Nyck de Vries baalt van resultaat: "We zijn natuurlijk niet blij! We willen allemaal vooraan vechten, maar..."
Uitgegeven door Peter Vader • 14 juli 2025 09:51
Nyck de Vries en zijn team Toyota Gazoo Racing kende een moeizame race tijdens de, de vijfde ronde van het FIA World Endurance Championship 2025. In schril contrast met de dominante zege van vorig jaar, verliep het weekend op Interlagos stroef vanaf de eerste training. Beide GR010 HYBRID’s eindigden buiten de top 10 door een tekort aan snelheid. De #7 Toyota, met de topline-up bestaande uit Mike Conway en de twee ex-F1-coureurs Kamui Kobayashi en Nyck de Vries, kwam als 14e over de streep. Na afloop reageerde De Vries teleurgesteld: “Het is een groot verschil met vorig jaar, dus we zijn natuurlijk niet blij na zo'n race. We willen allemaal vooraan vechten, maar dat was gewoon niet mogelijk. Maar we zijn een sterk team en we zullen er deze zomer hard aan werken om in betere vorm terug te keren bij de volgende race.”

Historische reeks ten einde
Door het zwakke resultaat bleef TOYOTA GAZOO Racing voor het eerst sinds Silverstone 2018 puntloos, waarmee een indrukwekkende reeks van 44 opeenvolgende puntenfinishes eindigde. De race begon zonnig, met Brendon Hartley en Mike Conway die van respectievelijk P10 en P18 vertrokken. Beiden reden op een mix van medium en harde banden en wisten aanvankelijk wat terrein te winnen. Maar het tempo zakte al snel in, waardoor ze bij de eerste pitstops al uit de top 10 waren verdwenen.
Poging tot comeback
Na twee uur volgden de eerste rijderswissels: Nyck de Vries nam het stuur over van Conway en Ryo Hirakawa verving Hartley in de #8. Beiden wisten op verse banden hun snelste tijden neer te zetten, maar de top 10 bleef onbereikbaar. In het vierde uur haalden ze nog wel de #009 Aston Martin in, maar veel winst leverde dat niet op. De race werd zelfs kort stilgelegd vanwege een... vlieger op het rechte stuk van start en finish.
Lichtpuntje in LMGT3
Tijdens het laatste uur bleven Kamui en Ryo hun rit uitrijden op P14 en P15, drie ronden achter de winnende Cadillac. Teambaas Kamui Kobayashi gaf toe: “Een 14e en 15e plaats is niet wat we verwacht hadden. We hadden niet de snelheid op de rechte stukken van de anderen, waardoor we met niemand konden vechten.” Toch was er ook goed nieuws: in de LMGT3-klasse pakte de #87 AKKODIS ASP Lexus – met José Maria Lopez, Petru Umbrarescu en Clemens Schmid – de winst. “Ze verdienden deze overwinning echt,” aldus Kobayashi. TOYOTA GAZOO Racing kan nu de zomerstop gebruiken om te hergroeperen, in aanloop naar de volgende race: Lone Star Le Mans op 7 september in Austin, Texas.
Klik hier voor de uitslag van de 6 uur van São Paulo 2025
Na afloop reageerde Nyck de Vries teleurgesteld: “Het is een groot verschil met vorig jaar, dus we zijn natuurlijk niet blij na zo'n race. We willen allemaal vooraan vechten, maar dat was vandaag gewoon niet mogelijk. Maar we zijn een sterk team en we zullen er deze zomer hard aan werken om in betere vorm terug te keren bij de volgende race.”



Bron foto's: Toyota Gazoo Racing Global
In bovenstaande video van de FIA WEC zien we de #50 Ferrari van Antonio Fuoco in fel gevecht gewikkeld met de #8 Toyota van Ryo Hirakawa tijdens de Rolex 6 Hours of São Paulo 2025. In onderstaande video van Toyota Gazoo Racing zien we hoe Toyota de strijd aangaat met de elementen tijdens hetzelfde weekend in São Paulo:
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




