Audi onthult eerste conceptauto en bereikt mijlpaal richting Formule 1-debuut in 2026
Uitgegeven door Bas Kaligis • 7 november 2025 05:47
Audi presenteert op 12 november zijn eerste Formule 1-conceptauto, een belangrijke stap richting het F1-debuut in 2026.

Op de officiële website van het team tikt een aftelklok naar "de volgende stap" in de reis naar de koningsklasse van de autosport. De onthulling vindt plaats op 12 november om 21:00 uur Nederlandse tijd. Het concept geeft waarschijnlijk geen technische designdetails prijs, maar toont wel hoe een Audi F1-wagen er in 2026 uit kan zien, inclusief het kleurenschema dat het Duitse merk mogelijk gaat voeren.
Audi kondigde zijn intrede in 2022 aan en presenteerde toen al vroege renders. Nu komt het werk tot uitvoering, met ingrijpende regelwijzigingen op komst. Het merk rondt volgend jaar de volledige overname van Sauber af. De bestaande basis in Hinwil blijft in gebruik, aangevuld met een faciliteit in Duitsland. De fabriek in Neuberg werkt aan de definitieve krachtbron voor 2026.
Een recent Italiaans rapport suggereerde dat de Audi-motor mogelijk iets minder vermogen levert dan de geruchte maximale output van Mercedes, al vallen zulke cijfers pas tijdens de testdagen in januari te verifiëren. Teambaas Jonathan Wheatley bevestigde dat de krachtbron in de laatste ontwikkelingsfase zit, met nadruk op betrouwbaarheid. Audi wordt geen chassisfabrikant alleen, maar een volledig fabrieksteam met eigen motorproductie.
"Op dit moment liggen we op schema om de motor te starten, wat fantastisch nieuws is", vertelde Wheatley onlangs aan Formula1.com. "Het is de eerste keer dat een Audi Formule 1-auto, motor en chassis samenkomen. Ik kan je niet vertellen hoe enthousiast ik daarover ben. We hebben een enorme uitdaging voor de boeg: het verhaal veranderen en het Audi Formule 1-team neerzetten. Het is een spannende periode."
Achter de schermen werkt het team hard aan de voorbereiding. Wheatley sprak over de aanpak om intern talent te promoten en externe expertise aan te trekken. Audi beschikt over bestaande infrastructuur via Sauber, maar voegt eigen kennis toe om vooraan mee te kunnen doen in de Formule 1. Door het budgetplafond moet selectief worden geworven.
"We beoordelen dit wekelijks als senior managementteam", zei Wheatley in Singapore. "We hebben een ambitieus doel en moeten daarvoor extern talent binnenhalen, maar ook verborgen juweeltjes binnen het bedrijf identificeren. Mensen die ondersteuning verdienen richting de volgende stap in hun carrière. Onder het budgetplafond kun je niet zomaar met een groot salaris zwaaien."
Adidas is één van de grote partners van Audi F1
VIDEO Vier ringen in de Formule 1




