Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Team WRT pakt drievoudig podium in Magny-Cours

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 7 augustus 2025 09:40

Team WRT keerde afgelopen weekend terug naar de GT World Challenge Europe Sprint Cup op het Circuit de Nevers Magny-Cours voor de vierde en voorlaatste ronde van het seizoen. Met drie BMW M4 GT3 EVO's, één in elk van de Pro-, Gold- en Silver-klassen, leverde het Belgische team consistente resultaten in beide races van een uur. Er werden sterke resultaten behaald, waaronder twee podiumplaatsen in de Pro-categorie met Kelvin van der Linde en Charles Weerts, en één podiumplaats in de Gold-categorie met Jens Klingmann en Al Faisal Al Zubair. Team WRT, Van der Linde en Weerts behouden hun voorsprong in zowel het Sprint- als het algemeen klassement.

Team WRT-MagnyCours

HOOGTEPUNTEN RACE 1

• De #32 BMW M4 GT3 EVO van Charles Weerts en Kelvin van der Linde klom van de zesde startpositie naar de derde plaats in het algemeen klassement, dankzij een foutloze race en een goed uitgevoerde pitstopstrategie.
• In de Gold Cup eindigden Jens Klingmann en Al Faisal Al Zubair van AlManar Racing by WRT #777 ook op de derde plaats, maar werden later gepromoveerd naar de tweede plaats na een straf voor een concurrent.
• De #30 Silver Cup-auto van Gustav Bergström en Gilles Stadsbader reed een foutloze race en eindigde als vijfde in zijn klasse.
• Strategische voordelen in de pits voor alle drie de auto's dankzij snelle en goed getimede pitstops: #32 klom op van P7 naar P3, #777 van P5 naar P2 en #30 van P7 naar P6, allemaal binnen hun respectievelijke klassen.

HOOGTEPUNTEN VAN RACE 2

• De #32-crew herhaalde haar consistentie met opnieuw een derde plaats in het algemeen klassement, waardoor ze met een voorsprong van 1,5 punt in de strijd om de Sprint Cup-titel blijft.
• In de Gold Cup vocht de #777 zich na een start vanuit het midden van het veld naar een vierde plaats in zijn klasse.
• Om persoonlijke redenen moest Gustav Bergström op zondag voor aanvang van de race naar huis terugkeren, waardoor Gilles Stadsbader race 2 solo moest afwerken. De #30 BMW behaalde de zevende plaats in de Silver Cup en voegde daarmee nog meer kilometers en punten toe aan zijn campagne.

VOORUITBLIK

Team WRT verlaat Magny-Cours nog steeds aan de leiding in zowel het algemeen klassement (Endurance en Sprint) als het Sprint-team- en coureursklassement. De beslissende laatste ronde van de Sprint Cup vindt plaats in Valencia op 20 en 21 september, maar daarvoor komt het team nog bij elkaar voor de voorlaatste ronde van de Endurance Cup op de Nürburgring op 31 augustus.
RACE 2 RESULTATEN

PRO
1/ Goethe - Kirchhöfer (McLaren 720S GT3 EVO) 35 ronden
2/ Engstler - Pepper (Lamborghini Hurance GT3 EVO2) + ,156 s
3/ van der Linde – Weerts (BMW M4 GT3 EVO) + 1,843 s
4/ Abril – Rovera (Ferrari 296 GT3) + 5,534 s
5/ Müller - Niederhauser (Porsche 911 GT3 R (992)) + 5,688 s

GOUD

1/ Evrard - Magnus (Audi R8 LMS GT3 EVO II) 35 ronden
2/ Fleming - Prette (McLaren 720S GT3 EVO) + 15,164 s
3/ Moncini - Ogaard (Audi R8 LMS GT3 EVO II) + 15,753 s
4/ Al Zubair - Klingmann (BMW M4 GT3 EVO) + 18,061 s
5/ Collard - Garg (Lamborghini Huracan GT3 EVOII) + 48,168 s

ZILVER

1/ Day - Pauwels (Aston Martin Vantage AMR GT3 EVO) 33 ronden
2/ Jansen - Oosten (BMW M4 GT3 EVO) + 9,248 s
3/ Gazeau - Panis (Mercedes-AMG GT3 EVO) + 12,136 s
4/ Klymenko - Lecertua (Audi R8 LMS GT3 EVO II) + 18,995 s
5/ Hartog - Pieris (Porsche 911 GT3 R (992)) + 20,995 s
7/ Stadsbader (BMW M4 GT3 EVO) + 29,603 s

Team WRT-MagnyCours

Vincent VOSSE teambaas Team WRT: "Een zwaar weekend waarin we opnieuw niet meer snelheid konden bieden dan wat we gisteren en vandaag hebben laten zien. Dankzij het harde werk van onze pitcrew, coureurs en ingenieurs hebben we echter sterke races neergezet. Hun uitstekende pitstops hielpen ons posities op de baan te winnen. We hebben een drievoudig podium behaald met twee derde plaatsen voor auto #32 en een tweede plaats voor #777. Auto #30 reed twee behoorlijke races, maar helaas moest Gustav Bergström zich zondagmorgen om persoonlijke redenen terugtrekken. We zijn klaar voor Valencia en we zullen elke kans grijpen. We staan nog steeds aan de leiding in het kampioenschap, dus ik kijk uit naar de finale!"

Kelvin VAN DER LINDE coureur #32: “Een solide weekend qua punten, maar we missen nog steeds snelheid in vergelijking met onze belangrijkste concurrenten. We moeten de gegevens zorgvuldig analyseren om te zien waar we onze prestaties kunnen verbeteren. Hoewel onze race-uitvoering sterk was, hebben we in Valencia iets meer snelheid nodig als we dit kampioenschap willen winnen, en dat is natuurlijk ons doel.”

Charles WEERTS coureur #32: “Een zeer sterk weekend met een geweldige uitvoering van het team, maar ondanks de aanzienlijke aanpassingen die gedurende het weekend zijn doorgevoerd, hadden we opnieuw te kampen met problemen met het tempo. Helaas was dat niet genoeg om ons volledig in de strijd te houden. Toch hebben we met onze solide prestaties twee podiumplaatsen en waardevolle punten behaald. Het is frustrerend om dicht bij de twee voorliggende auto's te rijden en het gat niet te kunnen dichten. Hoe dan ook, we staan nog steeds aan de leiding in het kampioenschap, maar de strijd is nog lang niet voorbij. Hopelijk hebben we het extra tempo dat nodig is om echt mee te dingen naar de titel tijdens de finale in Valencia."

Al Faisal AL ZUBAI coureur #777: “Over het algemeen een uitdagend weekend. P2 in de race op zaterdagavond was een sterk resultaat en een echt hoogtepunt. In race 2 hebben we alles uit het pakket gehaald wat erin zat, maar het was moeilijk om tegen onze rivalen te vechten. Het is niet gemakkelijk te accepteren, maar we nemen de punten mee, leren wat we kunnen en richten onze aandacht nu op Valencia.”

Jens KLINGMANN coureur #777: "Het was een zwaar weekend voor onze #777, ook al hadden we zaterdag iets om trots op te zijn, namelijk de tweede plaats in Race 1. We hebben het maximale aantal punten behaald, want de winnende auto was gewoonweg onbereikbaar. We hebben het maximale uit die dag gehaald. Zondag was echter een ander verhaal. Toen we eenmaal in het peloton zaten, werd het moeilijk om echte kansen te creëren. De auto stelde ons in staat om in de mix te blijven, maar vooruitkomen bleek een uitdaging. Het is frustrerend, maar we nemen de positieve punten van zaterdag mee, leren wat we kunnen en gaan verder naar het laatste sprintweekend. Laten we er in Valencia vol voor gaan. Ik kijk er naar uit.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS