Ferrari heeft strategisch drama van Monaco geanalyseerd: "We maakten twee fouten bij Charles Leclerc"
Uitgegeven door Bart • 2 juni 2022 18:43
Ferrari startte de Grand Prix van Monaco op de plaatsen 1 en 2, maar Charles Leclerc en Carlos Sainz wisten die uitstekende uitgangspositie niet te verzilveren. Ze eindigden op P2 en P4 en verloren het strategische gevecht met Red Bull. Sergio Perez won de race en Max Verstappen ging als nummer 3 mee naar het podium. De Scuderia heeft het strategische drama geanalyseerd en zag meerdere zaken fout gaan.
Hoofd strategie van Ferrari Inaki Rueda zegt in een video van Ferrari dat de fouten in beeld zijn gebracht. "We hadden hoge verwachtingen en gingen ervan uit dat we een erg competitieve auto hadden. Op zaterdag was dat ook zeker het geval. We verzekerden ons in de kwalificatie van de complete eerste startrij. In Monte Carlo is dat iets om trots op te zijn, want het is heel moeilijk om in te halen. Op zondag werd de race met meer dan een uur uitgesteld en moesten we onze focus verleggen. Alle plannen voor een droge race konden in de prullenbak en we moesten beslissen hoe we de regenrace zouden managen."
Rueda zag Carlos Sainz een goede race rijden, maar ook hij kwam niet winnend over de streep. "Carlos startte op P2 en na de eerste pitstops reed hij aan de leiding. We wilden de undercut van Perez coveren, maar hadden snel door dat dat niet zou lukken. We lieten Carlos buiten en haalden hem als eerste naar binnen voor slicks. Dat gaf hem een voordeel, maar helaas kwam hij vast te zitten achter Latifi. Dat kostte hem 3 seconden. Als Carlos niet geblokt was door Latifi had hij de race zeker gewonnen."
In het geval van polesitter Leclerc ging er meer fout. "Bij Charles hebben we twee fouten gemaakt. De eerste was op het moment dat we Perez wilden coveren. Bij Carlos hadden we snel door dat het niet zou lukken, maar Charles had een grotere voorsprong. We dachten dat dat genoeg zou zijn. Aan het begin van de in-lap had Charles een voorsprong van 10 seconden op Perez. We wisten dat het gat kleiner zou worden, omdat Perez op intermediates sneller was. We keken naar de data van andere coureurs en dachten dat het gat zou teruglopen naar 5, 4 of 3 seconden. Toen Charles bij het zwembad reed was het gat kleiner, maar nog dachten we dat hij voor Perez zou moeten kunnen blijven. Wat we niet verwacht hadden, was dat Perez 9 seconden sneller was in die ronde. Daar verloren we de race met Charles."
"De tweede fout bij Charles was bij de volgende pitstop", vervolgt Rueda. "We wilden beide auto's naar slicks zetten. In ronde 21 dachten we dat het moment daar was. We wilden ze tegelijk naar binnen halen. Dan had Charles een undercut op Perez kunnen proberen. Het gat tussen Carlos en Charles was 5 seconden. Dat is krap voor een dubbele pitstop, maar we dachten dat het genoeg was. Op het moment dat de auto's bij de pitingang waren, was het gat nog maar 3,5 seconden. We proberen Charles buiten te houden, maar hij was de pits al ingereden. Daar verloor Charles 2 seconden en dat was cruciaal. Hij kwam een ronde later achter Max Verstappen te zitten en eindigde als vierde."




