24H Le Mans - Een dubbele Top-10 finish voor Alpine bij de meest prestigieuze endurancerace van het jaar
Uitgegeven door Peter Vader • 19 juni 2025 14:20
Een jaar na hun debuut in de hoogste categorie van de 24 uur van Le Mans keerden de A424's terug naar de Sarthe om hun vooruitgang te tonen in de meest uitdagende race op de endurance kalender. Het Alpine Endurance Team was op zondag 8 juni – Eerste Pinksterdag - op de baan voor de testdag en verfijnde de voorbereidingen tijdens de vrije trainingen op woensdag en donderdag. Tijdens de kwalificatie bereikten beide hypercars van het merk A-arrow de Hyperpole. Voormalig F1-coureur Mick Schumacher, zoon van de legendarische Michael Schumacher, kwalificeerde zich als negende in auto #36, terwijl Paul-Loup Chatin twaalfde werd in auto #35, slechts 0,092 seconde achter de top tien. Na een drukke vrijdag met een rijdersparade in het stadscentrum, voerde het team tijdens de warming-up op zaterdag de laatste controle van de systemen en procedures uit. Frédéric Makowiecki en Ferdinand Habsburg waren op de baan voor de 15 minuten durende taak vóór de start van de race op zaterdag om 16.00 uur.

De 93e editie van de 24 uur van Le Mans ging van start in aanwezigheid van Luca de Meo, CEO van de Renault Group. Les Bleus waren voorzichtig en reden dicht bij de top tien voordat ze hun eerste tegenslagen ondervonden. Een probleem met de druk in het koelsysteem van de accu werd vastgesteld bij de #36-auto. Beide hypercars werden vervolgens bestraft voor het overschrijden van de maximumsnelheid bij de ingang van de pitstraat.
De teams zetten door met Jules Gounon en Mick Schumacher in de #36-auto en Charles Milesi en Paul-Loup Chatin in de #35-auto. Laatstgenoemde kreeg een drive-through penalty na contact met een andere deelnemer. In het donker voerden de drie coureurs hun plan uit tot de eerste en enige safetycarperiode voor de halve afstand. Vastgelopen voor het rode licht bij de uitgang van de pitstraat, zette Mick Schumacher door zodra de race werd hervat. De A424's behoorden steevast tot de snelsten op de baan en bleven klaar om elke kans te grijpen om de leidende ronde terug te pakken.
De nacht bleek echter extreem stil en het Franse team zette de strijd bij zonsopgang voort. Met een 13e plaats viel de auto met nummer 36 terug toen Jules Gounon in de grindbak belandde na een wielblokkering in de Mulsanne-bocht. Kort daarna dwong een gele kaart de Fransman tot een noodstop voordat hij het stuur overdroeg aan Mick Schumacher.

Het team ontweek de gevaren van de laatste uren van de race en kwam met auto #35 in de top tien terecht. De laatste inspanningen van Paul-Loup Chatin, Ferdinand Habsburg en Charles Milesi leverden hen de tiende plaats op. Ondertussen klommen Jules Gounon, Frédéric Makowiecki en Mick Schumacher op naar de elfde plaats na een felle strijd met de #94 Peugeot.
Alpine haalde gedurende de week ook de krantenkoppen met evenementen en parades ter ere van het 70-jarig jubileum van het merk, evenals demonstratieritten met de Alpenglow Hy6, die het grote publiek een glimp gaven van de toekomst en de koolstofvrije autosport.
Het Alpine Endurance Team richt zich nu op de 6 uur van São Paulo (11-13 juli), de vijfde ronde van het FIA World Endurance Championship-seizoen 2025.

Foto's: media.alpinecars.com

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




