Dutch Supercar Challenge gooit alle remmen los op de Nürburgring
Uitgegeven door Maurice Hoogers • 16 april 2008 07:51
Na een winterstop van zes maanden staat de Dutch Supercar Challenge weer aan de vooravond van een schitterend seizoen. De afgelopen tijd hebben de teams hun veelal nieuwe bolides optimaal voorbereid voor de start van de eerste race, komend weekend zal dan ook moeten blijken of de verwachtingen waar kunnen worden gemaakt. Decor voor dit alles is de Duitse Nürburgring, die evenals afgelopen seizoen de plaats is voor de openingsraces van hét GT- en toerwagenkampioenschap van Nederland.

Meer dikke kanonnen dan ooit
Bij de GT-divisie, met auto's tot wel 600 pk, is het vooral de vraag wie de DTM Audi’s van Brinkmann Motorsport tegenstand gaat bieden. Vorig seizoen was dit team het te kloppen team en wisten coureurs Ardi van der Hoek en Arjen van der Zwaan er, zij het met twee punten verschil, met het kampioenschap vandoor te gaan. Ook komend seizoen geldt het duo als titelkandidaat, en van teamgenoot Elmar Grimm mag eveneens veel worden verwacht. De runners-up van 2007, zijnde Robert de Graaff en Philippe Ribbens zijn trouw aan hun Viper SRT10 gebleven en kunnen hierdoor de vruchten gaan plukken van hun ervaring met deze bolide. De andere Viper SRT10 die ingeschreven was door Roger Grouwels liep vorige week bij een test flinke schade op. Rudolph Racing, het team van Grouwels, heeft echter niet stilgezeten en de concurrentie kan nog wel eens verbaasd gaan opkijken wanneer de trailer komend weekend zijn klep opent.

Cor Euser is komend jaar ook weer van de partij. De ervaren coureur heeft zich voor het gehele seizoen ingeschreven en kan wel eens een serieuze kampioenskandidaat zijn. Ook Meindert van Buuren heeft serieuze plannen voor komend seizoen. Hij deelt zijn krachtige Passat V8Star met voormalig Champcar coureur Nicky Pastorelli. Het eerste weekend moet Van Buuren het echter helemaal zelf doen, want Pastorelli komt door verplichtingen in de ALMS pas vanaf het tweede raceweekend in actie in de V8Star. Naast bovengenoemde coureurs noemen we ook nog René Snel met zijn GT2 Bi-Turbo Porsche, het trio Werkman/Van ’t Hoff/Versluis met een Corvette Z06 GT3, het duo Abrech/Braams met een Ferrari F430 en de het Engelse duo Sharpe/Haynes met een indrukwekkende V8 Supercar.

Mosler Challenge van start
Nieuw is dit seizoen is de Mosler Challenge, die als aparte divisie binnen de Dutch Supercar Challenge rijdt. Deelnemers binnen deze divisie scoren punten voor zowel de GT-divisie als de Mosler Challenge. Mosler is een Amerikaanse autofabrikant met een zeer sterke link naar de autosport Alle Moslers zijn voorzien van een dikke Amerikaanse 7 liter V8 motor. Veel nieuwe deelnemers hebben al interesse getoond in deze uiterst snelle raceauto en de eerste race staan er al vijf van deze prachtige bolides aan de start. We kenden al de Moslers van het duo Mecke/Rehfeld en de gebroeders Woodcock, maar voor komend seizoen hebben ook het duo Riley/Flux, Martin Short en Berry van Elk zich met deze uiterst snelle bolide ingeschreven. Twee Moslers, gerund door het Duitse GTO Racing, zijn de eerste race afwezig doordat zij verplicht moeten deelnemen aan de eerste race van het FIA GT op het Engelse Silverstone. Tevens wordt er momenteel door de fabrikant hard gebouwd aan in totaal vijftien nieuwe Moslers. De verwachting is dan ook dat er later dit seizoen meer dan tien Moslers aan de Mosler Challenge gaan deelnemen.

Zware competitie verwacht in Supersport-divisies
De meeste inschrijvingen vinden we dit seizoen in de Supersport I-divisie. Momenteel kent deze divisie al 35 inschrijvingen. De meest favoriete auto in deze divisie is de Porsche 997 GT3. Van deze bolide verschijnen er minimaal tien aan de start, met als bestuurders onder andere Henk Thuis, Jan Storm, Nol Köhler en Rob Frijns. Meest in het oog springende coureur onder de Porsche-inschrijvingen is Duncan Huisman. Hij zal het gehele seizoen een auto delen met Edo de Vries. Waar ook veel van verwacht gaat worden is van US Carworld Racing. Zij hebben voor komend seizoen drie Renault Megane Trophy’s ingeschreven en met rijders als René Wijnen, Pieter Dubois, Erol Ertan, Nick van der Valk en Jochen Habets aan de start mag er verwacht worden dat deze bolides ver vooraan in het veld te vinden gaan zijn. Een soortgelijke silhouette, zij het met een Opel Asta body, is ingeschreven door Team Divitec Racing met als coureurs Carlo Kuijer en Jeroen Reijntjens.

Richard van den Berg en het duo Dijkstra/De Vries zijn trouw gebleven aan hun bloedsnelle BMW’s. Van den Berg was vorig jaar met zijn BMW WTCC M3 dicht bij het kampioenschap en voor hem is er dan ook geen reden geweest om te switchen van bolide. Ook Siebrand Dijkstra en André de Vries behaalden vorig jaar uitstekende resultaten met hun BMW E46 V8 GTR. Regerend kampioen Peter van der Kolk is in de wintermaanden met zijn team druk bezig geweest aan een ambitieus project, zijnde een BMW 140 GTR uitgerust met de nieuwe V8 uit de BMW M3. Het team zet momenteel alles op alles om de bolide op tijd klaar te krijgen, maar de kans bestaat dat Van der Kolk de eerste race nog aantreedt met zijn BMW Compact GTR van afgelopen seizoen. Tot slot mag ook zeker het team van Gravity Racing niet vergeten worden. Voor Marcel Norbart, Kees Kreijne en Wilfred Herder wordt het de eerste echte kennismaking met hun tot de verbeelding sprekende Aston Martin Vantages. De Corvette C6 GT4 van het team, waarmee Danny van Dongen en Rogier Kroymans gaan racen, is nog niet van de partij. Zij moeten verplicht aanwezig zijn bij de eerste race van het FIA GT kampioenschap op Silverstone, zodat de Corvette GT4 officieel gehomologeerd gaat worden voor het FIA GT4 kampioenschap.

In de Supersport II-divisie vinden we een aantal mooie nieuwe bolides. Van afgelopen seizoen kennen we al Milko Tas met zijn Seat Leon SuperCopa en ook nieuwkomers Robin en Ferry Monster hebben zich ingeschreven met een soortgelijke bolide. Bob Herber heeft voor dit jaar een nieuwe auto aangeschaft, namelijk een zeer snelle Saker Sportscar. JR Motorsport heeft in de wintermaanden ook niet stilgezeten, want zij hebben voor Richard van den Bos een spectaculaire BMW 1-serie met M3 6-cilinder gebouwd. Tevens heeft Albi Engineering een nieuwe bolide gebouwd. Het betreft een BMW Z4 voor coureur Eugène Janssen. Andere bolides zijn onder andere een Lotus Exige van Martin Roos en een Volvo S60 voor Laurens Okkerse.
Sport-divisies ideale opstap
In de Sport I-divisie is plek ontstaan voor nieuwe deelnemers. Vaste titelkandidaten Kees Kreijne en Bas Barenbrug zijn beiden doorgeschoven naar de Supersport I-divisie en Berry van Elk is zelfs doorgeschoven naar de GT-divisie. Gebleven zijn onder andere John van der Voort, Wilfred Shawohl en Leon Zappeij terwijl Momentum Racing met maar liefst vijf Lotus Exiges debuteert in deze divisie. Tevens vinden we hier twee snelle dames, zijnde Eline Braspenning en Esra van Elk, die beiden voor het eerst een heel seizoen DSC gaan meemaken in een door Braspenning Racing geprepareerde BMW Compact.
Nieuw bij de DSC is de Sport II-divisie. Deze divisie biedt plek voor echte nieuwkomers en teams met een kleiner budget, maar dat wil niet zeggen dat de concurrentie niet moordend is. Het zal hier vooral gaan tussen de vijf Mini’s van M7 Racing en de drie Renault Clio’s van Spirit Racing. Ook vader en dochter Cusell hebben zich ingeschreven met een BMW 325 E46 Coupe.
Vol programma op de Nürburgring
De Dutch Supercar Challenge maakt komend weekend op de Nürburgring deel uit van het AvD raceweekend. Naast de DSC komen onder andere het Zwitserse Formule Renault kampioenschap, de Sports Car Challenge in actie en vindt ook de AvD 100 Meilen race plaats. Een weekendkaart, geldig op zaterdag en zondag, kost €15,-. Kinderen tot 16 jaar hebben gratis toegang.
Website Dutch Supercar Challenge




