Ronald Morien debuteert in eredivisie van de autosport
Uitgegeven door Edwin Schimmel • 23 maart 2012 08:10
Een nieuw raceseizoen beginnen met een nieuwe uitdaging. Dat geldt voor Ronald Morien uit het Friese Wieuwerd. Hij rijdt komend seizoen niet alleen wedstrijden in de Dutch Renault Clio Cup, maar maakt ook zijn debuut in het Dutch GT Championship. Met de Chevrolet Camaro neemt de 44-jarige ondernemer het in de eredivisie van de Nederlandse autosport op tegen de beste coureurs die ons land rijk is en racet tegen auto’s van het kaliber BMW M3, Lotus Evora, Porsche 911 en Chevrolet Corvette.

Een nieuw avontuur
Morien neemt al jaar en dag deel aan Nederlandse races en heeft al vele malen op het podium gestaan. Vorig jaar was hij nog titelverdediger in de Toerwagen Diesel Cup. De Volkswagen Golf 5 diesel heeft hij inmiddels ingeruild voor een Camaro, die net als zijn Clio wordt gerund door het gerenommeerde team Equipe Verschuur. “Ik ga samen rijden met Luc Braams, een bekende uit het team. Vorig jaar racete ik tegen zijn zoon Max in de Clio Cup. Nadat ik eerder al even geproefd had aan de Camaro, zijn we verder gaan praten”, vertelt Morien. De goede relatie met de familie Braams werd bestempeld met de deelname aan de 24 uursrace in Dubai halverwege januari, waarin een Renault Mégane Trophy werd gedeeld met onder meer Luc Braams.
“Het leek mij leuk om met de Camaro te racen en hij bleek nog een rijder te zoeken. Toen hebben we al snel een leuke deal kunnen sluiten”, zegt Morien, die ook recent kilometers maakte. “We zijn laatst gaan testen en dat ging goed. Na de eerste ervaring op het circuit van Silverstone vorig jaar, ging deze test niet verkeerd en hebben we onder meer de wegligging verbeterd.”
Verschil van dag en nacht
Het verschil tussen de Clio en de Camaro is vrij groot. “Deze auto weegt 500 kilogram meer en je moet hard werken om de auto tot stoppen te dwingen. Maar dat maakt het erg leuk om mee te rijden. Het is een verschil van dag en nacht met de Clio. Daarom is het even wennen, ook omdat deze auto door de achterwielen wordt aangedreven. Maar we zijn er van overtuigd dat we goede resultaten kunnen behalen”, weet Morien, die er naar uitkijkt om het op te nemen tegen de gevestigde namen in de top van de Nederlandse autosport.
Gegarandeerd spektakel
Ook heeft de Fries veel zin in het nieuw seizoen van de Dutch Renault Clio Cup. Met zo’n 26 inschrijvingen belooft het jaar opnieuw spectaculair te verlopen. Naast de gevestigde orde stromen er een aantal jonge talenten door vanuit de Suzuki Swift Cup. “Het is even afwachten hoe dat gaat. Een aantal acht ik in staat om vooraan te rijden en dan zal het er wilder aan toe gaan. Ik voorzie meer schades dit jaar, maar de competitie zal zoals altijd erg goed zijn”, weet Morien. Opnieuw een hoge notering in het eindklassement is en blijft het voornaamste doel.
Het seizoen start tijdens het paasweekend op Circuit Park Zandvoort waarbij de kwalificatie en races op zaterdag 7 en maandag 9 april plaatsvinden.




