Formule 1

BELMOT Classic Car Grand Prix 2025: Meer geschiedenis, meer fascinatie, meer actie

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 7 juli 2025 13:50

Voor diegene die de Historische Grand Prix op Zandvoort hebben gemist of juist meer van deze Historische races willen genieten is er een mogelijkheid om dit nog een keer te beleven. De BELMOT Oldtimer Grand Prix is iets minder dan een maand van ons verwijderd en de startvelden voor de 13 races en de demoruns beginnen stilaan vorm te krijgen. De organisatoren van de eerste reeks kunnen nu al een “full house” melden - en zoals typisch is voor het traditionele klassiekerevenement op de Nürburgring, worden klasse en massa, traditie en prestaties ook dit jaar weer gecombineerd: Een perfecte mix voor een historisch motorsportweekend op zijn best.

Historic F1

Fascinerende hoogtepunten zijn bijvoorbeeld te zien in de drie Formule 1-velden, die variëren van het begin van de Grand Prix-racerij tot de begindagen van het Formule 1-wereldkampioenschap en tot ver in de jaren 1960 tot 1980: dit fascinerende tijdperk kan op zijn best worden beleefd met de “race-rijschoolauto's” van de juniorklassen uit die tijd en de prachtige auto's uit het Cosworth Formule 1-tijdperk (1966 tot 1985). Bezoekersinformatie en nieuws over het evenement en de officiële ticketshop zijn online beschikbaar op oldtimergrandprix.com.
Van de voorvaderen van de Formule 1 tot de jaren '80

Ferrari Sharknose

Vier vrijstaande wielen, één bestuurdersstoel - dat is de formule racer. Dat dit eenvoudige ontwerpprincipe een opwindende sport oplevert, werd al vroeg ingezien. Daarom dateren de oudste Grand Prix-auto's van de BELMOT Oldtimer Grand Prix uit het vooroorlogse tijdperk. Ze starten in de HGPCA (Historic Grand Prix Cars Association), die een veld van bijna 30 monoposti met voorwielaandrijving aankondigt. Ze staan symbool voor de voor- en vroege geschiedenis van de Formule 1, die vanaf 1950 werd gehouden. Bijzonder fascinerend: de vooroorlogse Maserati-auto's die tussen 1933 en 1939 werden gebouwd, vonden hun opvolgers in de 250F-modellen van de vroege Formule 1-jaren.

Daniel_Pyett__Tecno_F2

Maar ook Formule 2-raceauto's uit deze periode (die destijds ook mochten deelnemen aan het wereldkampioenschap voor auto's) en Britse modellen - Cooper en Lotus bijvoorbeeld - zullen deelnemen. Natuurlijk zijn er ook Ferrari's 246 Dino's, die de sprong naar het begin van de jaren 60 markeren: een snelle en fascinerende reis door de tijd, waarin zelfs nu vergeten autofabrikanten als Peirce, Alta, Emeryson en Scarab weer te zien zijn. Dit belooft pure racegeschiedenis, net als de auto's uit de legendarische drieliter Formule 1 (uit 1966).

Toen de F1-ontwerpers het nog voor het zeggen hadden...

Ford Coswort Engine

Ford Cosworth DFV - geen enkele andere term is meer synoniem met het Formule 1-tijdperk tussen 1966 en 1985. De drieliter V8-motor verzamelde meer dan 150 Grand Prix-overwinningen en was (in verschillende evolutiefasen) 19 jaar lang de maatstaf van alles in het wereldkampioenschap. De Britse raceserie “Masters Racing Legends” brengt deze indrukwekkende racewagens met hun kenmerkende geluid terug naar de Nürburgring. Ze stammen uit een tijd in de hoofdklasse waarin niet de grote fabrikanten, maar de kleine garages de actie domineerden. McLaren, Williams, Arrows, Tyrrell: deze namen klinken autosportfans als muziek in de oren en natuurlijk zullen de modellen van deze legendarische teams te zien zijn op de Ring. De naam Lotus ontbreekt ook niet op de lijst, want het was teambaas en oprichter Colin Chapman zelf die een grote rol speelde bij de ontwikkeling van de meest succesvolle Formule 1-motor aller tijden.
De “rijschoolauto's” van de sterren van weleer.

McLaren Marlboro

De Duitse (en internationale) Formule 1-sterren hadden hun carrière niet kunnen maken zonder geschikte “rijschoolauto's”, en het zijn precies deze authentieke speedsters uit bijvoorbeeld de Formule 3 en Formule Ford die het tot de nok toe gevulde startveld van de Graf Berghe von Trips Cup presenteert. De oudste historische raceserie van Duitsland heeft de maximaal mogelijke 36 monoposti aangekondigd voor de BELMOT Oldtimer Grand Prix, waarin wereldsterren en privécoureurs tussen 1966 en 1992 hun vak leerden. De originele Martini Mk42, waarmee Ivan Capelli in 1984 de titel in het Europees kampioenschap Formule 3 veroverde, zal te zien zijn. De Italiaanse kampioensauto van Nicola Larini wordt ook tentoongesteld - de latere DTM- en Formule 1-coureur reed de Dallara F356 Alfa Romeo naar de titel in 1986. John Westenberg brengt Duitse racegeschiedenis naar de Nürburgring in een Ralt RT30 VW die vroeger werd bestuurd door Bertram Schäfer en waarin Kris Nissen in 1985 tweede werd in het Formule 3-kampioenschap. Hoogtepunten als deze laten zien hoe intensief de racegeschiedenis hier kan worden gevolgd - gegarneerd met spannende races en de geweldige mix van geluid en prestaties van de monoposti.
Weelderige startvelden voor toerwagens en GT's.

Roland_asch_in_zijn_mercedes_AMG

Dat toeschouwers op de Nürburgring zich kunnen verheugen op volle startvelden, geldt niet alleen voor de formuleklassen. De twee races voor toerwagens en GT's voor het Duits Historisch Automobiel Kampioenschap (DHAM) waren bijvoorbeeld zo populair dat de organisatoren van het Historisch Kampioenschap '65 en '81 melden dat “er niets mogelijk is” omdat het maximaal aantal toegestane voertuigen volgens het protocol voor toelating tot het circuit al is bereikt. In de sportwagen startvelden is deze limiet nog niet bereikt, maar er zijn fantastische voertuigen aangekondigd die zelfs in de hoogtijdagen van sportwagens en prototypes voor een uniek spektakel op het circuit zullen zorgen. Tal van voormalige racesterren hebben zich ook ingeschreven voor de toerwagenraces, die de gouden eeuw van de DTM zullen doen herleven. Dit maakt het eerste weekend van augustus bijna tot een evenement waar je niet omheen kunt. Als je de caleidoscoop van vooroorlogse veteranen tot en met Formule 1- en Groep C-auto's niet wilt missen, kun je je ticket vanaf 35 euro (vrijdagdagticket) kopen op oldtimergrandprix.com.

Jaguar Group C

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS