Autosport NL • Dutch GT4

Familie Braams strijdt op drie fronten

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 4 april 2011 14:06 • Print artikel

KRIMPEN AAN DE LEK – De familie Braams uit Krimpen aan de Lek bereidt zich voor op dit startschot van het Nederlandse autosportseizoen tijdens de traditionele Paasraces op Circuit Park Zandvoort. Moeder Liesette rijdt in de Toerwagen Diesel Cup, zoon Max racet met een Renault Clio en vader Luc neemt plaats achter het stuur van een Chevrolet Camaro in de koningsklasse Dutch GT4.

Liesette, Max en Luc Braams strijden dit seizoen op drie fronten

Vanzelfsprekend zijn de Paasraces een veelbesproken onderwerp in huize Braams. “Het is best moeilijk om af en toe ook eens over iets anders te praten”, erkent Liesette. “Maar we nemen elkaar natuurlijk af en toe met een knipoog, flink op de hak.” Terwijl ouders normaal gesproken hun kinderen aanmoedigen van achter de vangrails, is dat voor Max anders. “Ik vind het natuurlijk super dat mijn ouders ook in de autosport zitten. En vaak zie je mensen verrast opkijken als ze horen dat je moeder ook racet.” Dochter Sanne woont enkel als supporter de races bij omdat zij eerst haar studie wil afmaken voordat zij ook achter het stuur van een raceauto kruipt.

Een leerzaam jaar
Liesette vormt ook dit seizoen een damesduo in de Toerwagen Diesel Cup. Met een BMW 123d rijdt zij samen met teamgenoot Paulien Zwart ieder raceweekeinde een vijftig en honderd minuten durende wedstrijd. “Mijn maatje Gaby Uljee is helaas verhinderd, maar met Paulien vormen wij een heel sterk duo”, zegt de 39-jarige moeder die de afgelopen twee jaar veel van Uljee heeft geleerd. “We zullen er alles aan doen om de auto zo ver mogelijk voorin het veld te houden. Als plan A mislukt, hebben we altijd nog plan B: charmes in de strijd en afleiden die mannen!”

Luc Braams stapt over naar de Dutch GT4 met de Chevrolet Camaro

Max neemt net als vorig jaar deel aan de Dutch Renault Clio Cup, één van de meest competitieve cupklassen in Nederland. De meeste indruk liet de achttienjarige coureur achter tijdens het voorlaatste raceweekeinde, toen hij een podiumplek in het algemeen klassement veroverde. “2010 was een leerseizoen met ups en downs. Zo heb ik een paar keer naast de baan gestaan, maar ook heb ik op Spa-Franchorchamps de snelste raceronde gereden en was de podiumplek tijdens de Wijzonol Trophy helemaal geweldig.”

Vader Luc gaat een andere uitdaging aan. “Na drie jaar dieselen had ik het wel een beetje gezien. En aangezien wij alle drie onder de ‘Dutch Power Pack’ vlag racen, was Dutch GT4 de logische vervolgstap”, aldus de 49-jarige ondernemer. Hij heeft nog niet in de Chevrolet Camaro gereden omdat er hard aan de bolide wordt gewerkt. “De auto is de afgelopen winter op veertig punten aangepast en verbeterd. We hebben voor Pasen nog ruim drie weken om te testen.”

Optimale voorbereiding
De drie snelheidsduivels hebben in de winter niet stilgezeten. Zo stond het Winter Endurance Kampioenschap op Circuit Park Zandvoort op het programma en reisde het drietal af naar Dubai om deel te nemen aan de 24-uursrace. “Het was mijn eerste 24-uursrace en ik ben een geweldige ervaring rijker”, aldus Liesette. Ook Luc en Max kwamen daar in verschillende bolides in actie. Maar misschien nog wel belangrijker was de deelname aan het WEK. Liesette werd gecoacht door ervaren toerwagen en GT-rijder Duncan Huisman, terwijl Max samen met teamgenoot Sheila Verschuur het kampioenschap won. Ook andere middelen worden in de strijd gegooid om optimaal aan de start van het nieuwe seizoen te verschijnen. Zo wordt er volop getraind in de sportschool en oefent Max gretig op de computer.

Liesette en teamgenoot Paulien komen dit jaar met een blauwe BMW 123d in actie

Plezier en succes
Plezier speelt een grote rol komend seizoen, maar er moeten natuurlijk ook successen geboekt worden. Met het aangaan van een nieuw avontuur is Luc voorzichtig. “We hopen met de Camaro in het middenveld mee te komen en af en toe een podiumplaats mee te pikken in de legendscategorie. Max hoopt vaker op het podium te mogen plaatsnemen. “Maar dat zal geen gemakkelijke uitdaging worden, want de verwachting is dat er een hoop voormalig Clio-rijders terug komen”, voorspelt de MBO ICT-student. “Ook wordt het lastig in de Olympiaklasse voor jonge en minder ervaren coureurs. Er is een paar rijders dat van de Suzuki Swift Cup overstapt naar de Clio’s. We gaan er een mooi seizoen van maken.”

“2011 is een succes als we alle drie lekker vooraan kunnen rijden, een hoop lol hebben en weer een aantal bekers mee naar huis kunnen nemen”, vult Liesette aan. “We kunnen dan ook bijna niet wachten tot het seizoen van start gaat.”

De eerste wedstrijden vinden plaats op zaterdag 23 april, waarna op paasmaandag 25 april de afsluitende races worden afgewerkt.

Foto's: Chris Schotanus

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS