Formule 1

Fantastisch podium Rinus Veekay van Kalmthout: "Een halfjaar geleden was het nog niet zeker of ik wel zou racen"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 21 juli 2025 08:16

Het is als David tegen Goliath. Dat Rinus ‘VeeKay’ van Kalmthout een podium kan halen met het materiaal wat hij dit seizoen ter beschikking heeft is een mirakel. Toch is het engelengeduld van VeeKay eindelijk beloond. Rinus is een echte teamplayer en heeft het achterhoedeteam van Dayle Coine Racing naar voren weten te stuwen. Dankzij zijn sterke racepace tijdens de Ontario Honda Dealers Indy Toronto, de dertiende ronde van het NTT INDYCAR SERIES-seizoen 2025, resulteerde dat in een mooie podiumfinish. VeeKay eindigde ijzersterk als tweede en reed zich andermaal in de kijker bij de topteams.

Rinus ‘VeeKay’ van Kalmthout


Het stratencircuit rondom Exhibition Place in Toronto, waarop jaarlijks de enige IndyCar-race buiten de Verenigde Staten plaatsvindt, is een van de meest listige baantjes van het seizoen. Het circuit is extreem hobbelig, ongehoord snel en bovendien onvergeeflijk. Iedere fout wordt direct afgestraft. Rinus VeeKay, die na zes toptienfinishes in de eerste twaalf IndyCar-races in een goede flow zit, reisde vol vertrouwen naar Toronto, volgens hem één van de mooiste circuits van de kalender.

Waar VeeKays werkgever Dale Coyne Racing met betrekking tot de afstelling weleens moeite heeft om direct de juiste snaar te raken, daar schoot de Nederlands/Amerikaanse combinatie ditmaal uit de startblokken. Vanaf de eerste vrije training was duidelijk dat VeeKay, bestuurder van de #18 askROI.com Dale Coyne Racing Honda, mikte op een plaats in de voorhoede. VeeKay bevestigde zijn sterke vorm met een keurige negende plaats in de kwalificatie.

Doordat er vijf ronden zijn toegevoegd aan de racelengte van de Indy Toronto, en de wedstrijd dit jaar dus geen 85, maar 90 ronden telt, bogen de knappe koppen zich voorafgaande aan de wedstrijd over de strategie. Werd het een twee-, of toch een driestopper? VeeKay en diens engineer Michael Cannon kozen voor de eerste optie. Besloten werd om de Nederlander op de snelle, maar snel slijtende zachte band te laten starten, om daarna tweemaal naar de harde Firestones te wisselen.

Dat de zachte band snel sleet, was echter een understatement. VeeKay meldde al na een handvol ronden dat het rubber onder hem weg gleed. Met moeite werd de dertiende ronde gehaald – eigenlijk streefde men naar ronde vijftien voor de eerste stop, maar de situatie bleek onhoudbaar. De vele neutralisaties die nadien volgden, speelden VeeKay prachtig in de kaart. Zijn tweede stint duurde liefst 42(!) ronden, waar de gemiddelde stintlengte op 35 ronden lag. Ten tijde van zijn tweede pitstop lag de DCR-coureur eerste.

Na de neutralisatiechaos bleken VeeKay en tegenstander Pato O’Ward de grootste kanshebbers voor de zege. Dertien ronden lang mocht VeeKay aan de leiding rijden, tot hij binnenkwam voor zijn tweede stop. Omdat O’Ward later naar binnen kon en minder brandstof hoefde te tanken, wist de Mexicaan zijn wagen nipt voor zijn Nederlandse concurrent te drukken bij het uitsturen van de pits. Voor VeeKay werd het daarna een wedstrijd van brandstofnummers halen en banden sparen.

Rinus ‘VeeKay’ van Kalmthout #IndyCar

De Nederlander deed exact wat van hem werd verwacht en na 90 loodzware ronden op het Canadese stratencircuit kwam hij als tweede over de streep. Een glorieus moment voor zowel VeeKay als het team – ook DCR scoorde haar eerste podium in lange tijd. Dankzij zijn tweede plaats heeft VeeKay een flinke sloot punten gehaald voor het kampioenschap en klopt hij nu op de deur van de top-10: de Nederlander bezet reeds de elfde positie.

“Eindelijk weer op het podium”, jubelt VeeKay vanuit Toronto. “Ik ben uiteraard ontzettend tevreden met deze tweede plaats. Het is mijn eerste bezoekje aan het ereschavot in drie jaar tijd en ook Dale Coyne Racing heeft eventjes moeten wachten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik na de neutralisaties voor de overwinning wilde gaan, maar Pato O’Ward hoefde gewoonweg wat minder lang te stoppen voor brandstof en daar won hij net die paar seconden mee. Brandstof vloeit op een bepaalde snelheid en daar kan je niets aan veranderen.”

“Bovenal is een tweede plaats natuurlijk een fantastisch resultaat, als je ziet waar we vandaan komen. Een halfjaar geleden was het nog niet zeker of ik wel zou racen dit jaar, en nu mogen we met zijn allen dit resultaat vieren. Het jaar verloopt al heel goed, maar dit is wel een bekroning op het werk tot nu toe. Een zevende top tien finish en een eerste podium in dienst van DCR. Het team heeft het super goed gedaan, we hadden een geweldige strategie en de fuel mileage klopte precies bij deze tweestopper. Ook wil ik Honda bedanken, dat ik met deze motor zo zuinig kan rijden.”

“Een prachtige tweede plaats hier in de straten van Toronto, mijn zevende top tien van het seizoen – dat is een evenaring van mijn eigen beste seizoen 2024, toen finishte ik ook zevenmaal in de top tien – en nog vier races te gaan. Volgende week mogen we alweer aan de bak en ik denk dat we ook dan weer kans maken op een mooi resultaat. We gaan er vol voor!”, besluit VeeKay strijdvaardig.

Er zijn al liefst vier IndyCar-races verreden in de maand juli, maar er komt zelfs nog een vijfde aan. Aanstaande zondag staat de Java House Grand Prix of Monterey op het programma. Deze wordt verreden op het iconische circuit WeatherTech Raceway Laguna Seca in Californië en start om 21.15 uur Nederlandse tijd.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS