Team Lammertink succesvol tijdens DSC-races op Rockingham
Uitgegeven door Maurice Hoogers • 4 mei 2009 14:02
ROCKINGHAM - Lammertink Racing & Engineering kan terugkijken op een enerverend weekeinde op Britse bodem. Op het ‘International Super Sports Car Circuit’ van Rockingham bracht het Twentse team onder leiding van Edwin Lammertink drie auto’s aan de start verdeeld over twee series. In de Dutch Supercar Challenge gaf het duo Henk Haane/Nol Kohler een goed gevolg aan het succesvolle optreden drie weken geleden op Spa-Francorchamps door wederom het podium te bestijgen. Voor veteraan Dirk Schulz zette het team uit Enter zelfs twee Porsches in: een Porsche 997 GT3 voor de Dutch Supercar Challenge en een 996 GT3 Cup-bolide voor diens gastoptreden in het Britcar GT Championship.

VRIJE TRAININGEN EN KWALIFICATIE
Omdat het circuit van Donington hinder ondervond van de verbouwingen voor haar Formule 1-project, moest de Dutch Supercar Challenge-delegatie zich voor de tweede ronde van 2009 noodgedwongen verplaatsen naar Rockingham. Hoewel vanuit de paddock aanvankelijk kritische geluiden klonken voorafgaand aan het evenement, verstomden deze al snel toen de eerste vrije trainingen op vrijdag van start gingen. Het 1,94 mijl lange circuit dat zowel een snel deel van de kombaan als een bochtig binnencircuit behelst, bleek voor alle deelnemers een lastige kluif. Niet zozeer omdat niemand er nog ervaring op had, maar meer daar deze twee uitlopende karakteristieken een speciale aanpak en wagenafstelling behoefden.
Ook Team Lammertink gebruikte de vrije trainingen op vrijdag om een goed ritme te vinden. Hoewel Henk Haane, Nol Kohler en Dirk Schulz ook op zaterdag nog met overstuur kampten, reden ze een positieve kwalificatie. Het duo Kohler/Haane bemachtigde voor beide races de vierde startplaats in de Supersport 1-divisie. Schulz moest genoegen nemen met de tiende en negende gridpositie voor respectievelijk de races op zaterdag en zondag.

RACE 01 + 02
Met een superstart vanaf P4, klom Nol Kohler op zaterdagmiddag ras op naar de tweede plaats achter Henk Thuis. Erol Ertan, Pieter Dubois en Jochen Habets (alledrie in een Renault Mégane Trophy) schoven echter snel aan, waarna Kohler zijn bij de start gewonnen posities vlak voor zijn pitstop en rijderswissel weer moest afgeven. Henk Haane probeerde in zijn stint weer voor de Méganes te komen, maar moest na 45 minuten racen toch genoegen nemen met de vierde plaats. Ook op zondagmiddag streen Haane en Kohler een verwoede strijd met Henk Thuis en de drie Renault Mégane Trophy coureurs. Mede dankzij een mooie inhaalactie op de Aston Martin Vantage van Kees Kreijne aan het einde van de race, mocht het snelle duo in de afsluitende manche wel het podium bestijgen met een derde plaats.
Naast twee solide races in de DSC, beleefde Dirk Schulz vooral mooie momenten tijdens zijn gastoptreden in het Britcar GT Championship. Naarmate het weekend vorderde, kwam de ondernemer uit Rotterdam steeds beter in zijn vel te zitten. In de tweede race op zondag reed zijn ‘Topper Team’-wagen zelfs de op zes na snelste rondetijd in de race.
EDWIN LAMMERTINK: “Ik ben blij dat we het weekend met een podiumplaats hebben kunnen afsluiten. Dat was best verdiend na het harde werken met zijn allen. Rockingham is maar een raar baantje. Het lange rechte stuk met kombocht was best uitnodigend voor onze wagens, het bochtige infield helemaal niet. Gedurende het weekeinde hebben we de auto’s aardig kunnen aanpassen aan de karakteristieken van dit circuit. Pas tijdens de race op zondag waren we weer echt competitief, met als hoogtepunt de geslaagde inhaalmanoeuvre van Henk op Kees Kreijne die ons uiteindelijk op het podium bracht. Ook Dirk Schulz mag tevreden terugkijken op dit weekend. Hij verbeterde zich flink gedurende deze drie dagen en had in de Britcar leuke gevechten. Hoewel de DSC nu even een korte adempauze heeft, hebben wij nog een paar drukke weken voor de boeg met onder andere de Porschedagen op Spa-Francorchamps en aansluitend de Endurancecup. The show will go on!”




