Twee honden vechten om een been, Coronel loopt ermee heen
Uitgegeven door Casper Bekking • 10 oktober 2012 14:11
Van Formule 1- en GT-games achter de PlayStation tot de verrassing van het nationale autosportseizoen. De nationale GT Academy winnaar Thomas Arends bewees zich tijdens zijn eerste autosportseizoen als een talent, hij boekte veel progressie. Het Dutch Nissan GT Academy Team heeft het seizoen van het HDI-Gerling Dutch GT Championship met twee bekers afgesloten. Tim Coronel werd na de eerste race als derde geklasseerd met zijn Nissan 370Z GT4, Thomas Arends eindigde in de tweede wedstrijd als tweede in de Gentlemen Cup. In het debuutseizoen van het Nissan GT Academy Team boekte het team vier algemene top drie-klasseringen in de nationale topklasse.

In de eerste race verruilde Tim Coronel zijn achtste startplek voor de derde plaats. “De rijders van de teams die om de titel streden hadden alleen oog voor elkaar. Daar kon ik van profiteren,” aldus Tim. “Ik kon vrij gemakkelijk naar voren rijden.” Tim werd als derde geklasseerd en tekende daarmee voor de vierde top drie-klassering van het Dutch Nissan GT Academy Team van het debuutseizoen. De race van Sandor van Es was eigenlijk al meteen na de start voorbij. “Vlak na de start werd ik heel hard van achteren aangereden,” blikte hij terug. “Daardoor reed ik tegen mijn voorligger aan. De uitlaat lag er onderuit en door de schade aan de voorzijde had ik geen grip meer.” Sandor wist er desondanks nog een zesde plaats uit te slepen.
Thomas Arends reed een sterke sprintrace. Hij eindigde in de tweede race van het weekend als tweede in de Gentlemen Cup (tiende algemeen), na een fraai en spannend duel met de Tsjechische gastrijder Filip Sladecka (BMW M3 GT4). “Het was een superrace,” aldus een tevreden Thomas. “Ik heb de hele race fel gestreden, het was een leuk duel. Mijn podiumplaats is een mooie beloning voor onze inspanningen dit weekend. Vrijdagmiddag ging de versnellingsbak stuk, ik ben vervolgens naar Engeland gereisd om nieuwe onderdelen te halen. Zaterdagochtend om zes uur was ik weer op het circuit en werd de bak snel gereviseerd.” Bertus Sanders in de andere Nissan 370Z viel uit. “Ik had de snelheid om naar voren te rijden,” blikte hij op zijn race terug. “Helaas kampte ik met een probleem met het ABS, waardoor ik op een kritiek moment van de baan gleed.”
In de hoofdrace zondagmiddag leken Sandor van Es en Bertus Sanders op weg naar een ereplaats, tot Bertus van de baan werd geduwd. “Eerst duwde Bernhard van Oranje mij achterstevoren, kort na hun rijderswissel reed zijn broer Pieter Christiaan mij aan,” aldus Bertus. “Ik remde Pieter Christiaan aan de binnenkant uit, ik was veel sneller. Hij stuurde echter in, waarna we samen in de grindbak eindigden. Jammer, want we hadden op het podium kunnen eindigen.” Sandor van Es over hun race: “We hadden een goede strategie. Ik vertrok op gebruikte banden, Bertus kreeg twee nieuwe banden voor de tweede helft van de race. Het podium was reëel.” Thomas Arends, die samen met teamgenoot Tim Coronel in de hoofdrace op de vijfde plaats eindigde, blikt terug op een onvergetelijk debuutseizoen. De nationale GT Academy winnaar maakte dit seizoen, met steun van Nissan en PlayStation®, zijn autosportdebuut in de topklasse van de nationale autosport.

“Het was de ervaring van mijn leven,” aldus de 25-jarige Arends. “Hier droomde ik als kleine jongen al van. Vorig jaar zat ik nog op de tribune naar de races van het Dutch GT Championship te kijken en was ik fanatiek ‘gamer’ met PlaySation, nu rijd ik zelf mee. Enorm veel dank aan Nissan en PlayStation®! Ik heb dit seizoen veel geleerd. Ik kan nu meekomen en de strijd aangaan, dat geeft veel voldoening.”
Bart van Thienen, Communications Director van Nissan Nederland, kijkt tevreden terug op het seizoen. “In ons eerste seizoen zijn we vier keer in de top drie geëindigd. Dat is ondanks het feit dat we de auto’s pas vlak voor het begin van het seizoen in ontvangst mochten nemen en we het hele seizoen aan de doorontwikkeling hebben gewerkt.” Van Thienen is goed te spreken over alle betrokkenen bij het Nissan GT Academy Team. “Ik ben heel blij met onze beide rijdersduo’s en met de samenwerking met Equipe Verschuur. We hadden het ons niet beter kunnen wensen. Thomas is de belangrijkste man van het team, zonder hem was het team er niet geweest,” aldus Van Thienen over Thomas Arends. Nissan Nederland en haar dealers maakten ook buiten de circuits gebruik van de autosportinspanningen. Van Thienen: “Om een voorbeeld te noemen: wie een proefrit maakte in een Nissan Micra of Note, maakte kans op een PlayStation®3. Daarnaast kon iedereen zich bij de Nissan-dealers trachten te kwalificeren voor de nationale finale van de GT Academy.” Op de vraag of het Dutch Nissan GT Academy Team volgend jaar weer van de partij is, kan Van Thienen nog niet direct een concreet antwoord geven. “Nissan Nederland en Equipe Verschuur hebben absoluut de intentie om door te gaan in het Dutch GT Championship. Of we er volgend seizoen weer bij zijn, is onder meer afhankelijk van de vraag of we het budget rond kunnen krijgen.”
Uitslagen:
Race 1 (11 ronden): 1. Cor Euser, Lotus Evora GT4; 2. Ronald Morien, Chevrolet Camaro; 3. Tim Coronel, Nissan 370Z GT4; 6. Sandor van Es, Nissan 370Z GT4.
Race 2 (14 ronden): 1. Pim van Riet, Lotus Evora GT4; 2. Duncan Huisman, Chevrolet Camaro; 3. Jan Joris Verheul, BMW M3 GT4. 10. (tweede in Gentlemen Cup) Thomas Arends, Nissan 370Z GT4. Uitgevallen: Bertus Sanders, Nissan 370Z GT4.
Race 3 (27 ronden): 1. Kelvin Snoeks/Jan Joris Verheul, BMW M3 GT4; 2. Jody Fannin, Ginetta G50 GT4; 3. Nico Verdonck, Aston Martin Vantage; 5. Thomas Arends/Tim Coronel, Nissan 370Z GT4. Uitgevallen: Sandor van Es/Bertus Sanders, Nissan 370Z GT4.
Eindstand (onder voorbehoud): 1. Nicky Catsburg 135; 2. Ferdinand Kool 122; 3. Phil Bastiaans 117; 10. Sandor van Es 77; 13. Bertus Sanders 51; 20. Tim Coronel 29; 26. Thomas Arends 11.




