Oreca blij als er meer concurrentie in de LMP2 komt: "Nog steeds de beste auto maken"
Uitgegeven door Wim Boekel • 18 juli 2025 12:30
Het huidige reglement van de LMP2-klasse die rijdt tijdens de 24 uur van Le Mans, begon in 2017 met vier chassis fabrikanten. Oreca domineerde de klasse en in de afgelopen jaren was het de enige fabrikant die nog actief was in de klasse. In de aanloop richting de afgelopen 24 uur van Le Mans werden twee constructeurs genoemd voor de LMP2-regels die vanaf 2028 gaan komen.

Foto: FIA WEC/DPPI
Zowel Oreca als Ligier weder half juni genoemd als de twee fabrikanten. Oorspronkelijk in 2017 waren hier ook Multimatic en Dallara mee. Lange tijd reed bijvoorbeeld Racing Team Nederland met een Dallara-chassis. Ondanks dat Oreca dus de klasse domineert, zegt Oreca-directeur Hughues de Chaunac blij te zijn met de competitie die er in 2028 weer moet komen, ondanks dat de LMP2-markt een kleine verkoopmarkt is, nu de LMP2 niet meer in het FIA World Endurance Championship rijdt.
"Nu zijn het twee fabrikanten, maar het doel is nog steeds om de beste auto te maken. LMP2 is goed voor ons, omdat ORECA van competitie houdt”, aldus De Chaunac tegenover Sportscar365. “We vinden het leuk om tegen iemand te vechten, net als in LMDh. Het is geen grote markt, het is een kleine markt, maar we moeten gewoon de beste zijn. Het is zoals in elk bedrijf en in het leven. Je bent nooit alleen. Dus we gaan ons best doen om een redelijk groot deel van de markt te hebben. Het ligt in onze handen. Daarvoor moeten we de beste auto bouwen en de beste klantenservice bieden."
In de LMDh is Oreca de leverancier van het chassis aan Acura en Alpine. In de toekomst gaan Genesis en Ford met een chassis van het Franse merk rijden.
De nieuwe LMP2-auto gaat dus een flinke belasting bij het bedrijf opleveren naast de bouw van de Genesis en Ford LMDh. Toch is de nieuwe auto belangrijk voor het Franse bedrijf. Immers deze auto rijdt onder de eigen naam een niet onder een ander merk van een autofabrikant.
“Het is belangrijk omdat het een ORECA-auto is”, legt de Fransman uit. "In Hypercar zijn we partner van Acura of Alpine of Genesis, maar in LMP2 zijn we een merk. We hebben een aantal goede ideeën voor de volgende generatie auto. We moeten iets op aerodynamisch gebied laten zien dat echt nieuw en innovatief is. Dat is waar we aan gaan werken als we de reglementen krijgen."
Overigens verwacht De Chaunac dat de nieuwe LMP2 pas in 2027 voor het eerste de baan opgaat om te testen, aangezien de regels niet voor oktober of november gereed zullen zijn.




