Alpine komt in 2026 met een aerodynamische update: "We hebben onze auto ontworpen met..."
Uitgegeven door Wim Boekel • 22 juli 2025 11:52
Alpine wil in 2026 de aerodynamice van haar LMDh-auto verbeteren. Volgens vice-president motorsport bij Alpine, Bruno Famin, heeft de invoering van de twee stappen Balance of Performance een negatieve invloed op het ‘low drag’-concept van de Alpine A424. Volgens Famin wordt het oorspronkelijk concept van de auto benadeeld door het nieuwe BoP-systeem. Het deel van de BoP wat boven de 250 km/u het maximale vermogen van de verschillende auto’s gelijker moet verdelen, zorgt er voor dat de voordelen van de rechte lijnsnelheid van de auto benadeeld wordt.

Foto: FIA WEC/DPPI
“We hebben onze auto ontworpen met een vrij lage luchtweerstand en lage neerwaartse druk”, vertelt Famin tegenover Sportscar365. "Alle auto's moeten binnen het prestatievenster vallen. Het prestatievenster is een gebied en je kunt je in de ene of de andere hoek bevinden. We hebben toen gekozen voor de hoek met lage luchtweerstand en lage neerwaartse druk. Omdat Le Mans natuurlijk het belangrijkste doel van het seizoen is. Vervolgens hebben we de auto zo gehomologeerd en daarna komt het verhaal van de dubbele bandbreedte, die de topsnelheid van alle auto's gelijk maken. Dat betekent dat het voordeel van onze auto door de compensatie van de lage neerwaartse druk een goede topsnelheid was. Maar nu hebben we nog steeds de lage neerwaartse druk, maar niet meer de topsnelheid.”
De Fransman geeft aan dat Alpine dit jaar de aanpassingen wil gaan testen in de Windshear-tunnel in North Carolina, voordat ze in Qatar, tijdens de eerste race, op de auto komen. Alpine wil zeker weten dat het werkt, voordat ze het gaan inzetten.




