TFT Racing pakt de pole in Michelin 24H BARCELONA na kwalificatiedominantie van Boisson, Paque en Engel
Uitgegeven door Peter Vader • 27 september 2025 05:50
BARCELONA – Het Mercedes-AMG GT3 EVO-team TFT Racing had de kwalificatie voor de Michelin 24H BARCELONA van dit weekend bijna voortdurend in handen, met rijders Jordan Boisson, Benjamin Paque en Maro Engel die een reeks meesterlijke prestaties neerzetten om de pole position te veroveren voor de finale van de 2025 Michelin 24H SERIES. Aan het einde van de drie GT3-kwalificatierondes hadden ze gemiddeld bijna een halve seconde voorsprong. Het Franse team , dat ook Patrick Charlaix in zijn team heeft voor de 24-uursrace op het Circuit de Barcelona-Catalunya, lijkt in topvorm te verkeren met een zeer snelle auto en line-up.

"Het is een geweldig werk van het hele team," zei Engel, wiens ronde van 1m40.622 seconden in Q3 de algemene pole en de pole in GT3 PRO-AM verzekerde. "Het team heeft ons een goede auto gegeven en uiteraard hebben mijn twee teamgenoten het mooi voorbereid. Eigenlijk had ik de gemakkelijkste taak, om eerlijk te zijn. In dit kwalificatieformaat is het interessant, wanneer je jouw stint rijdt op een gebruikte band, dat maakt het erg levendig! Ik ben erg blij om van pole te starten."

Op de eerste rij kwalificeerde zich ook het Sainteloc Junior Team met zijn Audi R8 LMS GT3 EVO II, een zeer goed gebalanceerd trio van Stéphane Tribaudini, Elia Erhart en Pierre Kaffer, die een gemiddelde tijd van 1m41.581 seconden neerzetten, vergeleken met 1m41.101 seconden van TFT Racing. Minder dan slechts 0,2 seconden scheidden de drie Sainteloc-rijders van de pole, die voor de race worden bijgestaan door Ernst Inderbitzin en Michael Doppelmayr.
Kampioenschapsleider Proton Huber Competition, die naar de vijfde en laatste ronde van het seizoen gaat, start als derde in de #73 Porsche 911 GT3 R (992), met Klaus Bachler’s tijd van 1m41.304 seconden in de derde sessie als het hoogtepunt. Hij wordt vergezeld door Constantin Dressler, Manuel Lauck en Jörg Dreisow.
HOFOR Racing start op GT3-AM pole als zesde algemeen, een zeer competitieve prestatie van Alexander Prinz, Torsten Kratz en Maximilian Partl in de #11 Mercedes-AMG. Chantal Prinz en haar vader Michael Kroll zullen het trio voor de race vergezellen.
Geschiedenis werd geschreven door Ajith Kumar Racing by Red Ant met een eerste pole in de algemene 992-klasse, evenals de 992-AM pole, dankzij Huub van Ejindhoven, Cameron McLeod en Gregory Servais in de #901 Porsche 911 GT3 Cup (992). Tamil-acteur Ajith Kumar en Ralph Poppelaars sluiten zich voor de race bij deze rijderscombinatie aan.
In de GT4-klasse was het NM Racing uit Spanje dat gemakkelijk de pole pakte met hun Mercedes AMG-GT4, bestuurd door Jorge Belloc Ruiz, Manel Lao Cornago en Brandon Lee Oxley. GTX was een rechtstreekse strijd tussen de Vortex V8-auto's, waarbij de #974 van Olivier Gomez, Solenn Amrouche en Arnaud Tsamere dominant was.
Met de TCE-TCX-klasse die een welkome terugkeer maakt, staan er dit weekend vijf auto's aan de start, en J-Mec Engineering deed uitstekend werk in de kwalificatie door de pole in de klasse te veroveren met een gemiddelde tijd van meer dan drie seconden sneller. Oliver Smith, Steven Cheetham en Kevin Clarke deelden de kwalificatiediensten in de BMW M3 (E46).

Kwalificatie Resultaten Michelin 24H BARCELONA 2025 per divisie:
GT3:
Minder dan 0,5 seconden scheidden de top zeven aan het einde van de eerste GT3-sessie, wat de concurrentie in de entry versterkte. Alexander Prinz zat er gedurende de sessies goed bij, en hoewel hij in de latere stadia uit de top drie viel, kwam hij terug om de voorlopige pole te veroveren.
De tweede tijd in de sessie was voor Dennis Waszek van Scuderia Praha, een paar tienden langzamer in de GT3-AM klasse met de Ferrari 296 GT3, terwijl de Audi van Sainteloc de derde tijd reed in handen van Tribaudini. Het serie-leidende Proton Porsche koos ervoor om later in de sessie in te stappen dan de rest, met Dressler die als zevende eindigde.
Paque zette de TFT Racing Mercedes-AMG vroeg bovenaan in sessie twee, met een tijd van 1m41.884s, slechts een paar honderdsten langzamer dan teamgenoot Boisson uit Q1, maar toen schoot Josef Kral naar de top van de tijden voor Praha met een tijd van 1m41.326s. Paque antwoordde echter met een sessie-besttijd van 1m40.857s.
Zo eindigde Q2 bovenaan voor TFT Racing, gevolgd door Praha, met Erhart die Sainteloc binnen 0,3 seconden van de voorlopige pole bracht. Als vierde en nog steeds leidend in de GT3-AM categorie, was de HOFOR auto met Kratz aan het stuur, net een fractie voor de Mercedes van Red Ant Racing van Kobe de Breucker en de E2P Racing Aston Martin Vantage AMR GT3 EVO van Antonio Sainero.
Alles was nog mogelijk in Q3 en die man Engel liet weinig liggen, door een ronde van 1m40.622 seconden neer te zetten om de pole te verzekeren. Kaffer zorgde voor de eerste rij voor Sainteloc, terwijl Bachler Proton Huber naar de derde plaats bracht, voor de Mercedes van Red Ant’s Loek Hartog.

992:
Martin Rump zette het tempo voor Muhlner Motorsport in de eerste kwalificatiesessie en op zijn tweede poging produceerde hij een tijd van 1m44.698 seconden om bovenaan te blijven. Hij koos ervoor om de banden te sparen en pitte halverwege de sessie, waarmee hij 0,6 seconden voorsprong had.
De tweede plaats in Q1 was voor de Ajith Kumar Racing Porsche van Servais, die het snelste in 992-AM was, terwijl Fabian Duffieux derde werd, tweede in 992-AM voor SebLajoux Racing, en Fabian Danz vierde algemeen in 992 voor Red Camel-Jordans.nl.
Julian Hanses vervolgde waar Rump was gestopt voor Muhlner en in Q2 zette hij een tijd van 1m45.446 seconden neer, waarmee de #921 Porsche iets minder dan 0,4 seconden voorlag met nog één sessie te gaan. McLeod hield de Ajith Kumar auto op de tweede plaats, bovenaan in 992-AM, met een tijd van 1m45.488 seconden.
Hoewel zijn eerste snelle ronde werd afgebroken wegens track limits, kwam Rik Breukers terug met de snelste tijd van Q2 – een ronde van 1m45.345 seconden – zodat Red Camel de sessie als derde eindigde, maar zes tienden achter Muhlner. Mathieu Detry eindigde Q2 als vierde voor SebLajoux Racing.
Met weinig verschil tussen de top drie, was sessie drie altijd al spannend, en van Ejindhoven had de verantwoordelijkheid voor het Ajith Kumar-team. Hij bezorgde het team de eerste 992 pole, met slechts een tiende van een seconde verschil tussen de tijden van de drie rijders, wat de consistentie van hun prestaties aantoonde.
Red Camel’s Luc Breukers was spectaculair in zijn poging om het gat te dichten, maar moest zich tevredenstellen met de tweede plaats, terwijl Paul Meijer de derde plaats voor SebLajoux Racing veroverde, slechts zeven honderdsten achter Red Camel. Muhlner eindigde als vierde met Valters Zviedris, minder dan een andere tiende van een seconde daarachter, terwijl James Kellet zich voor HRT Performance onderscheidde met een scherpe tijd van 1m44.884 seconden, waarmee het team vijfde eindigde.

GTX, GT4 en TCE-TCX:
Vortex V8-coureur Gomez domineerde GTX in Q1 en eindigde de sessie bijna vier seconden sneller dan Cyril Calmon in de zusterauto Vortex 2.0; Gomez was zelfs sneller dan de 992-klasse Porsches die ook aan de sessie deelnamen.
Solenn Amrouche nam het pace-setting over in de #974 Vortex, verschillende seconden sneller dan Phillippe Bonnel in de #701 in sessie twee, en Tsamere nam Q3 voor de voorlopige pole-sitters en ging door om de echte GTX-pole met drie seconden op gemiddelde tijden te veroveren.
Damon Surzyshyn leek op weg naar de snelste tijd in GT4 halverwege sessie één in de #427 Team Sorg Rennsport Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport, maar hij werd verslagen door de NM Racing Mercedes-AMG GT4, bestuurd door Belloc Ruiz, die een gat van 0,7 seconden opende.
De #488 Mercedes bleef bovenaan in sessie twee in de handen van Cornago, met het gat meer dan verdubbeld op gemiddelde tijden, en in de derde run handhaafde Oxley het prestatieniveau om een geweldige GT4-pole te behalen met een voorsprong van maar liefst twee seconden. Team Sorg Rennsport staat als tweede, met Surzyshyn, Marc Girard, Jordan Mougenot, Thierry Chkondali en Michel Sallenbach.
Het Mercedes-AMG GT4-team van Venture, dat het kampioenschap leidt, gedeeld dit weekend door vader en zoon Neville en Christopher Jones, Matthew George en nieuwkomer Owen Hizzy, zal als derde op de grid staan in GT4 voor de seizoensfinale.
>Er was weinig twijfel over de verdiende TCE-TCX-pole voor J-Mec Engineering, aangezien het team alle drie de kwalificatierondes domineerde. Met een gemiddelde tijd van 1m54.953 seconden was de BMW M3 (E46) gekwalificeerd door Smith, Cheetham en Clarke dominant.
AsBest Racing start vanaf de tweede plaats in de klasse met hun #102 Cupra TCR DSG, gekwalificeerd door Junichi Umemoto, Pia Ohlsson en Sebastian Schemmann. Zij worden voor de race bijgestaan door Rafal Gieras.
De laatste race van het seizoen 2025, de Michelin 24H BARCELONA, begint om 12:00 uur lokale tijd op zaterdag 27 september. Kijk de actie live op Creventic Motorsports TV via YouTube of via www.24hseries.com.



Foto’s: NICO MOMBAERTS | 24H SERIES | CREVENTIC
Voor Carlos Sainz is de Spaanse Grand Prix in Barcelona zijn thuisrace. De ex-Ferrari-F1-coureur neemt je daarom mee in de simulator voor een rondje over het Circuit de Catalunya, om je een goede indruk te geven van het Spaanse circuit, waarbij je goed kunt zien hoe een tijdje geleden de laatste sector is aangepast. Die aanpassing maakt het nog een stuk spannender en uitdagender! Geniet bijna 2 minuten van een rondje Circuit de Catalunya in onderstaande video, aangeboden door RaceXpress:

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!
- 27-11LINE-UP Peugeot maakt rijderskeuze voor 2026 bekend: "Solide en perfect gebalanceerde line-up"
- 22-11Nieuwe samenwerking met Lamborghini moet Rutronik Racing en Temerario GT3 naar nieuwe titels leiden
- 18-11FOTO'S - Porsche pakt knap podium in hectische Macau-race vol crashes, kansen en pure race-intensiteit
- 17-11Ferrari-feestje in Macau: Antonio Fuoco wint de Macau GT Cup; imponerende race BMW-topper Marciello
- 16-11FOTO'S - Lynk and Co Cyan Racing pakt dubbele TCR World Tour-titels in Macau en versterkt toerwagen dominantie
- 16-11Antonio Fuoco heerst in Macau: Ferrari-coureurs domineren GT Cup en maken indruk met 1-2 zege
- 15-11Ferrari domineert FIA GT World Cup Macau-kwalificatie met indrukwekkende één-twee van Fuoco en Ye
- 14-11Polestar 5 maakt debuut in Gran Turismo 7
- 13-11Wereldtop van GT-coureurs strijkt neer op Macau’s Guia Circuit voor spectaculaire strijd om GT Cup
- 11-11Unieke autosportpiramide van Proton Huber Competition helpt Robert de Haan bij test in een Porsche 963
- 01-11HVM Historic Tour - SuperSixties in Magny-Cours
- 28-10De elite van de GT Racing strijdt om overwinning van de FIA GT World Cup 2025 op het iconische circuit van Macau
- 20-10Autocoureur Gianni van de Craats toont na jaar afwezigheid sterke racepace in ADAC GT4: "Ging echt wel goed!"
- 14-10Porsche's eerste Endurance Cup-titel in Barcelona; Gold Cup titel Verstappen.com en Bronze winnaars Hartog en Schuring + UITSLAG
- 13-10LINE-UP: Porsche onthult rijdersbezetting voor de Grand Prix van Macau
- 11-10Ulrich Fritz van Haupt Racing Team over successen in de kartsport en de ADAC GT Masters: “Ons Juniorprogramma zit op de goede weg”
- 10-10Verstappen.com Racing in GTWC Endurance: "Alles aan doen om het kampioenschap veilig te stellen"
- 08-10American Festival NASCAR Finals: groot spektakel op én naast de piste in Zolder
- 07-10Road to DTM-programma van de ADAC met de serie voor jong talent: BMW M2 Racing Cup gaat in 2026 tijdens DTM van start
- 06-10Finn Wiebelhaus en Salman Owega zijn de nieuwe ADAC GT Masters-kampioenen, Haupt Racing Team is teamkampioen
- 06-10Red Bull-junior Rocco Coronel kampioen in Ginetta Junior en nu de volle focus op de Formule 4: "Heel bijzonder gevoel"
- 03-10Kampioenschapsfinale ADAC GT Masters 2025 in Hockenheim: Ford tegen BMW
- 02-10Maserati levert MCXtrema af die deel gaat uitmaken van één van de meest prestigieuze autocollecties ter wereld
- 02-10Eerste zege voor Fabian Kamermans en Stefan Müller in ADAC Opel Electric Rally Cup tijdens ADAC Rallye Stemweder Berg
- 01-10Honda onthult de 2026 Prelude-GT: nieuwe hybride sportcoupe die de Japanse SUPER GT gaat domineren




