Formule 1

Adrian Newey waarschuwt voor innovatie en 'er komt nog veel meer aan' voor huidige F1-auto's

Uitgegeven door Bas Kaligis • 29 maart 2024 06:02

F1 chief technical officer Pat Symonds heeft gezegd dat Adrian Newey gelooft dat er 'nog veel meer te halen valt' uit de huidige generatie Formule 1-auto's. Newey en zijn ontwerpers hebben met de RB20 opnieuw een racewinnaar gecreëerd. De Red Bull van dit jaar leek opnieuw de beste van het veld, ondanks de terugtrekking van Max Verstappen in het weekend.

Adrian Newey F1


Symonds, zelf meervoudig wereldkampioen bij 'Team Enstone' in zijn tijd als Benetton en Renault, heeft aan de basis gestaan van het ontwerp van de reglementen van het huidige tijdperk van de Formule 1-auto's met grondeffect en is in 2017 in zijn huidige rol terechtgekomen als onderdeel van de regelgevende kant van de sport.

Een veelgehoorde klacht onder de teams toen de 2022-reglementen voor het eerst werden getoond, was dat de regels te 'prescriptief' waren en niet op dezelfde manier ontwerpvrijheid zouden toestaan als de regels dat in het verleden deden, maar Symonds gelooft dat de auto's die dat jaar op de grid rolden het bewijs waren dat de verscheidenheid aan auto's nog steeds groot was.

Hij wees ook op de grote veranderingen aan de RB20, de Red Bull van 2024, als teken dat de auto's nog steeds evolueren, ondanks dat dit het derde jaar is van het huidige reglement.

Hoewel de teams misschien naar de reglementen kijken en denken dat hun huidige innovaties steeds minder rendement opleveren, zei Symonds, na een gesprek met de technisch directeur van Red Bull, dat er nog steeds ruimte is om te groeien.

"Ja, ik denk het wel", vertelde Symonds aan de podcast Beyond the Grid op de vraag of hij dacht dat er nog steeds sprake zou zijn van een 'revolutie' op het gebied van design in het derde jaar van de huidige reglementen. Het is een interessante vraag, want toen we voor het eerst over de reglementen begonnen te praten, en je herinnert je misschien nog wel dat we de auto in 2020 in de VS lieten zien, toen we van plan waren om hem in '21 te introduceren, voordat COVID alles vertraagde.

“Eén van de dingen die we daar deden, was dat we beelden lieten zien van veel verschillende interpretaties van de auto's, omdat veel mensen zeiden: 'Oh, nou, jullie zijn zo prescriptief in de reglementen, nu is er geen ruimte om te ontwikkelen'. En ik wist dat dat niet het geval was en daarom hebben we dat gedaan. Ik was blij toen we de auto's voor het eerst zagen in '22. Er waren veel verschillende oplossingen. Maar weet je, voor elk technisch probleem is er maar één oplossing."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS