24H Le Mans - Na de eerste 8 uur Ferrari aan de leiding, Porsche en Toyota in volle vaart er achteraan
Uitgegeven door Peter Vader • 14 juni 2025 22:19
Ferrari heeft zijn kaarten op tafel gelegd - de weg naar een derde overwinning in de 24U van Le Mans ligt nu open met drie auto's in de top vier. Het steigerende paard heeft de fabrieksauto's #50 en #51 Ferrari 499P en #83 AF Corse, die allemaal strijden om de overwinning. De #6 Porsche en #8 Toyota volgen binnen de 35 seconden erachter en doen mee voor dezelfde strijd om de overwinning nu de nacht is ingegaan. Wat een hele drukke eerste vier uur was, werd daarna een race die zich enigszins stabiliseerde en waarin het ngekend hoge tempo zich veranderde in een meer constante prestatie.

Hypercar
Even na de vier uur werden we getrakteerd op een spannende, wiel-aan-wiel strijd tussen Ferrari en Porsche. De #6 Porsche Penske Motorsport-auto werd door Kévin Estre overgedragen aan Laurens Vanthoor, die zich hard moest verzetten tegen twee achtervolgende steigerende paarden: de #50 Ferrari AF Corse en de satelliet #83 AF Corse.
Beide wisten de Porsche te passeren, maar Robert Kubica, die de gele #83 bestuurde, sneed te veel af aan de binnenkant van de laatste bocht voor de Mulsanne-bocht en kreeg een tijdstraf van vijf seconden voor zijn overtreding van de baanlimiet. Ondanks deze fout waren de Ferrari's foutloos en hebben ze de duimschroeven aangedraaid. Ze staan nu één, twee en drie in galop, in ware steigerende paardenstijl.
Een ongelooflijke stint van Kubica bracht de #83 Ferrari in de mix en vanaf de dertiende startpositie de auto, die deze week altijd aan de top van elke sessie stond, naar de koppositie. Met Kubica aan het stuur - de #83 schoot van de derde naar de tweede en vervolgens naar de leiding toen de zon begon te zakken in Le Mans - en droeg de eerste plaats op het nummerbord terwijl het de nachtelijke omgeving verlichtte.

De twee fabrieksauto's hadden een gevecht te voeren. De #83 in handen van Yiefi Ye en vervolgens Phillip Hanson kon de scharlakenrode auto's voorbijstreven en had om middernacht een voorsprong van minder dan twee seconden op de fabrieks #51, die in de schaduw loerde. De #50 Ferrari moest een drive-through penalty uitzitten - waardoor ze terugvielen naar de vierde plaats, terwijl een dreigende #8 Toyota de banden uitstekend beheerste in de koele nachtelijke omstandigheden, om op te klimmen naar de vijfde plaats. De achterstand om middernacht bedroeg slechts 37 seconden en dekte de top vijf auto's.

Wat Porsche betreft, dat de aanval bleef leiden - de #6 was nu in handen van de Australiër Matt Campbell, die zich vastklampte aan de Italiaanse bolides, terwijl hij probeerde een paar ronden langer te rijden om de strategie te veranderen, maar toch contact te houden. Zijn doel was om de leiding voor Kévin Estre te behouden met minder dan 40 seconden voorsprong na middernacht. Het waren er aanvankelijk vijftien, dus de wedstrijd was čcht begonnen!
De grootste teleurstelling voor de Amerikaanse en Britse fans was de val van de Cadillac Hertz Team JOTA-auto's. Vanaf de eerste rij - de V-Series R V8-monsters konden de banden gewoon niet direct aanzetten zoals Porsche en met name Ferrari bij daglicht en kregen ook niet dezelfde prestaties - waardoor ze eerder in een strijd om een plek in de top zes terechtkwamen dan in een strijd om de overwinning. De gouden #12 en rode #311 voerden de Cadillac-hoop aan met zijn indrukwekkende motorgeluid dat spectaculair klonk toen het over het Circuit de la Sarthe galmde.
De #94 Peugeot, die een andere strategie had dan de rest van het veld, lag net buiten de top tien in de clinch met de #35 Alpine. De Peugeot 9X8, die misschien iets zwaarder had ingezet op hun andere brandstofstrategie, remde iets eerder dan de Alpine wellicht had verwacht en de Alpine zelf miste zijn rempunt - hij botste achterop de Peugeot, waardoor ze allebei spinden in de Mulsanne-bocht. Gelukkig konden ze zich allebei losrukken en weer aansluiten. De #35 A424 kreeg als straf een drive-through penalty.
En nu we de nacht van Le Mans ingaan met een ongemeen spannende race, nog een weetje: klokslag middernacht reden 15 van de 21 hypercars nog steeds in de dezelfde ronde als de leider!
Top-5 klassement na 8 uur:
1. #83 AF Corse – Robert Kubica / Yifei Ye / Philip Hanson 134 ronden
2. Ferrari 499P #51 Ferrari-AF Corse – Alessandro Pier Guidi / James Calado / Antonio Giovinazzi +1.957
3. Porsche 963 #6 Porsche Penske Motorsport – Kévin Estre / Laurens Vanthoor / Matt Campbell +15.274
4. Ferrari 499P #50 Ferrari-AF Corse – Antonio Fuoco / Nicklas Nielsen / Miguel Molina +34.635
5. Toyota GR010 Hybride #8 Toyota Gazoo Racing – Sébastien Buemi / Brendon Hartley / Ryo Hirakawa + 36.901
Leiders in de categorieën LMP2 en LMGT3 na 8 uur:
LMP2: Oreca 07-Gibson #48 Panis Racing – Oliver Gray / Esteban Masson / Franck Perera
LMGT3: BMW M4 LMGT3 #46 Team WRT – Ahmad Al Harthy / Valentino Rossi / Kelvin Van Der Linde
Pensioenen
Ronde 46 - Ford Mustang LMGT3 #88 Proton Competitie – Stefano Gattuso / Giammarco Levorato / Dennis Olsen - Crash
Ronde 57 - Mercedes-AMG LMGT3 #60 Iron Lynx – Andrew Gilbert / Fran Rueda / Lorcan Hanafin - Motor
Ronde 80 - McLaren 720S LMGT3 Evo #95 United Autosports – Darren Leung / Sean Gelael / Marino Sato - Transmissie
Foto's: Ferrari.media , Porsche Newsroom


Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




