Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

DSC: Van der Hoek en van der Zwaan pakken tweede seizoensoverwinning!

Uitgegeven door Maurice Hoogers • 11 augustus 2007 18:33

ASSEN - Het is Ardi van der Hoek en Arjen van der Zwaan vandaag gelukt om de goede lijn, die ze na hun overwinning op Oschersleben een aantal weken geleden hadden ingezet, voort te zetten. Tijdens de eerste race van de Dutch Supercar Challenge, die vandaag als onderdeel van de Rizla Racing Days op Assen verreden werd, wisten ze namelijk de finishlijn als eerste passeren. Ook Ruud Olij boekte zijn tweede divisieoverwinning van het seizoen. Hij eindigde als eerste in de Supersport I-divisie. Richard van den Bos en André de Vries zegevierden in de Sport-divisie.

Brinkmann Motorsport blij na overwinning!

De start van de race verliep onrustig. De deelnemers lieten elkaar weinig toe en doordat Elmar Grimm spinde moesten veel deelnemers uitwijken buiten de baan. Grimm verklaarde achteraf dat het incident zijn eigen fout was en dat hij in de eerste bocht te enthousiast was op koude banden. Na één ronde ligt de van pole gestarte Pim van Riet op kop, gevolgd door de Mosler MT900R van Harry Mecke en Roland Rehfeld. Op de derde plaats liggen Wim Noorman en Danny van Dongen, die geprofiteerd hebben van Cor Euser die al in de eerste ronde uitviel.

vd Hoek / vd Zwaan

Het lukte Pim van Riet om binnen een paar ronden zijn voorsprong op zijn achtervolgers licht uit te bouwen. Het ging echter fout in de negende ronde toen een olieleiding sprong en zijn hele auto onder de olie kwam te zitten. Tevens produceerde de auto erg veel rook waardoor ver voor van Riet er niks anders opzat dan zijn Passat V8Star in de pitstraat te parkeren. René Snel was er op dat moment ook al niet meer bij. Na vijf ronden ging de aandrijfas van zijn Porsche GT3 RS kapot waardoor hij zijn auto in het gras moest parkeren.

Ardi van der Hoek profiteerde ondertussen van de uitvallers voor hem. De bestuurder van de Audi DTM TTR had in de tussentijd ook de Opel Astra DTM van Ric Wood ingehaald en lag dus al op plek vier in de race. In de achtste ronde lukte het van der Hoek zelfs om de derde plaats op te eisen door de Marcos Mantis + van Wim Noorman en Danny van Dongen in te halen. Van der Hoek kwam sneller uit de Geert Timmer bocht waardoor hij in de eerste bocht na start/finish de Marcos binnendoor kon inhalen. Een ronde later was dit zelfs de tweede plaats door het eerder genoemde uitvallen van Pim van Riet.

Grouwels / Wijnen

Voor van der Hoek lag nog de Mosler van Mecke/Rehfeld. Technische problemen zorgden er echter voor dat Van der Hoek en Van der Zwaan, die het stuur inmiddels had overgenomen van Van der Hoek, in de negentiende ronde de eerste plaats in de schoot geworpen kreeg. Achter de Audi DTM TTR lag de gele ETEC-Viper van Robert de Graaff en Philippe Ribbens. Ook dit duo kreeg echter met technische problemen te kampen. In de 28e ronde moest De Graaff de Viper aan de kant zetten toen deze flink begint te roken. Later bleek een olielekkage de oorzaak.

Woodcock

Door dit alles kon Arjen van der Zwaan onbedreigd naar de overwinning rijden. “Het ging erg lekker vandaag, en dat er dan belangrijke concurrenten uitvallen maakt het voor ons alleen nog maar makkelijker natuurlijk”, aldus een blije van der Hoek na afloop. Roger Grouwels en René Wijnen eindigden met hun Rudolph-Viper op een tweede plek voor de Engelsman Garry Woodcock die op een derde plaats eindigde met zijn Mosler MT900. De vierde plaats was, ondanks dat beiden een keer een spin maakten in de race, voor het nieuwe duo van ’t Hoff en Werkman.

Olij

In de Supersport I-divisie lukte het Sybrand Dijkstra en André de Vries niet om hun goede kwalificatie in een goed raceresultaat om te zetten. Dijkstra, die de race startte, viel door de chaos in de eerste ronde ver terug in het veld waardoor het duo aan een inhaalrace moest beginnen. Vooraan was het Henk Thuis die goed was weggekomen. Hij lag na de eerste ronden op de eerste positie, gevolgd door Richard van den Berg en Ruud Olij. In de vierde ronde lukte het van der Berg om Thuis in te halen. “Richard was erg snel vandaag. Hij lag al een paar ronden achter mij en toen ik in een bocht iets te wijd ging kwam ik met twee wielen op het gras. Op zo’n moment kun je niet snel uit de bocht accelereren waardoor van den Berg mij kon inhalen”, aldus Thuis na afloop.

vd Berg

Tot de pitstops bleef de topdrie van de Supersport I-divisie ongewijzigd. Plotseling moest Henk Thuis opgeven met waarschijnlijk een losgeraakte benzinepomp. Hierdoor kwam Ruud Olij op een tweede plaats terecht. Uiteindelijk kreeg Olij zelfs de eerste plaats in de schoot geworpen omdat Van den Berg een drive-through kreeg voor het inhalen van een achterligger onder geel. Ondanks deze drive-through behaalde Van den Berg nog wel de tweede plaats.

vd Kolk

De strijd om de derde plek was een mooie. Doordat de Porsche 997 GT3 van Nick Staveley en Danny Wright in de tiende ronde al moest opgeven door een lekke band achterop het circuit, ging de strijd tussen de BMW Compact GTR van Peter van der Kolk en de Nissan Primera Supertourer van Pearson en Palmer jr. Aan het einde van de race waren de twee bolides in een felle strijd verwikkeld om de laatste podiumplaats. Een aantal ronden voor het einde leek het erop dat de Nissan Primera Supertourer de derde plek opeiste door van der Kolk in te halen maar van der Kolk lukte het in de laatste ronde om deze plek weer terug te pakken van het Engelse duo. Door de afwezigheid van Pieter van Soelen en het uitvallen van Henk Thuis bezet van der Kolk na deze race de eerste plaats in de tussenstand van de Supersport I-divisie. Overigens reden Koen Bogaerts en Nik de Jong vandaag ook een goede race, maar kwamen zij doordat ze een drive-through kregen voor het inhalen onder geel niet verder dan de zevende plaats in de divisie.

de Vries / vd Bos

In de Sport-divisie was het duo Richard van den Bos en André de Vries niet te houden voor de naaste concurrenten. André de Vries, die na de pitstop nog instapte in de BMW E46 GTR van Sybrand Dijkstra, startte de race in de blauw zwarte BMW E36 M3 en wist al snel een flinke voorsprong op te bouwen op naaste belager Kees Kreijne. Na de pitstops nam Richard van den Bos het stuur over van de Vries. Uiteindelijk had het duo op de streep 45 seconden voorsprong op de Lotus van Kees Kreijne.

Kreijne

Ook in de sport-divisie werd de derde plaats pas in de laatste ronde vergeven. Tot de pitstops lag Bas Barenbrug op deze plek met zijn BMW E36 M3, maar door het grote aantal resultaatseconden dat hij moest incasseren door zijn goede resultaten van de laatste races viel hij terug achter de Renault Clio van Nico Been en de BMW Compact van Iman van Schelven en Ron Braspenning. Lange tijd leek het erop dat Been de derde plaats voor zich op zou eisen, maar in de laatste ronde lukte het Ron Braspenning om Nico Been toch nog in te halen. “In de laatste ronde waren er veel gele vlaggen, waardoor ik een achterligger niet kon inhalen”, verklaarde Been achteraf. “Hierdoor kon Ron nog bij mij komen waardoor het hem lukte om mij nog in te halen.” Hierdoor werd Been vierde, voor Bas Barenbrug die als vijfde eindigde. Rob Nieman pakte met zijn Renault Clio verrassend de zesde plaats, voor Laurens Gooshouwer en Eugène Jansen.

Uitslag race 1

van Schelven / Braspenning

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS