Formule 1

SPECIAL - Waarom heeft Renault hun protest tegen Racing Point ingetrokken? Is het onderdeel van een lange termijn visie?

Uitgegeven door Peter Vader • 1 september 2020 09:03

Aan de vooravond van de Belgische Grand Prix in Spa kwam Renault bovenaan de nieuwsagenda te staan, toen ze onthulden dat ze niet langer in beroep wilden gaan tegen het oordeel van de stewards over de controversiële remleidingen van Racing Point. Maar waarom zou Renault zich nu terugtrekken als het al zo ver is gekomen? Lawrence Barretto, senior redacteur van Formula1.com, kijkt naar de achtergrond van wat één van de grootste story’s van het seizoen 2020 is geworden, zowel voor Renault, Racing Point als voor Ferrari...


Eindelijk succes voor Ricciardo en Renault en Spa: P4! Gaat het dan toch nog goed komen met Renault?

Renault heeft wat ze ècht willen
Renault heeft geen budget om rivalen Mercedes, Ferrari en Red Bull te evenaren, maar het blijft zo wel financieel gezond en volgens hen moet het substantieel genoeg zijn om op termijn op het scherpst van de snede de strijd aan te gaan met de topteams van de Formule 1. In hun wens om te concurreren als een pure constructeur - door alles van het chassis tot de motor in eigen huis te produceren - is de uitdaging waarmee Renault wordt geconfronteerd groter dan van een team dat de Racing Point-aanpak volgt, die de kampioenschapswagen van vorig jaar tegen een fractie van de kosten inzet. Wanneer dat ‘kopieer-team’ ze vervolgens op de baan ook nog begint te verslaan, is dat een bittere pil voor Renault om te slikken. Ze kunnen accepteren dat ze worden verslagen door een constructeur, maar niet door iemand van wie ze denken dat hij misbruik maakt van een dubbelzinnigheid in de regels en afstand neemt van wat volgens hen de kernwaarden van de sport zouden moeten zijn.

De kern van het protest tegen de remkanalen van Racing Point, waarin ze succesvol waren, was dus een overeenkomst van de regelgevers van de F1 dat kopiëren op deze manier verboden moest worden. "Het is een complexe zaak, maar als ik het zo goed mogelijk probeer samen te vatten", zei Renault-teambaas Cyril Abiteboul toen hij met een verslaggever van de officiële F1-website sprak, “is het altijd onze bedoeling geweest dat de F1 trouw blijft aan waarin we allemaal geloven: een kampioenschap van constructeurs, waarin elk team onafhankelijk moet zijn en in staat moet zijn om zijn eigen filosofie te ontwikkelen.”



De FIA heeft garanties gegeven
“We hebben garanties gekregen dat het een speciaal onderwerp zal worden, met wijzigingen in zowel het sportieve als in het technische reglement. Het zal nu niet direct gebeuren, maar we weten dat het in de toekomst zal gebeuren. Daarom willen we ons concentreren op het racen, ons concentreren op het kampioenschap en de controverse achter ons laten." De garanties waar Abiteboul over spreekt, waren het resultaat van discussies die zijn versneld vanaf het moment dat Renault protesteerde. Natuurlijk wilden ze de discussies winnen, dat deden ze ook, waarbij Racing Point zowel financieel gestraft werd als strafpunten kreeg. Wat Renault echter ècht wilde was duidelijkheid. Sindsdien zijn er meerdere ontmoetingen geweest tussen de teams, de FIA en de F1, om de formulering van de reglementen te bespreken. Zoals vaak het geval is, hebben teams, waaronder Renault, met de belanghebbenden samengewerkt om de teksten te ontwikkelen, in het belang van absolute duidelijkheid in de toekomst.

Het Sportief en Technisch Reglement voor 2021 is nog niet officieel herschreven en het zal nog wel even duren voordat ze allemaal over de wijzigingen stemmen, maar algemeen wordt verwacht dat ergens in de komende maanden zal gebeuren. Er wordt aangenomen dat Renault voldoende garanties heeft gehad dat de reglementswijzigingen naar tevredenheid zullen worden ingevuld. Inbegrepen in die garanties is dat kopiëren zoals Racing Point heeft gedaan, niet zal zijn toegestaan! Tenzij er meer duidelijkheid zal zijn over een bepaalde, geoorloofde samenwerking. Eén van de punten van zorg van Renault is, zo wordt aangenomen, dat ze tegen een situatie zouden zijn waarin AlphaTauri in wezen een Red Bull zou kunnen runnen, terwijl Haas tot een soortgelijke overeenkomst met Ferrari zou kunnen komen. Hoewel het op dit moment erg onwaarschijnlijk is dat een dergelijke stap door Alpha Tauri en Ferrari zal worden gezet.

Overigens, hoewel die garanties voldoende waren voor Renault om hun beroep in te trekken, zijn ze momenteel nog niet genoeg voor Ferrari. De mannen uit Maranello trekken hun protest nog niet in. Dit komt omdat ze bij Ferrari de geformuleerde tekst eerst op papier willen zien en hun belang verankerd willen hebben in de voorschriften, voordat ze de druk verlichten. Racing Point gaat ondertussen ook gewoon door, want ze willen hun naam zuiveren en de boete laten intrekken.


Heeft Renault voor de lange termijn gekozen?

Spel op de lange termijn
Door het beroep te laten vallen, heeft Renault ogenschijnlijk de strijd verloren, maar ze hebben iets belangrijkers bereikt. Veelbetekenend is dat deze benadering suggereert dat Renault voor de lange termijn heeft gekozen en in de F1 blijft, onder aanvoering van hun nieuwe CEO Luca de Meo. Hij is een bewezen voorstander van het Renault F1-project. Het is een boute bewering, want er zijn de afgelopen jaren veel vraagtekens gezet bij het feit of de Franse fabrikant het zou volhouden als mondiale autofabrikant na zijn ambitieuze start van hun rentree in de F1. Het blijft frustrerend dat Racing Point in staat zal zijn om de remleidingen te blijven gebruiken, die dit jaar en tot eind volgend jaar, als illegaal werden beschouwd. Maar het wordt nu geaccepteerd en er kan ook niet veel meer aan worden gedaan. Renault zal dus dit jaar de pijn moeten slikken, in de wetenschap dat ze voor een stevige uitdaging staan om Racing Point in de toekomst te verslaan in het constructeurskampioenschap.


Racing Point of ook wel genaamd de 'Pink Mercedes' schuwt de juridische strijd niet

Juridische oorlog?
Het schrappen van het beroep verhindert ook dat Renault op juridisch gebied een uitgavenoorlog met Racing Point begint. Het is duidelijk dat miljardair Lawrence Stroll over het geld beschikt om de allerbeste juridische vertegenwoordiging te krijgen. Zijn advocaten waren al aanwezig vanaf het moment dat de vergaderingen met de stewards begonnen. Stroll is er heilig van overtuigd dat hij geen kwaad heeft gedaan en is bereid om de middelen te verstrekken die nodig zijn om zijn team te verdedigen. En natuurlijk kan er van alles gebeuren als ze besluiten naar het Internationaal Gerechtshof te gaan. De boete kan worden verhoogd, verlaagd of helemaal geschrapt. Het is ook niet in het belang van Renault om een openbare strijd aan te gaan met Mercedes en Aston Martin (wat de naam boven de Racing Point-deur zal zijn vanaf 1 januari 2021), vooral niet vanuit een merkperspectief voor auto’s bestemd voor de openbare weg. Dus ondanks dat ze zich hebben teruggetrokken, heeft Renault op vele manieren al gewonnen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS