US Carworld Racing draait met de Corvette volop mee in de top op Zolder
Uitgegeven door Robert Gort • 21 mei 2006 17:40
De eerste manche voor de Dutch Supercar Challenge ontaardde zaterdag in een compleet waterballet. Regen, horror, spektakel, crashes en incidenten waren de menukaart van deze race. Er liep een oliespoor van de Bianchi-bocht tot de chicane. René Wijnen kwam uitstekend weg bij de start van de race en ging in de regen vol in de aanval. De Heerlenaar kon wonderwel goed overweg met de Corvette en bond de strijd aan met de Viper van Hans Ambaum.

De race werd gekenmerkt door een groot aantal crashes. Daar bleef Wijnen, ondanks twee uitstapjes langs de baan, van verschoond. “Dit was de zwaarste DSC-race ooit. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. René nam de eerste stint voor zijn rekening. Aangezien ik nog niet op nat heb gereden met de Corvette, bleef hij ook na de verplichte pitstop achter het stuur zitten. Een uitstekende race voor René, die op safe rijdend tweede werd in de GT-klasse achter onze oude auto. Algemeen werden we derde omdat er een supersnelle BMW uit de klasse Supersport verbazingwekkend tweede algemeen werd.”
Rob Frijns gaat steeds beter met de Porsche. Ondanks dat hij van achteren werd aangetikt in de chaotische race kon hij de eerste manche in de stromende regen afsluiten met een vijfde plaats in de klasse en tiende plaats algemeen. Een foutloze wedstijd voor de coureur uit Valkenburg.
De tweede manche op zondag verliep niet vlekkeloos. Pieter Dubois nam de start en ging meteen achter de Viper en de Audi TT aan. Bij de start was een crash wat wederom ontaarde in chaos. Er ontstond een erg onduidelijke safety-car situatie waardoor de deelnemers niet wisten of er wel of niet ingehaald kon worden. “Op een gegeven moment ben ik maar achter Hans Ambaum aangegaan. We reden goed weg van het veld, totdat ik mijn rempunt miste in de Villeneuve bocht. Ik ging even van de baan. Daarna liep de olietemperatuur op. Om erger te voorkomen heb ik de Corvette in de pits geparkeerd”, aldus Dubois.
Voor Rob Frijns verliep de tweede race -vertrokken vanaf een vijfde plaats in de Supersport- vanaf de start goed. Ook hij werd geconfronteerd met de chaotische problemen van de startcrash. Toen de situatie weer normaal was, werd de aanval geopend. Op het moment dat hij werd aangetikt door de Mercedes van Ron Marchal brak een spoorstang en was de race over.
De kwalificatie van de Dutch Supercar Challenge was een kolfje naar de hand van René Wijnen en Pieter Dubois. Nadat er twee dagen uitvoerig was getest met de nieuwe Corvette, ging de dikke Amerikaan de strijd in. Progressie in de prestaties van de Corvette was duidelijk waarneembaar. In de stromende regen stond US Carworld Racing lange tijd op pole. Echter drie rondes voor het einde van de sessie ontstond er een ‘gele vlag’-situatie doordat een deelnemer was gecrasht; zijn auto lag op het dak.
Een groot aantal coureurs kon hun tijd verbeteren. Hans Ambaum nam met de ex-US Carworld racing Viper de pole in. “We hebben een protest tegen de gang van zaken ingediend bij de wedstrijdleiding. Je kunt tijdens de gele vlag nooit je tijd verbeteren, raar maar waar. Het protest is echter afgewezen. Nu staan we op de tweede startrij, ook een goed uitgangspunt. Jammer van het extra puntje voor de pole. De auto is nog erg nieuw, dus we doen het even rustig aan”, aldus team-chef Pieter Dubois.
Rob Frijns heeft geroken aan het succes en speelt mee aan de kop van de Supersport. Met een elfde plaats algemeen en vierde plaats in de klasse biedt deze klassering een uitstekend uitgangspunt voor de eerste manche.




