Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Wereldpremiere: het nieuwe pareltje van Alfa Romeo, de 4C

Uitgegeven door Casper Bekking • 6 maart 2013 13:49

Landgenoten Ferrari en Lamborghini toonden op de AutoSalon in Geneve hun nieuwste bolides maar ook Alfa Romeo heeft er een pareltje bij. De definitieve versie van de Alfa Romeo 4C maakt zijn debuut op de 83ste internationale motorshow in Zwitserland. De achterwielaangedreven coupé met middenmotor en twee kuipstoelen vertegenwoordigt de ware essentie van een sportauto recht in het hart van Alfa Romeo's DNA: prestaties, Italiaanse stijl, technische uitmuntendheid, maximaal rijplezier in alle veiligheid.


De nieuwe compacte supercar, ontworpen door Alfa Romeo-enigneers en geproduceerd bij Maserati in Modena, is dit jaar te bestellen, wat tegelijkertijd een markeerpunt zal zijn wat betreft de terugkeer van het Italiaanse merk naar de Verenigde Staten en de wereldwijde groeiplannen van Alfa Romeo.

De Alfa Romeo 4C is rechtstreeks afgeleid van het conceptmodel dat zo veel bewondering oogstte tijdens de autobeurs van Genève in 2011. Er was zelfs zoveel waardering dat hij destijds al drie prestigieuze prijzen wist te winnen: 'AutoBild Design Award' (2011, Duitsland), 'Design Award for Concept Cars & Prototypes' (2012, Italië) en 'Most Exciting Car of 2013' - 'What Car?' (2012, Groot-Brittannië).


Het acroniem 4C haalt zijn inspiratie uit het glorieuze verleden van het merk en maakt de vertaalslag naar de toekomst op gebied van technologie en emotie. En inderdaad, 4C refereert naar Alfa Romeo's omvangrijke sportieve traditie: de acroniemen 8C en 6C staan voor onderscheidende auto's uit de jaren '30 en '40, zowel geschikt voor circuit als op de weg en voorzien van krachtige acht- en innovatieve zescilinders. Het design en de bouw van deze sportauto's waren toegespitst op het bereiken van een zo ideaal mogelijke verhouding tussen gewicht en vermogen, die zo typerend is voor een supercar, uitkomende op minder dan 4 kg/pk. Hierbij werd niet alleen gelet op het maximaal te behalen vermogen, maar vooral ook op het beperken van gewicht om zodoende maximale wendbaarheid en topprestaties te garanderen. Met dat als doel maakt de Alfa Romeo 4C gebruik van technologieën en materialen afkomstig van supercars (waaronder de Alfa Romeo 8C Competizione) - koolstofvezel, aluminium, achterwielaandrijving - en aangepaste technologieën van de laatste Alfa Romeo-modellen, die de sportieve aantrekkingskracht van de 4C op een nog hoger niveau brengen. De nieuwe 1.750 turbobenzinemotor (volledig opgetrokken uit aluminium) met directe inspuiting, de geraffineerde Alfa TCT transmissie met dubbele koppeling en Alfa DNA met de nog niet eerder verkrijgbare Race-modus.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS