Is de maniakaal gerestaureerde BMW 3.0 CSL de enige klassieker @DTM dit weekeinde?
Uitgegeven door Bas Kaligis • 15 juli 2016 08:56
Oude tijden herleven met de komst van de BMW 3.0 CSL naar Zandvoort. Exact op dezelfde plaats waar coureurs als Toine Hezemans in de jaren 70 strijd leverde met de fabrieks CSL onthult BMW M tijdens de DTM-races dit weekeinde op Circuitpark Zandvoort, op het eigen Motorsport-paviljoen, de uniek gerestaureerde BMW 3.0 CSL van een groot liefhebber van het merk. Twaalf jaar van maniakale restauratie waren nodig om de BMW 3.0 CSL 1972 in deze perfecte staat te brengen. Dat juist BMW Motorsport hun klant en groot BMW-liefhebber uitnodigde om de recent onthulde auto in deze schijnwerpers te zetten is niet zo maar.

BMW M is in mei 1972 juist opgericht om met de raceversie van de CSL de strijd aan te gaan met de andere grote fabrikanten. Exact wat er dit weekeinde staat te gebeuren bij de DTM-races op Circuit Park Zandvoort.
Op 2 juli onthulde BMW in hun eigen fabrieksvestiging Den Haag deze unieke en zeer zeldzame BMW 3.0 CSL. Donderdag 14 is de BMW 3.0 CSL centraal geplaatst op het BWM-M-paviljoen te Zandvoort.
Robbert Willems, BMW liefhebber, voorzitter RVOZ, IT-ondernemer bij TARQ Information Technology en trouwe klant, stuitte jaren geleden op een zeer zeldzame 3.0 CSL, bouwjaar 1972 en oorspronkelijk geleverd naar Italië. Hij importeerde de auto naar Nederland en begon met de restauratie die maar liefst 12 jaar zou duren. Een prachtig avontuur waarbij elk onderdeel van de auto onderhanden genomen werd zodat de auto uiteindelijk perfect gerestaureerd is en teruggebracht is tot nieuwstaat. Meer dan zelfs.
Technische gegevens BMW 3.0 CSL
Nederlands
Model BMW 3.0 CSL
Productiedatum 28 november 1972
Cilinderinhoud 3003 cm3
Vermogen 200 PK
Koppel 277 Nm @ 4300 tpm
Versnellingsbak 4
Brandstof Bosch Injectie
Kleur Taiga Metallic
Chassisnummer 2275199
Gewicht 1165 kg
Topsnelheid 220 km/h
0 – 100 km/u 6,9 seconden
CSL Origineel
Kunststof achterruit
Kunststof zijruiten
Kunststof bumper achter
Dunner plaatstaal
Geen stuurbekrachtiging
Geen bumper voor
CSL sportstuur 380 mm
Scheel sportstoelen zwart
Zwarte hemel
Aluminium motorkap
Aluminium deuren
Aluminium kofferklep
Sperdifferentieel, 25% effect
Engels:
Model : BMW 3.0 CSL
( the L standing for Leicht, or Lightweight, -200 kg )
Chassis number : 2275199
Built : November 11, 1972
Shipping to Italy : December 12, 1972
BMW Italia S.p.A. Palazzolo (Verona)
Capacity : 3003 cm3
Power Output : 200 BHP
Torque : 27.7 mkp (277 Nm) @ 4300 rpm
Gearbox : 4-speed
Injection system : Bosch D-Jetronic electronically controlled
Colour : Taiga Metallic
Weight : 1165 kg (2567.6 lb.)
Max. speed : 220 km/h (137 mph)
0 to 100 km/u : 6,9 sec.
CSL Original Specs
Rear bumpers black plastic
Rear screen, rear side windows Plexiglass
Dunner plaatstaal
No servo assisted steering
No front bumper
CSL 3-spoke sport steering wheel 380 mm
Scheel sports bucket seats lightweight
Light alloy bonnet
Light alloy outer door panels
Decorative chrome strips on wheel surrounds
CSL colour stripes along the sides
Limited slip differential, 25% effect
Full Batmobile kit of body addenda:
Front apron
Aerofoils air guides on front wings
Rear Roof spoiler
Rear Wing ‘Batmobile’
Rear trailing edge boot lid spoiler
Gas pressure shock absorbers front and rear
Light alloy sport wheels 7 J x 14




