Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Albi Engineering, specialist in tijdwaarneming- en datalogging systemen, viert 10-jarig jubileum

Uitgegeven door Maurice Hoogers • 9 maart 2011 14:12

De Dutch Supercar Challenge vierde afgelopen seizoen zijn tienjarig jubileum. In het kielzog van de klasse is ook ALBI Engineering, het bedrijf van Erik Albertsma, al jarenlang actief. In 2001 begon Albertsma zijn bedrijf en heden ten dage is bijna elk raceteam binnen de Nederlandse autosport weleens in contact gekomen met Albertsma. De data-analist en teameigenaar is namelijk al vanaf de start van zijn bedrijf de officiële dealer van AIM tijdwaarneming- en dataloggingsystemen.


Het begon voor Albertsma meteen na de afronding van zijn studie aan de HTS Autotechniek te Arnhem in 2000. Als (data-)engineer begon Albertsma daarna meteen bij team Bleekemolen. In 2001 resulteerde dat meteen samen met Jeroen Bleekemolen in het Nederlandse kampioenschap van de Clio-cup. Vanuit de Clio-cup, waarin veel met AIM-systemen gereden werd, kwam Albertsma in contact met de Duitse distributeur van het merk. “Ik merkte tijdens mijn schoolperiode en in mijn eerste jaar bij Bleekemolen al dat ik erg geïnteresseerd was in het werken met laptops en datalogging”, aldus Albertsma. “De producten van AIM pasten dan ook precies in mijn straatje.” Het resulteerde in de oprichting van ALBI Engineering. Albertsma nam daarbij het Nederlandse distributeurschap van AIM onder zijn hoede. Albi Engineering deed dat samen met Roteg Racing uit Zwolle. Albi concentreerde zich daarbij vooral op autosport, en Roteg Racing vooral op de karting en motorsport.

Nu, tien jaar verder, heeft Albi Engineering met AIM grote stappen gemaakt. In elke raceklasse in Nederland worden wel producten gebruikt. Er zijn zelfs hele raceklassen die bij het maken van auto’s hun datalogging aan Albi Engineering uitbesteden. “We hebben kits ontwikkeld voor onder andere de Swift Cup, de BRL V6, Saker, Westfield, TDC Cup, Radical, Dutch GT4 en de recent opgerichte BMW E46 M3 Cup”, vertelt Albertsma. “Daarnaast hebben we ook heel veel losse klanten die kits bij ons bestellen. In totaal rijden er momenteel in Nederland meer dan 700 auto’s rond met producten van AIM aan boord.”


Naast het distributeur schap van AIM is Albertsma nog steeds actief als (data- en set up) engineer voor verschillende raceteams. “In de eerste jaren ben ik in de Alfa 147 GTA Cup en de Porsche GT3 Cup onder andere de data-engineer van Sandor van Es en Tim Coronel geweest, waarmee we zowel Nederlands- als Europees kampioen werden”, licht Albertsma toe.

In 2005 ging Albertsma bovendien ook nog zijn eigen team runnen in de Dutch Supercar Challenge. “Ik ben in 2005 met Richard van den Berg in de DSC gestapt ja”, legt Albertsma uit. “Ik heb Richard in 2003 leren kennen via Allard Kalff, die aan mij vroeg of ik Richard op weg kon helpen met het behalen van zijn racelicentie. We hebben toen eerst twee jaar aan de E30 Cup van de DNRT meegedaan en zijn toen in 2005 met een BMW E36 M3 overgestapt naar de Dutch Supercar Challenge. We werden in dat eerste jaar meteen kampioen!”


Ook de jaren daarna was Albertsma veelvuldig als teammanager actief in de Dutch Supercar Challenge. Zo runde Albertsma de BMW M3 WTC van Richard van den Berg en bouwde hij voor Eugene Janssen een BMW Z4 M GT op. Tevens is Albertsma vanaf de start in 2009 actief in het Dutch GT4. “Het eerste jaar heb ik met een BMW Z4 een team gerund voor Richard van den Berg en Ferdinand Kool”, vertelt Albertsma. “Afgelopen seizoen was ik bij PS Autosport de engineer voor Christiaan Frankenhout en Ferdinand Kool. Daarnaast ben ik in 2010 ook nog actief geweest in de Porsche Supercup.”

Daarnaast heeft Albi Engineering ook free lance data-analyse gedaan bij veel andere klanten met AIM. Bijna elk weekend is Albertsma op het circuit voor directe support van zijn producten. “Hierdoor kan ik mijn klanten zeer snel van dienst zijn en bijkomend voordeel voor mij hiervan is dat ik met heel veel verschillende coureurs en engineers in aanraking kom”, legt Albertsma uit. “Van al die mensen pak je toch telkens weer iets op, en ik merk dat die ervaring meer en meer van pas komt.”


Ondanks dat Albertsma veel actief is als data-engineer en teammanager blijft het distributeurschap van AIM toch de core business van Albi Engineering. “De range van AIM is zeer groot”, aldus Albertsma. “Waren het vroeger alleen simpele laptimertjes en vrij basic dashboards, nu is er van alles mogelijk. Vooral op het gebied van datalogging en can bus zijn er grote stappen gemaakt. Een dataloggingsysteem geeft een compleet en exact beeld van de prestaties van auto, motor en coureur dat naderhand geanalyseerd kan worden. Een systeem kan bijvoorbeeld de volgende ingangskanalen bevatten: snelheid, toerental, gaspedaalpositie, lambda, olie-, brandstofdruk, olie-, watertemperatuur, veerweg van schokbrekers, G-krachten in lengte- en dwarsrichting, etc. Alle uitbreidingen zijn mogelijk, alle sensoren voor bewegingen, drukken en temperaturen zijn beschikbaar. Bij dit soort systemen wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van onder andere GPS-techniek. Het voordeel van de producten van AIM is bovendien dat ze op vrijwel elk type auto en bijhorende ecu toepasbaar zijn.”

Het voordeel dat Albi Engineering heeft ten opzichte van andere dealers is de flexibiliteit. “Wij zijn een klein en gespecialiseerd bedrijf waarin data acquisitie systemen, driver coaching en race car engineering centraal staan. Wij kunnen onze klanten persoonlijke zorg en deskundige service bieden”, aldus Albertsma. “Wij zorgen er dan ook voor dat wanneer men koopt bij ALBI Engineering, de klanten precies krijgt wat ze nodig hebben. Veel ‘dealers’ verkopen gewoon een standaard configuratie. Dit is zelden precies wat teams nodig hebben, zodat men uiteindelijk met ongebruikte onderdelen zit en weer extra onderdelen moet kopen om de installatie compleet te maken. Het liefst passen wij het systeem aan ieders eisen aan. Juiste kabellengtes, sensoren, aangepaste bedrading zijn geen probleem.”


Het kan daarbij zelfs nog verder gaan dan alleen datalogging. “Zo is er nu ook Smartycam, een camerasysteem waarbij alle technische gegevens via het datalogging-systeem worden opgeslagen”, legt Albertsma uit. “Hierdoor is het dus mogelijk om door middel van beelden races na afloop te analyseren.” Bovendien wordt datalogging ook steeds meer in andere takken van sport ingezet. “Datalogging was voorheen vooral belangrijk bij circuit racerij, tegenwoordig vinden de producten van AIM ook steeds meer hun weg naar de rally en autocross”, besluit Albertsma.

Nieuwsgierig geworden naar de werkzaamheden van ALBI Engineering en de producten van AIM? Surf dan eens naar www.albi-engineering.nl voor meer informatie.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS