Nieuw motorprogramma voor Alpine: "Er zijn altijd wel wat betrouwbaarheidsaspecten"
Uitgegeven door Wim Boekel • 24 juli 2025 12:29
Alpine heeft de bouw van de WEC-motor in de loop van 2025 overgebracht naar haar eigen basis in Viry. De bouw van de motor werd oorspronkelijk gedaan door Mecachrome. Echter met het beëindigen van het motorprogramma voor de Formule 1 aan het einde van dit F1-sezoen, is er ruimte gekomen om het programma van Mecachrome over te namen. Overigens blijft het bedrijf wel toeleverancier van onderdelen, zo meldt vice-president motorsport bij Alpine, Bruno Famin.

Foto: FIA WEC/DPPI
“Sinds het midden van het jaar, een paar weken geleden, gebeurt alles in onze fabriek in Viry-Chatillon”, zegt Famin tegenover Sportscar365 over de motor. "De bouw van de motor, de dyno-tests op alle kleine ontwikkelingen, omdat deze gehomologeerd is en we niet veel kunnen veranderen, maar vooral nog wat betrouwbaarheidswerk. Er zijn altijd wel wat betrouwbaarheidsaspecten bij zo'n motor. Nu gebeurt alles in Viry, terwijl het vroeger door Mecachrome werd gedaan, een van onze belangrijkste leveranciers voor het project, maar nu gebeurt alles in Viry. Mecachrome is nog steeds betrokken, want ze blijven natuurlijk leverancier van onderdelen. Maar veel minder dan vroeger, dat is zeker.”
Overigens heeft Alpine in het begin van het jaar al een Evo-joker ingezet voor een update van de turbo aangedreven V6-motor. Overigens betreft dit een 3,4 liter motor en niet een 1,6 liter, zoals in de Formule 1 gebruikt wordt. Het betreft dus geen voortzetting van de F1-motor in het endurance racen.




