Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

24H Le Mans: Cadillac bovenaan de tabellen, Nyck de Vries kan zich niet bij de 15 snelsten plaatsen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 juni 2025 17:58

24H Le Mans - Cadillac stond in Le Mans bovenaan de tabellen in het eerste deel van de kwalificatie, met Alex Lynn die de sessie aanvoerde in de #12 Jota Cadillac V-Series.R. Lynn was op Circuit de la Sarthe sneller dan de #15 BMW M Hybrid V8 van de Belg Dries Vanthoor, die even zijn hart vasthield nadat zijn eerste ronde werd geschrapt wegens het overschrijden van de track limits. De Italiaan Antonio Giovinazzi eindigde als derde in de #51 Ferrari 499P, voor Kevin Estre in de #6 Porsche.

Cadillac 24H Le Mans

Volgens het nieuwe format voor 2025 gingen de 15 snelste auto's door naar de Hyperpole op donderdag, waarin de poleposition bepaald wordt voor de 93e editie van Le Mans. De grootste verrassing kwam in de vorm van de #7 Toyota GR010 Hybrid, met ex-F1-coureur Nyck de Vries die slechts als 17e eindigde op de grid. Hij werd gehinderd door een gele vlag in zijn snelle ronde en kon de piek van zijn banden niet optimaal gebruiken. Ook de beide Peugeot 9X8’s en de Aston Martin Valkyrie LMH’s wisten zich niet te plaatsen, terwijl de klanten-Porsche van Proton eveneens werd uitgeschakeld voor de hyperpole van donderdag.

Resultaat kwalificatie woensdag 11 juni:
1 – Stevens-Nato-Lynn (Cadillac V-Series.R) – Jota – 3'22"847
2 – D.Vanthoor-Marciello-Magnussen-Eng (BMW M Hybrid V8) – WRT – 3'22"887
3 – Pier Guidi-Calado-Giovinazzi (Ferrari 499P) – Ferrari – 3'23"163
4 – Estre-L.Vanthoor-Campbell (Porsche 963) – Penske – 3'23"360
5 – Bamber-Bourdais-Button (Cadillac V-Series.R) – Jota – 3'23"467
6 – Fuoco-Nielsen-Molina (Ferrari 499P) – Ferrari – 3'23"514
7 – Andlauer-Christensen-Jaminet (Porsche 963) – Penske – 3'23"544
8 – Rast-Frijns-S.van der Linde (BMW M Hybrid V8) – WRT – 3'23"805
9 – Aitken-Drugovich-Vesti (Cadillac V-Series.R) – Whelen – 3'23"890
10 – Schumacher-Makowiecki-Gounon (Alpine A424) – Alpine – 3'23"945
11 – Buemi-Hartley-Hirakawa (Toyota GR010 Hybrid) – Toyota – 3'23"988
12 – Kubica-Ye-Hanson (Ferrari 499P) – AF Corse – 3'23"994
13 – R.Taylor-J.Taylor-Albuquerque (Cadillac V-Series.R) – WTR – 3'24"030
14 – Nasr-Tandy-Wehrlein (Porsche 963) – Penske – 3'24"584
15 – Chatin-Habsburg-Milesi (Alpine A424) – Alpine – 3'24"667
16 – Riberas-Sorensen-De Angelis (Aston Martin Valkyrie) – Aston Martin – 3'24"869
17 – Conway-Kobayashi-De Vries (Toyota GR010 Hybrid) – Toyota – 3'25"062
18 – Duval-Jakobsen-Vandoorne (Peugeot 9X8) – Peugeot – 3'25"240
19 – Di Resta-Jensen-Vergne (Peugeot 9X8) – Peugeot – 3'25"494
20 – Jani-Pino-Varrone (Porsche 963) – Proton – 3'25"527
21 – Tincknell-Gamble-Gunn (Aston Martin Valkyrie) – Aston Martin – 3'26"349
22 – Hyett-Cameron-Deletraz (Oreca 07 P2) – AO by TF – 3'35"472
23 – Schneider-Jarvis-Hanley (Oreca 07 P2) – United AS – 3'35"657
24 – Kurtz-Catsburg-Quinn (Oreca 07 P2) – Algarve Pro – 3'35"954
25 – Sales-Beche-Novalak (Oreca 07 P2) – TDS – 3'36"163
26 – Van Der Zande-Fittipaldi-Heinemeier Hansson (Oreca 07 P2) – United AS – 3'36"536
27 – Gray-Masson-Perera (Oreca 07 P2) – VDS Panis – 3'36"588
28 – Kaiser-Fluxa-Pourchaire (Oreca 07 P2) – Algarve Pro – 3'36"612
29 – Smiechowski-Dillmann-Yelloly (Oreca 07 P2) – Inter Europol – 3'36"958
30 – Lafargue-Van Uitert-Alvarez (Oreca 07 P2) – IDEC – 3'37"004
31 – M.Jensen-Cullen-Pilet (Oreca 07 P2) – RLR M – 3'37"119
32 – Perrodo-Vaxiviere-Da Costa (Oreca 07 P2) – AF Corse – 3'37"394
33 – Malykhin-Blomqvist-Vautier (Oreca 07 P2) – CLX Pure – 3'37"652
34 – Roda-Binder-Viscaal (Oreca 07 P2) – Proton – 3'37"767
35 – Chadwick-Jaubert-Lotterer (Oreca 07 P2) – IDEC – 3'37"940
36 – Ried-Capietto-De Gerus (Oreca 07 P2) – Iron Lynx-Proton – 3'38"548
37 – Boulle-Simmenauer-Ghiotto (Oreca 07 P2) – Inter Europol – 3'39"328
38 – Rao-Bolukbasi-Braun (Oreca 07 P2) – Nielsen – 3'40"271
39 – Al Harthy-Rossi-K.van der Linde (BMW M4) – WRT – 3'56"875
40 – James-Drudi-Robichon (Aston Martin Vantage) – HoR – 3'57"083
41 – Hardwick-Pera-Lietz (Porsche 911) – Manthey – 3'57"255
42 – Robin-Hawksworth-Gehrsitz (Lexus RC F) – Akkodis ASP – 3'57"321
43 – Van Rompuy-Andrade-Eastwood (Corvette Z06) – TF Sport – 3'57"690
44 – Gattuso-Levorato-Olsen (Ford Mustang) – Proton – 3'57"827
45 – Hui-Froggatt-Cheever (Ferrari 296) – Tempesta – 3'57"960
46 – Cottingham-Saucy-Baud (McLaren 720S Evo) – United Autosports – 3'58"106
47 – Heriau-Mann-Rovera (Ferrari 296) – AF Corse – 3'58"116
48 – Flohr-Castellacci-Rigon (Ferrari 296) – AF Corse – 3'58"632
49 – Berry-Hodenius-M.Martin (Mercedes AMG) – Iron Lynx – 3'58"732
50 – Leung-Gelael-Sato (McLaren 720S Evo) – United Autosports – 3'58"977
51 – Sousa-Tuck-Barker (Ford Mustang) – Proton – 3'59"004
52 – Umbrarescu-Lopez-Schmid (Lexus RC F) – Akkodis ASP – 3'59"037
53 – Kimura-Serra-Stevenson (Ferrari 296) – Kessel – 3'59"092
54 – Shahin-Boguslavskiy-Farfus (BMW M4) – WRT – 3'59"288
55 – Keating-Edgar-Juncadella (Corvette Z06) – TF Sport – 3'59"379
56 – DeBoer-Hasse Clot-Barrichello (Aston Martin Vantage) – R.S.Leman – 3'59"472
57 – C.Martin-Frey-Bovy (Porsche 911) – Iron Dames – 4'00"026
58 – Au-Hartog-Bachler (Porsche 911) – Manthey – 4'00"450
59 – Fidani-Kern-Bell (Corvette Z06) – AWA – 4'01"099
60 – Gilbert-Hanafin-Rueda (Mercedes AMG) – Iron Lynx – No Time
61 – S.Grove-B.Grove-Stolz (Mercedes AMG) – Iron Lynx – No Time
62 – Toledo-Wadoux-Agostini (Ferrari 296) – AF Corse – No Time

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS