24H LeMans - Gaat de BMW M Hybrid V8 voor de overwinning? Robin Frijns: "Ik vind het geweldig dat..."
Uitgegeven door Peter Vader • 10 juni 2025 14:00
Acht illustere fabrikanten staan aan de start in de topklasse tijdens de 93e 24 uur van Le Mans, die komend weekend van 11 tot en met 15 juni wordt verreden. De BMW M Hybrid V8 heeft slechts één missie: de Duitse fabrikant terugbrengen naar de top van de internationale endurance-racerij!

Terugblik
Op zondag 13 juni 1999 om 16:00 uur finishte de #15 BMW V12 LMR als winnaar van de 67e 24 uur van Le Mans. De Beierse autofabrikant drukte zijn stempel op de geschiedenis van de Franse enduranceklassieker door deze iconische editie te winnen. Spoelen we door naar donderdag 10 juni 2021, toen de raad van bestuur van BMW Group zijn goedkeuring gaf aan de plannen om terug te keren naar de endurance in de LMDh Hypercar-klasse. De toekomstige auto zou niet alleen het IMSA-kampioenschap in Noord-Amerika winnen, maar ook het FIA World Endurance Championship en natuurlijk de 24 uur van Le Mans. Nadat de samenwerking met Dallara in de nazomer was getekend, gingen de teams snel aan de slag. Iets meer dan een jaar later, op maandag 25 juli 2022, begon de BMW M Hybrid V8 met de eerste tests ter voorbereiding op zijn debuutrace zes maanden later: de Rolex 24 in Daytona.
Prestaties en duurzame ontwikkeling
Het Duitse prototype wordt aangedreven door een V8-turbo die de naam P66/3 draagt. Hij heeft hetzelfde hybride systeem als alle hypercars die volgens de LMDh-voorschriften zijn gebouwd. Ulrich Schulz, de Chief Drivetrain Engineer van dit project, en zijn team moesten in korte tijd een reeks aspecten van duurzame ontwikkeling in overweging nemen. Helemaal opnieuw beginnen was dus geen optie.

Het beste platform
De atmosferische BMW P66/1 achtcilindermotor, die in de DTM van 2017 en 2018 werd gebruikt door de BMW M4 DTM, bood volgens Schulz het beste platform. De getunde motor bood het voordeel dat hij direct in een monocoque chassis paste. Het grootste deel van het werk bestond uit het toevoegen van twee turbo's. Er werd grondig gewerkt aan duurzaamheid, verbeterde prestaties en motortemperatuurbeheer. Naarmate de ontwikkeling vorderde, werd de motor aangepast aan het Dallara-chassis en de elektrische omgeving.
Efficiëntie cruciale factor
"Het is een enorm pluspunt dat we gebruik konden maken van bestaande materialen zoals staal en aluminium uit de tijd dat BMW in de Formule 1 zat […] Dat bespaarde ons tijd en veel geld", aldus Schulz. Efficiëntie was een cruciale factor voor dit project, aangezien de tijd tussen de start en de eerste race-optredens zeer kort was. Het ombouwen van de atmosferische P66/1-motor naar een bi-turbo en vervolgens samenwerken met de collega's van de elektrische aandrijflijn om er een hybride aandrijfsysteem van te maken, was zeer complex. Dankzij de expertise, de geweldige samenwerking en de hoge mate van motivatie van alle afdelingen zijn we erin geslaagd om de complete aandrijfeenheid slechts enkele weken voor de lancering van de auto te voltooien", voegt hij eraan toe.

Onmiskenbaar BMW
Een BMW-motor in een Dallara-chassis was een veelbelovende start. Het nieuwe prototype van de hypercar moest echter nog een BMW-identiteit krijgen. Dit was de taak van Michael Scully, Head of Design bij BMW Motorsport: "De taak van mijn team was om de BMW M Hybrid V8 eruit te laten zien als een BMW", zegt Scully, "en elke kans te grijpen om hem ook op het circuit als een BMW te laten presteren. Het ontwerp is geworteld in BMW's DNA van doelgerichte, efficiënte prestaties, en het gedurfde, vastberaden karakter van het exterieur roept BMW's grensverleggende turbokracht op, nu gecombineerd met een geoptimaliseerde hybride aandrijflijn."
De hypercar van de Beierse fabrikant is vooral aan de voorkant herkenbaar aan de grote symmetrische neusgaten – de beroemde "dubbele nier" – die 's nachts met een lichtgevende streep zijn omzoomd. Makkelijk te herkennen in het donker op Le Mans!
Wat zeggen de coureurs?
Robin Frijns (#20 BMW M Hybrid V8): "Ik vind het geweldig dat ik zo laag in de auto zit. Ik ben degene met de laagste rijpositie, dus dat is vanuit mijn oogpunt erg prettig. Als ik hoger zit, krijg ik niet dezelfde sensaties."
Dries Vanthoor (#15 BMW M Hybrid V8): "Wat ik echt fijn vind, is dat je een echt scherpe vooras op deze auto kunt hebben. Ik ben echter de meest extreme in dat opzicht, dus ik moet buigen voor de voorkeuren van mijn teamgenoten."
Ongrijpbaar WEC-succes

Constante vooruitgang
De BMW M Hybrid V8 heeft sinds zijn eerste deelname aan de competitie een constante vooruitgang geboekt. Zowel de auto als het team maken terrein goed op de koplopers in hun klasse op het gebied van snelheid, betrouwbaarheid en strategie. De Duitse hypercar heeft twee overwinningen behaald aan de andere kant van de Atlantische Oceaan en een reeks polepositions behaald aan het begin van dit seizoen in het IMSA SportsCar Championship. De champagnekurken van het FIA WEC zijn echter nog niet ontkurkt. Voor de terugkeer naar de topklasse van de 24 uur van Le Mans vorig jaar leed het team een serieuze tegenslag, aangezien geen van beide auto's in de klasse over de eindstreep kwam. Vanthoor, Frijns & Co rekenen op een succesvollere uitkomst op komende zondag 15 juni om 16:00 uur.
BMW P66/3 specificaties:
- 90-graden V8
- 3.999 liter cilinderinhoud
- 32 kleppen (4 per cilinder)
- Twin turbo
- Max. Motortoerental: 8200 tpm
- Vermogen: 640 pk (beperkt door de regelgeving)
- Koppel: 650 Nm
- Inspuitdruk: 350 bar
- 4306 onderdelen (1006 verschillende typen)

Foto's: BMW M Motorsport


Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




