Valentino Rossi is niet alleen succesvol op twee wielen, maar ook op vier wielen
Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 juli 2025 10:19
Valentino Rossi is niet alleen succesvol op twee wielen, maar ook op vier wielen. De voormalig MotoGP-ster boekte samen met teamgenoot Raffaele Marciello tot grote vreugde van de tifosi een sensationele overwinning in de GT World Challenge powered by AWS Sprint Cup-race op zaterdagavond in Misano. Daarmee zetten ze de opmerkelijke zegereeks van Team WRT op het Italiaanse circuit voort en zorgden ze voor vreugde bij het lokale publiek.

De race van 60 minuten vond plaats terwijl de zon onderging boven de Adriatische Zee. De rijders van de #46 BMW kwamen als winnaars uit een bijzonder competitieve strijd met de #51 AF Corse – Francorchamps Motors Ferrari. Voor Rossi betekende dit zijn derde overwinning in evenveel jaren op zijn thuiscircuit, terwijl Marciello zijn terugkeer in de Sprint Cup bekroonde met een eerste zege voor BMW in deze reeks.
De #51 Ferrari vertrok vanop poleposition met Alessio Rovera aan het stuur, gevolgd door de #74 Kessel Racing Ferrari van Dennis Marschall. Rossi reed op de derde plaats in de #46 BMW, met extra vertrouwen dankzij zijn beste kwalificatieresultaat ooit in de Sprint Cup. De race werd vroeg geneutraliseerd door een safety car en vervolgens een full-course yellow, maar de volgorde vooraan bleef ongewijzigd bij de herstart.
Als Bronze Cup-deelnemer moest de Kessel-auto voldoen aan een minimale pitstoptijd, waardoor deze geen rol speelde in de strijd om de algemene overwinning. De beslissende kloof lag tussen de #51 Ferrari en de #46 BMW, die net iets meer dan zes seconden bedroeg toen het pitwindow opende.
Na hun pitstops was er nauwelijks verschil tussen de twee. De crew van Team WRT was slechts 0,1 seconde sneller dan die van AF Corse. Daarmee werd de strijd voortgezet tussen Vincent Abril in de Ferrari en Marciello in de BMW. Als de leiding zou wisselen, moest dat op het circuit gebeuren.
Marciello en Abril deelden drie Sprint Cup-overwinningen als teamgenoten in 2019, maar nu gaven ze elkaar geen duimbreed toe in hun gevecht om de winst. Aanvankelijk leek de Ferrari de kloof te kunnen beheren, maar naarmate het donkerder werd boven Misano, verhoogde Marciello zijn tempo. De achterstand stabiliseerde eerst op drie seconden, maar werd snel ingelopen, wat leidde tot een spectaculaire finale onder de lichten.
Marciello zette zijn aanval in op het lange achterste rechte stuk, met een slipstream op de Ferrari en een aanval in bocht 13. Met nog slechts vijf minuten te gaan lanceerde hij zijn beslissende inhaalactie. Abril gaf alles om zijn positie te behouden, maar de BMW was niet te stoppen. Vanaf dat moment kon Marciello uitlopen en met 1,5 seconde voorsprong winnen.
De #32 Team WRT BMW van Charles Weerts en Kelvin van der Linde eindigde als derde na een typisch snelle pitstop, waarmee de titel-kanshebbers hun podiumrivalen aftroefden. De vierde plaats ging naar de #48 Winward Racing Mercedes-AMG, die met Maro Engel aan het stuur in de tweede helft van de race sterk opklom. Daarmee redde het team belangrijke kampioenschapspunten, ondanks een start vanaf de 15e plaats.
De #59 Garage 59 McLaren werd vijfde na een sterke opmars vanaf de 26e plaats, terwijl de zesde plek naar de winnaar van de Silver Cup ging. Tresor Attempto Racing was al sinds de tests de toonaangevende auto in zijn klasse, en zette die snelheid om in een tweede seizoenszege dankzij Ezequiel Perez Companc en Alex Aka.
De strijd in de Gold Cup lag volledig open toen de eerste twee auto's op de grid – de #69 Emil Frey Racing Ferrari en de #777 AlManar Racing by WRT BMW – uitvielen door incidenten in de openingsronde. Daardoor kreeg Garage 59 een uitgelezen kans om zijn eerste overwinning van 2025 binnen te halen, een kans die Louis Prette en Tom Fleming met beide handen aangrepen door als tiende algemeen te eindigen. Saintéloc Racing was de dichtste belager met de #25 Audi, die als twaalfde finishte.
De overwinning in de Bronze Cup leek al vroeg in de race veiliggesteld. Nadat Marschall de auto op de tweede plaats algemeen had afgeleverd, nam Dustin Blattner het over en leverde opnieuw een sterke prestatie in de #74 Ferrari om de winst voor Kessel Racing veilig te stellen. Paradine Competition eindigde als tweede dankzij sterke optredens van Darren Leung en Dan Harper in de #991 BMW.




