DTM

Eerste interview Jeroen Bleekemolen als DTM coureur bij Futurecom

Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 juni 2006 11:35

RaceXpress.com had een interview met de kersverse DTM aanwinst Jeroen Bleekemolen. De talentvolle telg uit de bekende racefamilie maakt aankomend weekend zijn rentree in het DTM-kampioenschap bij het team Futurecom TME. Het Engelse circuit Brands Hatch is gastheer van de vierde ronde van deze populaire serie.

Jeroen Bleekemolen


Jeroen Bleekemolen heeft een uitstekende staat van dienst. Zo kwam hij in 2003 en 2004 uit voor het DTM fabrieksteam van Opel, waarna de inmiddels 24-jarige coureur in 2005 actief werd als reservecoureur voor het A1 Grand Prix-team van Nederland. In 2005 was Bleekemolen oppermachtig in de strijd om de Benelux Racing League-titel en kwam hij onder andere uit voor het Spyker fabrieksteam in FIA GT en LMES. Dat was tevens een ommekeer voor Spyker. Het eerste podium werd behaald door het snelle duo Bleekemolen/Crevels. In de afgelopen editie van de 24 uren van Le Mans lagen Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten Hezemans en Cane met de Spyker Squadron lange tijd op koers voor een zege in hun klasse. Dat feest ging verloren door mechanische pech. Onverwacht kwam toch weer het DTM kampioenschap in beeld en Bleekemolen is “back in business”.

RaceXpress.com vuurde de vragen af op Jeroen Bleekemolen.

1) Met de officiële aankondiging dat Jeroen Bleekemolen voor Futurecom TME de Audi bemant, wordt het tijd om positief vooruit te kijken. Een nieuwe rijder, nieuwe kansen?
“Ja absoluut, ik heb twee jaar in de DTM gereden en anderhalf jaar niet. Ik heb het gemist. DTM is het niveau waar ik thuis hoor en ik ben blij dat ik deze kans krijg.”

Jeroen Bleekemolen in A1GP

2) Wie waren er nog meer in de race om het stoeltje?
“Daar hebben we ons nooit mee bezig gehouden. We hebben ons eigen plan getrokken.”

3)Wat verwacht je van het DTM-avontuur ondanks dat het bekend terrein is?
“Het begin zal toch moeilijk worden. Alle DTM-coureurs hebben al getest in Brands Hatch. En ik ken de auto niet. De eerste race zal daarom zeker niet makkelijk worden, maar ik ga er voor. We moeten dit seizoen nog wel voor een verrassing kunnen zorgen. Ik heb er veel vertrouwen in.”

4)Je bent voorheen bij Opel in de DTM-serie uitgekomen. Welke voordelen geeft dat?
"DTM is een moeilijke klasse, dat zie je aan alle debutanten. Zowel F1-coureurs als jonge talenten hebben het de eerste races niet makkelijk. Formule 1 is een ander klimaat, een andere raceklasse en een andere aanpak. DTM is niet makkelijk in begin. De ervaring die ik in het verleden heb opgedaan zal mij zeker helpen, maar het is toch allemaal nieuw en… ‘wennen bestaat niet in de autosport’.”

Jeroen Bleekemolen

5)Wat verwacht je van de bolide en het team?
“Het is en blijft een 2004-auto. We zullen zien, ik heb alleen gewichtsvoordeel. Wat betreft het team, ik moet nog met het team spreken. Ik weet niet eens wie mijn engineer is. Alles is nieuw. Ik vertrek vanavond naar Engeland om daar verandering in te brengen. We gaan ervoor om de auto uiteindelijk naar voren te brengen.”

6) En je teamgenote Vanina Ickx? Zij komt net als jij uit een bekende racefamilie. Ken je haar?
“Ik ken Vanina Ickx al een tijdje. Ik heb haar onlangs nog in Le Mans gezien, waar zij een TV programma presenteerde. Het is voor haar het eerste jaar. We zullen goed moeten samenwerken en kijken hoever we kunnen komen.”

8) Welke meerwaarde kun je voor het team betekenen?
“Met de ervaring die ik heb, hoop ik dat we een stap vooruit kunnen maken. Het team heeft veel info over de DTM-auto van toen. Ik zal mijn input geven om samen het maximale eruit te halen.”

Jeroen Bleekemolen in actie voor Spyker Squadron

9) Je krijgt een druk schema voor de boeg. Kun je al die werkzaamheden combineren, of moet je races laten schieten?
“Helaas zal ik een aantal races moeten laten schieten, zoals de Belcar morgen. Waarschijnlijk ook een race bij Spyker. Ik probeer in ieder geval alle dingen waar ik aan gecommit ben met dezelfde inzet te doen. Ieder weekend opnieuw inzetten. Maakt niet uit in welke klasse en in welke auto. Desondanks zijn de belangen in DTM groot. Ik probeer mijn beroep als professioneel coureur zo goed mogelijk en met de volle honderd procent inzet uit te voeren.”

10) Je gaat nogal koud de race in. Dit weekend moet je al aan de bak in Engeland voor je rentree in de DTM. Maakt dat het er niet moeilijker op?
“Dat maakt het heel moeilijk. Na de eerste vrije training heb ik meer inzicht. Een groot nadeel is dat iedereen er al getest heeft. Ik heb dat al eerder meegemaakt toen ik DTM reed. Je hebt daardoor een grote achterstand, maar ik wil wel wat laten zien. We gaan proberen om zover mogelijk naar voren te komen.”

11) Wat is je doelstelling voor de resterende DTM-races dit seizoen?
“In principe de auto van de laatste startrij krijgen, maar goed, ik wil meer. Ik wil me gaan meten met de concurrentie en proberen een 2005-auto achter me te houden. Ik hoop dit seizoen voor een verrassing te kunnen zorgen en races in de toptien te eindigen.”

12) De Nederlandse racefans kunnen in ieder geval genieten van je deelname op 3 september op Circuitpark Zandvoort.
“Zandvoort is één van de mooiste races. Het is een apart gevoel om in Nederland te rijden. Ik heb er veel zin in. De tribunes die vol zitten en het publiek dat je aanmoedigt. Dat is heel speciaal.”

Op 3 september aanstaande kan men dus toch een Nederlander aanmoedigen, wanneer het DTM circus Circuit Park Zandvoort aandoet.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS