Toyota GR010 Hybrid naar de zege, voor hun teamgenoten Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa in de #8. Daarmee sloot het Japanse merk een moeizaam seizoen alsnog af met een dubbelzege. Ferrari werd zowel wereldkampioen bij de rijders in de Hyperklasse als constructeurs in de LMH-categorie.


Foto: FIA WEC/DPPI

Achter de Toyota’s finishten de beide Ferrari’s als derde en vierde. De #50 Ferrari 499P van Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen eindigde net voor de #51 van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi. Die vierde plaats bleek echter voldoende om de wereldtitel bij de coureurs in de Hypercar-klasse veilig te stellen. Dankzij de dubbele podiumfinish verzekerde Ferrari zich bovendien van de constructeurstitel in de LMH-categorie.

De Ferrari’s konden in de openingsfase nog aanhaken bij de Toyota’s, die vanaf de eerste startrij vertrokken. Naarmate de avond viel, nam de snelheid van de Japanse prototypes de overhand. Halverwege de race kwam de safetycar in actie na een aanrijding tussen Jenson Button – die zijn laatste WEC-race reed – en de Ferrari LMGT3 van Thomas Flohr.

Die neutralisatie zorgde voor een tijdelijke verschuiving aan kop: Alex Riberas nam in de Aston Martin kortstondig de leiding over, maar een drive-through-penalty wegens een overtreding onder virtual safetycar wierp hem terug. Niet veel later kreeg ook Ryo Hirakawa een straf voor inhalen onder geel, waardoor De Vries en zijn team het initiatief overnamen.

Een volgende safetycar, veroorzaakt door een crash van Dries Vanthoor in de BMW M Hybrid, legde de race nog zo’n 35 minuten stil. Na de herstart behield De Vries de leiding en bracht hij de Toyota als eerste over de finish. Buemi hield Pier Guidi vervolgens knap achter zich in de strijd om de tweede plaats.

Ferrari voerde in de slotfase nog een tactische wissel uit tussen de #50 en #51 om optimaal te scoren voor het kampioenschap. Daarmee behaalde het merk uit Maranello niet alleen de titel bij de coureurs, maar ook het kampioenschap bij de fabrikanten – een kroon op een sterk seizoen.

Jenson Button sloot zijn indrukwekkende autosportcarrière af met een race vol tegenslag: door een tijdstraf van 30 seconden en een aanrijding eindigde hij met twee ronden achterstand.

LMGT3: Japanse winst, Nederlands podiumsucces

Ook in de nieuwe LMGT3-klasse was er Japans succes. José María López, Clemens Schmid en Razvan Umbrarescu wonnen de klasse in hun Lexus RC F GT3. De titel bij de coureurs ging echter naar het Porsche-trio Richard Lietz, Ryan Hardwick en Riccardo Pera, dat met een vierde plaats voldoende punten behaalde om de kampioenswinst veilig te stellen.


Foto: FIA WEC/DPPI

De strijd om de overige podiumplaatsen leverde mooie momenten op. De tweede plek ging naar de Mercedes-AMG GT3 van Martin Berry, Maxime Martin en Nederlander Lin Hodenius, die op fraaie wijze zijn seizoen bij Iron Lynx afsloot. Derde werden Mattia Drudi, Ian James en Zacharie Robichon in de Aston Martin Vantage GT3.

Met de 8 uur van Bahrein kwam er een einde aan een spectaculair WEC-seizoen waarin Toyota, Ferrari en Porsche elkaar fel bestreden. De winterpauze is kort: in maart 2026 keert het FIA World Endurance Championship terug met de seizoensopener in Qatar.

Klik hier voor de volledige uitslag van de 8 uur van Bahrein.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS