24H Le Mans - Toyota heeft zijn GR LH2 Racing Concept onthuld, een enduranceracer op vloeibare waterstof + FOTO'S
Uitgegeven door Peter Vader • 11 juni 2025 14:19
TOYOTA GAZOO Racing heeft de GR LH2 Racing Concept onthuld, een testauto op vloeibare waterstof (LH2) om de ontwikkeling van waterstoftechnologie in de autosport te bevorderen. De auto maakte zijn publieke debuut op het Circuit de la Sarthe, waar hij wordt tentoongesteld in het H2 Village, georganiseerd door de Automobile Club de l'Ouest, tijdens de 93e 24 uur van Le Mans (11-15 juni).

Als onderdeel van zijn inspanningen om steeds betere auto's te ontwikkelen met de autosport als uitgangspunt en om een CO2-neutrale samenleving te realiseren, heeft Toyota zijn technologieën verbeterd in de uitdagende omgeving van de autosport, waaronder de Super Taikyu-serie in Japan. Het bedrijf heeft ook zijn inspanningen versneld om de productie, het transport en het gebruik van waterstof uit te breiden, samen met partners binnen en buiten de industrie, met als doel een CO2-neutrale samenleving te realiseren.
Toyota is de uitdaging van de ontwikkeling van waterstofmotoren in de autosport aangegaan, aanvankelijk via Rookie Racing's deelname aan de Japanse Super Taikyu-serie met de Corolla met waterstofmotor, die vanaf 2021 aanvankelijk gasvormige waterstof gebruikte, voordat in 2023 een auto op vloeibare waterstof werd geïntroduceerd. Het potentieel van waterstofmotoren in de rallysport werd in 2022 gedemonstreerd toen de GR Yaris H2 demonstratieritten voltooide tijdens de Rally van Ieper, een ronde van het FIA World Rally Championship.

In 2023 voltooide de Corolla met waterstofmotor een demonstratieronde op het Circuit de la Sarthe, terwijl een conceptauto met waterstofmotor, de GR H2 Racing Concept, werd gepresenteerd als voorproefje van een potentiële toekomstige waterstofcategorie in Le Mans. Sindsdien is de ontwikkeling van de technologie geïntensiveerd en werd een nieuwe mijlpaal bereikt met de onthulling van de GR LH2 Racing Concept, die op vloeibare waterstof rijdt. Deze is gebaseerd op de GR010 HYBRID Hypercar, die momenteel deelneemt aan het FIA World Endurance Championship. Door middel van toekomstige circuittests zal het GR LH2 Racing Concept Toyota's continue ontwikkeling van waterstoftechnologie en -infrastructuur ondersteunen en tevens helpen relaties op te bouwen om de mogelijkheden van waterstof te vergroten in de uitdaging van de autosport.

De presentatie van het toekomstgerichte GR LH2 Racing Concept vormt de afsluiting van een viering van verleden, heden en toekomst, die de 40e verjaardag markeert van Toyota's eerste deelname aan Le Mans, na de introductie van een unieke combinatie van livery-ontwerpen. De #7 GR010 HYBRID van Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries draagt een rood-witte eerbetoon-livery, geïnspireerd op de iconische TS020 die in 1998 deelnam. De #8 GR010 HYBRID – bestuurd door Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa – vertegenwoordigt de huidige vastberadenheid van het team om te winnen. De matzwarte kleurstelling is opgebouwd rond een GR-logo en weerspiegelt de "Hate to lose"-mentaliteit van het team en het "Prototype"-concept om steeds betere auto's voor de motorsport te maken en ze voortdurend te evolueren.

Foto's: Toyota Gazoo Racing

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




