Formule 1

F1-insider springt in de bres voor Max Verstappen: "De grootste aanstichter van dit alles was Red Bull zelf"

Uitgegeven door Bart • 2 juni 2025 17:11

In de ogen van F1-insider Peter Windsor zagen we in Barcelona twee gezichten van Max Verstappen. De Brit stipt in zijn analyse op zijn eigen YouTube-kanaal het briljante rijden van de Red Bull-coureur aan, maar ook de gefrustreerde kant die leidde tot een aanvaring met George Russell. Dat laatste resulteerde in een 10 seconden tijdstraf en drie strafpunten op zijn licentie.

Max Verstappen Charles Leclerc


"We zagen twee gezichten van Max Verstappen", aldus Peter Windsor op YouTube. "Aan de ene kant reed hij briljant in een Red Bull die duidelijk minder snel dan de McLaren was. Maar na de safety car raakte hij gefrustreerd en kreeg hij een tijdstraf van 10 seconden waardoor hij terugviel naar P10."

Windsor duikt dieper in op de beslissingen die Red Bull en Verstappen maakten. "Voor de safety car had Max al zachte banden en er waren nog maar zes of zeven ronden te rijden. Je zou verwachten dat Red Bull Max buiten zou laten en zou kiezen voor baanpositie. Zeker nadat McLaren beide auto's binnenhaalde voor gebruikte softs. Dit is wellicht één van de slechtste calls ooit in de geschiedenis van de Formule 1. Red Bull haalde Max binnen en koos bovendien voor harde banden, met maar zes ronden te gaan! Dat is ongelofelijk, ze hadden hem beter buiten kunnen laten."

Op de harde band moest Verstappen zich verweren ten opzichte van Leclerc en Russell. Windsor: "Leclerc en Russell reden op gebruikte softs. Max haalde alles uit de kast om temperatuur in die harde band te krijgen. Bij de herstart brak zijn achterkant uit, maar Max hield hem briljant op de baan. Voor mij was dit de beste autocontrole en de beste reflex ooit in een snelle bocht. Echt een briljante safe!"

"Verstappen verloor tijd en zag Leclerc langszij komen. Met 330 kilometer per uur stuurde Leclerc in op Verstappen en hij raakte de Red Bull. Max stuurde niet, bleef rechtdoor rijden en je zag Leclerc op hem insturen. Dat was echt gevaarlijk en had zwaar bestraft moeten worden. Ik weet niet of Leclerc dit bewust deed, maar hij raakte Verstappen wel."

Over de aanvaring met Russell zegt Windsor. "George zat aan de binnenkant en wilde laat remmen. Max wilde George afsnijden, maar dat lukte niet waarna hij de run-off moest nemen. Max had niet het gevoel dat George recht had op die positie. Aan de pitmuur van Red Bull was veel discussie en zij vroegen Verstappen wel om de positie terug te geven. De stewards gaven later aan dat Max die positie niet terug had hoeven geven. Dat maakte het extra pijnlijk voor Red Bull dat een enorme strategische blunder had gemaakt. Dan kun je wel nagaan hoe Max zich dan voelt en waarom hij gefrustreerd raakte."

Windsor is het niet eens met de kritiek die Verstappen over zich heen kreeg. "Iedereen zal wel weer roepen dat hij geschorst moet worden en dat dit typisch Max is. Ik vind het een gevolg van alles dat tegen zat. De grootste aanstichter van dit alles was Red Bull zelf. Ik weet echt niet waarom ze Max binnenhaalden. Laat hem buiten op de gebruikte softs. Piastri had hem wellicht ingehaald, maar ik denk niet dat Norris dat was gelukt. Max was hooguit derde geworden en had op zeker Leclerc en Russell verslagen. Red Bull was het even helemaal kwijt."





Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formula One met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS